TY - JOUR ID - 50941 TI - بررسی شکل و مکانیسم رفتاری رانش در محور زیر سازی راه‌آهن و تثبیت آن با استفاده از دیوار خاک مسلح JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - جعفرزاده, رضا AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسین مشاور اتحادراه، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 24 IS - 87 SP - 123 EP - 128 KW - پلیوسن پسین KW - رانش KW - دیوارخاک مسلح KW - تثبیت DO - N2 - طراحی مسیر های مهم زیر ساخت حمل و نقل کشور در رسوبات پلیوسن تا پلیوسن پسین با توجه به ویژگی های لیتولوژیکی و تکتونیکی مناطق، باید با مطالعات دقیق زمین شناسی همراه باشد. در این مطالعه با شروع رانش در محور عبوری راه آهن، از جهت حرکت (جهت نیروها)، نرخ حرکت که از طریق ابزارهای دقیق در بازه شش ماهه اندازه گیری شد، ردیاب ها که عمق رانش را مشخص کردند،برداشت توپوگرافی محدوده و چینه نگاری رانش استفاده شده است. داده های حاصل از بررسی ها بیانگر زمین شناسی،مقدار سرعت،جهت و حجم رانش بود. از طرفی اجرای واریانت مسیر در محور راه آهن به علت وجود پل خاص در مجاورت آن  و بار مالی زیاد امکان پذیر نبوده و بنابراین فرایندهای کاهش انرژی رانش یا ایجاد حایل در مقابل آن، مورد مطالعه قرار گرفت. مشاهدات میدانی، شرایط محل وقوع رانش و داده های حاصل، ما را بر آن داشت تا از طرح اجرای دیوار حایل به همراه کاهش انرژی رانش استفاده شود. لذا ضمن ارائه جزییات کامل طرح ارائه شده در این نوشتار، دیوار خاک مسلح (مسلح شده با ژئوگرید) با مصالح خاکی بالای 70 CBR ، به صورت لایه های 15 سانتی متری اجرا شد.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_50941.html L1 - ER -