TY - JOUR ID - 161781 TI - تحلیل حساسیت اثر نسبی پارامترهای ترافیکی، جغرافیایی و محیطی بر میزان انتشار آلاینده‌های خطرناک از خودروهای سواری (مطالعه موردی شهر تهران) JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - حسینی فر, سید عرفان AU - شفیع پور مطلق, مجید AU - اشرفی, خسرو AU - احدی, محمدرضا AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 31 IS - 114 SP - 33 EP - 52 KW - آلاینده‌های خطرناک KW - تحلیل حساسیت KW - خودروهای سواری KW - مدل IVE DO - 10.22034/road.2022.356276.2077 N2 - این پژوهش به منظور تعیین میزان و نحوه تاثیر انواع پارامترهای ترافیکی، جغرافیایی و محیطی بر انتشار آلاینده‌های خطرناک و سمی انجام شده است. در این مطالعه موردی به منظور نیل به هدف مذکور ضمن برقراری یک تصاعد حسابی در دامنه ورودی‌ها، هر یک از پارامترهای ورودی به صورت نقطه‌ای در اختیار مدل تخمین انتشار IVE قرار گرفته‌ است. در ادامه و جهت تعیین میزان حساسیت انتشار آلاینده‌های خطرناک از اگزوز خودروهای سواری نسبت به عوامل ورودی، از مدل رگرسیون خطی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که تاثیرگذارترین عامل بر افزایش انتشار آلاینده‌های بوتادین، استالدهید و فرمالدهید با ضرایب تعیین 0/71، 0/68 و 0/66 میانگین سن ناوگان خودروهای سواری است. این در حالی است که بر اساس یافته‌های این فعالیت پژوهشی، مهم‌ترین و اثرگذارترین عامل افزایش انتشار آلاینده‌های آمونیاک و بنزن به ترتیب با ضرایب تعیین 0/90 و 1/00، شیب جاده و مقدار بنزن موجود در سوخت است. با بررسی روند تغییرات میزان انتشار آلاینده‌ها تحت تاثیر مقادیر مختلف پارامترهای ترافیکی، جغرافیایی و محیطی می‌توان مقادیر بهینه هر یک از این عوامل را به منظور حداقل‌سازی میزان انتشار ارزیابی نمود. با توجه به نتایج به دست‌آمده، نوسازی ناوگان خودروهای سواری، بهبود کیفیت سوخت و احداث جاده‌هایی با شیب ملایم می‌تواند به عنوان راهکاری مناسب در جهت کاهش انتشار آلاینده‌های سمی در شهر تهران در نظر گرفته شود. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_161781.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_161781_d2fbe15f36bdf9b58869d88d27037efe.pdf ER -