TY - JOUR ID - 48207 TI - ارزیابی آزمایشگاهی مدول برجهندگی و خزش دینامیکی مخلوط آسفالتی مسلح شده با الیاف ترکیبی پلی‌الفین و آرامید فورتا JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - غنی‌زاده, علیرضا AU - سلاجقه, بهنام AU - رهروان, مرتضی AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد شاهرود، شاهرود، ایران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 23 IS - 84 SP - 161 EP - 178 KW - مخلوط آسفالتی KW - الیاف پلی‌الفین و آرامید فورتا KW - مدول برجهندگی KW - خزش دینامیکی KW - شکل بارگذاری DO - N2 - با توجه به هزینه­های زیاد تولید مخلوط آسفالتی استفاده از افزودنی در مخلوط­های آسفالتی به منظور افزایش دوام و بهبود عملکرد آن امری ضروری است. در تحقیق حاضر درصدهای مختلف الیاف ترکیبی پلی الفین و آرامید فورتا به مخلوط آسفالتی اضافه و آزمایش مدول برجهندگی در دو دمای مختلف و آزمایش خزش دینامیکی در دو شکل بارگذاری مختلف انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که افزودن الیاف فورتا باعث افزایش سختی و مقاومت شیار‌شدگی مخلوط‌های آسفالتی می‌شود. افزودن 5/1 کیلوگرم الیاف در هر تن آسفالت سبب می‌شود تا مدول برجهندگی در دو دمای 25 و 40 درجه سانتی‌گراد به ترتیب به میزان 62 و 242 درصد افزایش یابد؛ بنابراین ملاحظه می‌شود که افزایش سختی مخلوط‌های آسفالتی مسلح شده در دمای بالاتر (40 درجه سانتی‌گراد)، مشهود‌تر از دمای متوسط (25 درجه سانتی‌گراد) است. همچنین مشاهده گردید که افزایش 5/1 کیلوگرم الیاف به مخلوط آسفالتی سبب می‌شود تا عدد جریان نسبت به مخلوط آسفالتی اصلاح نشده به میزان دو برابر افزایش یابد. مقایسه نمودار خزش برای دو شکل پالس بارگذاری نیم‌سینوسی و مربعی نشان داد که عدد جریان و شیب مرحله دوم نمودار خزش برای شکل پالس نیم‌سینوسی به ترتیب حدود دو برابر و نصف مقادیر نظیر برای شکل پالس مربعی با همان فرکانس بارگذاری است.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_48207.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_48207_478139ee81140312c0147c3cb01cb671.pdf ER -