TY - JOUR ID - 132803 TI - مدل اقتصادی قیمت‌گذاری کرایه متوسط حمل ریلی بار داخلی ایران و تعرفه متوسط بهره‌برداری شرکت راه‌آهن JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - شفیع نادری, علی اصغر AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 30 IS - 111 SP - 169 EP - 186 KW - قیمت‌گذاری KW - قیمت‌گذاری حمل ریلی بار داخلی KW - قیمت‌گذاری تعرفه بهره‌برداری شرکت راه‌آهن KW - حق دسترسی به شبکه ربنایی ریلی KW - کرایه حمل بار ریلی DO - 10.22034/road.2021.269366.1935 N2 - قیمت‌گذاری حمل ریلی بار داخلی و تعرفه بهره‌برداری شرکت راه‌آهن یکی از موضوعات اصلی و مهم در بقای شرکت‌های مالک واگن باری و توازن هزینه درآمدهای شرکت راه‌آهن می‌باشد. با توجه به اینکه قیمت تمام شده حمل ریلی بار داخلی، بیشتر از قیمت های قابل اعمال در بازار می‌باشد، این نوع قیمت گذاری، مورد پذیرش بازار قرار نمی‌گیرد و در صورت اصرار به اجرای آن باعث کاهش حجم حمل ریلی خواهد شد. تجربه نشان داده است که در عمل قیمت‌های کرایه حمل بار ریلی داخلی از سطح متوسط قیمت های کرایه حمل بار جاده‌ای تبعیت کرده و در عمل این تناسب با دامنه محدودی از نوسان در طول سال های گذشته برقرار بوده است.بر اساس روش تنظیم قیمت بر مبنای رقابت موثر در بازار و مقایسه با قیمت متوسط حمل جاده‌ای و تعیین ضرایب مربوطه، مدل اقتصادی قیمت‌گذاری کلی کرایه حمل ریلی بار داخلی و قیمت متوسط تعرفه بهره‌برداری شرکت راه‌آهن به عنوان مهم ترین موضوع در کسب و کار شرکت راه‌آهن و شرکت‌های مالک واگن باری، با تکیه بر ساختارهای فعلی تعاملات بازیگران، برای اولین بار تدوین و پیشنهاد شده است.نتایج تحقیق نشان می‌دهد در صورتی که ضرایب مدل اقتصادی در سطح متوسط دامنه نوسان قبلی انتخاب شود،‌ این دو قیمت گذاری در بازار نیز مورد پذیرش قرار گرفته و ضمن عدم کاهش حجم حمل ریلی بار داخلی، موجب رعایت بهتر منافع مالی ذینفعان مربوطه خواهد شد. مثال کمّی بر اساس شرایط واقعی بازار در زمان نگارش مقاله نیز ارایه شده است. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_132803.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_132803_df41c6929f55e672ba7960be628c675f.pdf ER -