TY - JOUR ID - 53719 TI - مروری بر قیر طبیعی و تأثیر آن بر روی خصوصیات قیر و مخلوط آسفالتی JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - حسامی, سعید AU - صبحی, سعید AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی بابل، بابل، مازندران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی بابل، بابل، مازندران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 25 IS - 92 SP - 19 EP - 32 KW - گیلسونایت KW - شیار شدگی KW - ویسکوزیته KW - حساسیت رطوبتی KW - ضد عریان شدگی DO - N2 - در این پژوهش با مرور بر تحقیقات انجامشده، خصوصیات اصلاحشده قیر و مخلوط آسفالتی با افزودنی گیلسونایت موردبررسیقرار میگیرد. گیلسونایت یک ماده هیدروکربنی حاصل از قیر نفتی بوده که در مناطق نفتخیز ایران بهوفور دیده میشود و اینماده با توجه به قیمت کمتر و اصلاح و بهبود خصوصیات مخلوط آسفالتی میتواند هزینههای پروژههای راهسازی را کاهش دهد.تحقیقات انجامشده نشان میدهد افزودن گیلسونایت به مخلوط آسفالتی باعث افزایش مقاومت خستگی و مدول سفتی مخلوطآسفالتی اصلاحشده میگردد و با توجه به افزایش مدول میتوان نتیجه گرفت که روسازی دارای سختی بیشتری بوده و عمرخستگی بالاتری دارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که این ماده باعث افزایش ویسکوزیته و کاهش درجه نفوذ میشود و باتوجه به قیمت کمتر آن نسبت به سایر افزودنیها از جمله افزودنیهای پلیمری و صنعتی، میتواند یک جایگزین مناسب برایبهبود شیار شدگی در درجه حرارت بالا در روسازی آسفالتی باشد. بررسیها نشان میدهد این ماده افزودنی باعث افزایشاستحکام و مقاومت کششی غیرمستقیم مخلوط آسفالتی شده و با افزایش نسبت ،TSRمقاومت رطوبتی مخلوط آسفالتی را بهبودداده و از عریان شدگی مخلوط آسفالتی جلوگیری میکند و میتواند بهعنوان یک ماده ضد عریان شدگی در مصالح سیلیسیبکار گرفته شود. همچنین با توجه به قابلیت تحمل نیروهای برشی بالا میتواند در تقاطع چهارراه، ایستگاههای اتوبوس بخصوصدر مسیر اتوبوسهای تندرو، اطراف میدانها و همچنین روسازی فرودگاهها استفاده شود. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_53719.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_53719_3b9db7e00c9f7a408ea24fb5997d6042.pdf ER -