TY - JOUR ID - 48202 TI - بررسی تاثیر مشخصات روسازی بر عملکرد روسازی در مناطق مختلف آب و هوایی JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - طاهرخانی, حسن AU - مهدیزاده طالعی, مونا AD - استادیار، دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه زنجان، زنجان AD - دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه زنجان، زنجان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 23 IS - 82 SP - 57 EP - 73 KW - MEPDG KW - تاثیر آب و هوا KW - روش تحلیلی- تجربی KW - تحلیل حساسیت خرابی­ها DO - N2 - تحقیقات صورت گرفته در دهه­های گذشته نشان می­دهد که شرایط آب و هوایی اثر مهمی بر عملکرد روسازی­های آسفالتی دارد. عوامل محیطی بیرونی مانند بارش، دما و سیکل­های ذوب و یخ بر روی تمام خرابی­های روسازی تاثیر می­گذارند. به همین جهت، راهنمای جدید طراحی تحلیلی - تجربی روسازی (اشتو 2004) اثر شرایط آب و هوایی را بر روی عملکرد روسازی به تفضیل بررسی کرده است. این راهنما، از طریق نرم­افزار طراحی روسازی خود به نام MEPDG، داده­های آب وهوایی محل پروژه را به عنوان یک داده اساسی ورودی دریافت می­کند. برای این منظور در این مقاله با اخذ داده­های آب و هوایی مناطق مختلف آب و هوایی ایران از سازمان هواشناسی کشور و تبدیل آن به فرمت مورد نیاز نرم­افزار MEPDG، اقدام به اجرای نرم­افزار و تحلیل حساسیت خرابی­­ها در مناطق مختلف آب و هوایی نسبت به تغییر عوامل طراحی شد.  نتایج بدست آمده از بررسی کلیه تحلیل حساسیت­ها، نشان می­دهد، روسازی در مناطق آب و هوایی مختلف عملکرد یکسانی ندارد و تاثیرات دما، رطوبت و چرخه ذوب و یخبندان بر هر یک از خرابی­ها، در مناطق مختلف آب و هوایی، می­تواند متفاوت باشد. در نهایت با بررسی میزان تاثیر تغییر در عوامل طراحی، مشخص گردید که میزان حسایت خرابی­ها نسبت به تغییر ضخامت لایه آسفالتی و ترافیک عبوری، در کلیه مناطق آب و هوایی، بیشتر از سایر عوامل است، همچنین تعیین خاک بستر برای مناطقی که دارای دوره­های ذوب و یخ طولانی هستند، به دلیل حساسیت خاک­های ریزدانه به یخبندان و تورم آن­ها در فصل ذوب یخ­ها، نیز دارای اهمیت بالایی می­باشد.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_48202.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_48202_6bbe020700aac6b5305f0aadb8f351d1.pdf ER -