TY - JOUR ID - 48327 TI - کاربرد ستون سنگی در مقاومسازی و افزایشِ ظرفیت باربری جاده‌ها JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - حاجی عزیزی, محمد AU - نصیری, مسعود AD - استادیار گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران AD - دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 23 IS - 83 SP - 65 EP - 77 KW - جاده‌ها‌ KW - ظرفیت باربری KW - ستون‌سنگی KW - پژوهش آزمایشگاهی DO - N2 - مقاوم‌سازی، بهسازی و افزایش ظرفیت باربری جاده‌ها از مسائل مهم و کاربردی در سیستم حمل و نقلی جاده‌ای به شمار می‌رود که به منظور کاهش خطرات جانی و مالی جاده‌ای امری کاملاً ضروری می‌باشدو استفاده از شیوه‌های مفید، ساده و مقرون به صرفه در پایدار سازی و تثبیت این مناطق بسیار حائز اهمیت است. با توجه به پیشرفت و توسعه‌ی جاده‌ای به ویژه در نواحی شیب‌ها، تثبیت و مقاوم سازی این شریان‌های حیاتی و کسب اطمینان از پایداری آن‌ها در برابر بارهای وارده یکی از چالش‌های اساسیِ پیش روی مهندسین و دست‌اندر کاران در این زمینه می‌باشد. استفاده از روش‌های متداولِ مقاوم‌سازیدر این مناطق بسته به شرایط محیطی، اهمیت محل مورد نظر و درجه ناپایداری آن، هزینه‌های مصرفی مصالح موجود، امکانات و غیره بسیار متنوع می‌باشد. یکی از روش‌های مناسب و سازگار با محیط زیست برای مسلح کردن چنین مناطق حساسی استفاده از ستون‌های سنگی می‌باشد. استفاده از ستون‌های سنگی به عنوان یکی از روش‌های پایدار سازی، افزایش مقاومت، و بهبود ظرفیت باربری مطرح می‌شود که علاوه بر سادگی و راحتی اجرا، از نقطه نظر اقتصادی نیز نسبت به سایر روش‌های موجود مقرون به صرفه می‌باشد. هدف از انجام این پژوهش، ارائه نتایج مدل‌سازی‌های آزمایشگاهی و مطالعات عددی (روش تفاضل محدود سه بعدی؛FLAC3D) در بهبود و افزایش ظرفیت باربری شیب‌های خاکی و خاکریزهای جاده‌ای با استفاده از ستونِ سنگی می‌باشد.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_48327.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_48327_e1fd823b1f61cb93a29b76b0e7d3c529.pdf ER -