TY - JOUR ID - 115590 TI - تحلیل عددی ستون‌های سنگی در بهسازی خاک بستر خطوط راه‌آهن JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - مرادی, غلام AU - علی‌وند, حسین AU - جهانگیری علی کمر, میثم AU - عباس نژاد, علیرضا AD - دانشیار، دانشکده‌ فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - دانش آموخته‌ کارشناسی ارشد، دانشکده‌ فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - دانش آموخته دکتری، دانشکده‌ مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - استادیار، دانشکده‌ فنی و مهندسی مرند، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 28 IS - 104 SP - 165 EP - 180 KW - پارامترهای ارتعاشی KW - روش اجزاء محدود KW - ستون‌های سنگی KW - نرم‌افزار آباکوس DO - N2 - یکی از الگوهای اصلی توسعه یافتگی در هر منطقه­ای توسعه­ سیستم­های حمل و نقل و سهولت دسترسی به آنها در آن منطقه است. از بین سیستم­های مختلف حمل و نقل، حمل و نقل ریلی با توجه به مزیت‌های منحصر به فردی که دارد مورد توجه سیاستگذاران کشور واقع شده و توسعه آن همواره مورد توجه می‌باشد. با توسعه راه­آهن اجرای خطوط ریلی بر روی بسترهای ضعیف و زمین‌های مسئله‌دار یکی از مسائل اجتناب ناپذیر خواهد بود که باید برای رفع این نقیصه تدبیری اندیشیده شود. از میان روش­های متنوع بهسازی خاک، استفاده از ستون‌های سنگی به دلیل سهولت در اجرا و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی بسیار مورد توجه است. استفاده از ستون‌های سنگی موجب افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست بستر تحت بارهای وارده می‌گردد و کیفیت بهره‌برداری را افزایش می‌دهد. در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر حضور ستون­های سنگی در کاهش پاسخ­های دینامیکی بستر سست و غیرمتراکم ماسه­ای، تحت بارگذاری ناشی از عبور یکی از قطارهای متداول در کشور پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد در صورت استفاده از ستون­های سنگی پارامترهای ارتعاشی خاک ماسه­ای سست و غیرمتراکم بستر، شامل تغییرمکان قائم، دامنه­ تغییرات سرعت قائم و شتاب قائم به ترتیب حداکثر 20/19 درصد، 85/27 درصد و 74/41 درصد کاهش می­یابند. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_115590.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_115590_12695c3971154c422f50710eccca2678.pdf ER -