TY - JOUR ID - 113821 TI - مطالعه عددی پاسخ بستر جاده در اثر اعمال ارتعاش دینامیکی پی ماشین آلات JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - نصیری, مسعود AU - مظاهری, احمدرضا AU - امیری, علی AD - دانشجوی دکتری، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران AD - استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران AD - دانشجوی کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 29 IS - 106 SP - 129 EP - 144 KW - ارتعاش دینامیکی KW - فرکانس KW - میرایی KW - تحلیل عددی DO - 10.22034/road.2021.113821 N2 - بررسی اثرات پی ماشین آلات و اثرات ارتعاشی و لرزه‌ای ایجاد شده در خاک زیرین آن، به ویژه در بستر جاده‌ها، یکی از مسائل اساسی و مهم در مباحث دینامیک خاک به شمار می‌رود. در این پژوهش به بررسی رفتار فونداسیونی واقع بر بستر جاده که تحت تأثیر ارتعاش با دامنه 10 و 20 کیلونیوتن بر متر مربع و فرکانس 10 و 20 هرتز قرار گرفته پرداخته شده است. پاسخ بستر در نقاط مختلف در دو حالت خشک و اشباع و در دو حالت بدون میرایی و با میرایی رایلی، در فواصل مختلف از فونداسیون مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام تحلیل‌های عددی از نرم افزار اجزای محدود PLAXIS دو بعدی استفاده شده است. نتایج تحلیل‌های عددی نشان داده‌اند که با افزایش فرکانس و دامنه ارتعاش به میزان دو برابر، مقادیر بیشینه تغییر مکان، بیشینه سرعت و بیشینه شتاب در بستر جاده، دو برابر خواهند شد. اما در حالتی که فقط فرکانس اعمالی دو برابر شود و مقدار دامنه تغییری نکند، تغییرات جابجایی و سرعت در خاک خیلی چشمگیر نبوده، اما میزان تغییرات شتاب در خاک دو برابر می‌گردد. همین مطلب تاثیر فرکانس بر میزان شتاب را نشان می‌دهد. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_113821.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_113821_cdaf3bf2c53aed8f59a7dbad8c8e3f31.pdf ER -