TY - JOUR ID - 50904 TI - سیاست‌هایی جهت افزایش قدرت رقابت ایران در تجارت حمل و نقل دریایی JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - حسین‌پور, عبدالکریم AD - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 24 IS - 86 SP - 45 EP - 56 KW - مزیت رقابتی KW - شناورهای تجاری KW - حمل و نقل دریایی KW - جذب و پهلوگیری KW - ایران DO - N2 - مسأله تجارت دریایی بخصوص در منطقه حساس خلیج فارس و دریای عمان که قطب تجارت و نفت دنیاست گسترده­تر از پیش شده است. رقابت فشرده با بنادر مدرن خلیج فارس مانند دبی و جبل علی، وضعیت جذب و پهلوگیری تجاری را پیچیده­تر کرده است و از آنجایی که رونق بنادر ما تابع تجارت ماست، بنابراین، میزان رونق و شکوفایی تجارت بر میزان رونق و شکوفایی بنادر اثر می­گذارد.این مطالعه به بررسی تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر میزان پهلوگیری کشتی­های تجاری و حمل و نقل دریایی و شناخت محدودیت­های مختلفی که کشتی­های تجاری خارجی برای پهلوگیری در بنادر جنوب  ایران دارند و همچنین محدودیت­ها و موانعی که بنادر داخلی جهت ارائه خدمات مناسب به این کشتی­ها دارند، می‌پردازد و درنهایت، ارائه راهکارهایی جهت غلبه بر این موانع است. نتایج نشان داد که بین عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و زیر مولفه های آن‌ها (عوارض بندری، هزینه‌های تخلیه و بارگیری، خصوصی سازی بنادر، هزینه‌های حمل و نقل بین المللی، تبلیغات، ارتباط با سایر سازمان‌های مرتبط، تحریم‌ها، قوانین داخلی و عوامل مدیریتی) و میزان ترددهای تجاری در ایران رابطه معنی­داری وجوددارد؛ لذا می‌توان گفت که رابطه مثبت و قوی بین آن‌ دو برقرار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می­گردد که در نرخ­گذاری برای عوارض بندری، هزینه­های تخلیه و بارگیری و هزینه­های حمل و نقل و سایر هزینه­های بندری عامل رقابت با سایر بنادر منطقه مدنظر قرار گیرد و نرخ­ها به صورت رقابتی تعیین گردد.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_50904.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_50904_52f7d7322b9a1105262bdc204ed9cf4b.pdf ER -