TY - JOUR ID - 115342 TI - بررسی راهکارهای یخ‌زدایی و جلوگیری از یخ‌زدگی دستگاه سوزن در خطوط ریلی و ارائه راهکار بهینه با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - جعفریان مقدم, احمد رضا AU - واحدی هویدا, رامین AD - استادیار، گروه مهندسی راه‌آهن، دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 29 IS - 108 SP - 101 EP - 116 KW - مدیریت بحران KW - فصل سرد KW - زیرساخت‌های ریلی KW - سوزن KW - تحلیل سلسله مراتبی (AHP) DO - 10.22034/road.2021.115342 N2 - امروزه یکی از مسائل و چالش‌های مهم در بخش تعمیر و نگهداری خطوط ریلی بالاستی و به ویژه در محل سوزنها و تقاطع‌های ریلی، مدیریت بحران‌های ناشی از فصل سرما و دفع اثرات مخرب آن می‌باشد. سوزن‌ها و یا تقاطع‌ها در خطوط ریلی نقش بسیار مهمی در مدیریت ترافیک ناوگان ریلی از جمله تلاقی و سبقت قطارها ایفا می‌کنند، و عملکرد نادرست و با تاخیر آنها می‌تواند منجر به ایجاد بحران و حوادث ناگوار شود. از طرفی بررسی داده‌های هواشناسی کشور نشان می‌دهد که 51 درصد از شبکه ریلی دماهای کمتر از 20- درجه سانتیگراد و 96 درصد دماهای زیر صفر درجه را در پنجاه سال گذشته تجربه کرده ‌است. بنابراین بکارگیری راهکار‌ها و استفاده از ابزارها و تکنولوژی مناسب به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی و یخ‌زادیی سوزن‌های خطوط ریلی در فصول سرد سال امری حیاتی است. بنابراین هدف این مقاله بررسی و تحلیل مشکلات و سوانح ناشی از فصل سرما در کشورهای مختلف و همچنین ارزیابی راهکارها و فناوری‌های نوین به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی و انباشت برف در سوزن‌ها و تقاطع‌های ریلی و در نهایت اولویت‌بندی راهکارهای مختلف می‌باشد. این مقاله به منظور ارائه راهکاری بهینه و اقتصادی جهت جلوگیری از یخ‌زدگی سوزن، با نظرخواهی از خبرگان و استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به اولویت‌بندی راهکارهای ارائه شده، پرداخته است. تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار Expert choice، منجر به انتخاب فناوری اسپویلر برسی به ‌همراه گرم‌کن به‌عنوان راهکار بهینه جهت جلوگیری از یخ‌زدگی و انباشت برف در سوزن‌ها شد. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_115342.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_115342_2c8d2db3252f31fc6cc9b83e9f0fcb12.pdf ER -