TY - JOUR ID - 48210 TI - راهکارهای کاهش اثرات محیط‌زیستی جاده‌های جنگلی JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - پارساخو, آیدین AU - مصطفی, محسن AU - لطفعلیان, مجید AD - استادیار، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران AD - دانش آموخته دکتری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران AD - دانشیار، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 23 IS - 84 SP - 189 EP - 200 KW - جاده جنگلی KW - اثرات محیط­زیستی KW - آنالیز پایایی جمعیت KW - چندپارگی زیستگاه DO - N2 - جاده­ها دارای اثرات محیط­زیستی مستقیم و غیرمستقیم روی جمعیت­ها، گونه­ها و اکوسیستم­های جانوری، گیاهی و آبی هستند. توزیع تراکم جاده در جنگل موجب چندپارگی زیستگاه­ها ­شده و انزوا و یا جزیره­ای شدن اکوسیستم را به دنبال دارد. بدین ترتیب زیستگاه جانوران به زیر مجموعه­های کوچکتری تقسیم شده و زمینه برای انقراض گونه­ها فراهم می­شود. امروزه به روش آنالیز پایایی جمعیت (PVA)، الگوی جابجایی جانوران برای رسیدن به یک جمعیت پایا مورد ارزیابی قرار گرفته و مناطق مناسب برای اصلاح چندپارگی به منظور برقراری شبکه زیستگاه‌های پایدار تشخیص داده می­شود. پس از برآورد میزان فایدة اکولوژیکی اصلاح چندپارگی (معمولاً بر حسب تعداد واحدهای زاد و ولد در واحد سطح یا RU بیان می­شود) در هر یک از این مناطق، نسبت به اولویت­بندی مکان‌های اصلاح چندپارگی اقدام می­گردد. مهم­ترین سازه­هایی که به عبور جانوران از عرض جاده و اصلاح چندپارگی زیستگاه کمک می­کنند، شامل زیرگذر و پل سبز می­باشد. کاستن از وسعت دالان­ جاده در زیستگاه­های ارزشمند، نصب فنس در مرز بین جاده و جنگل، منحرف نمودن حجم ترافیک به مسیرهای دیگر، قرار دادن جاده­های با درجات پایین­تر در کنار آب­بندان­ها و نصب علائم هشداردهنده در کنار جاده از دیگر راهکارهای کاهش اثرات محیط­زیستی جاده در  اکوسیستم­های طبیعی است.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_48210.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_48210_b792dd38be4832eef86424c8a7b534be.pdf ER -