TY - JOUR ID - 61635 TI - مدل تعیین حداقل فاصله خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر مبتنی بر حجم اطلاعات مندرج بر روی تابلو JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - حسامی, سعید AU - صفارزاده, محمود AU - بروجردیان, امین میرزا AU - اتقائی, محمد AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مازندران، ایران AD - استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران‌، ایران AD - استادیار‌، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست‌، دانشگاه تربیت مدرس، تهران‌، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران‌، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، تهرانبابل‌، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 26 IS - 94 SP - 129 EP - 147 KW - تابلوهای هدایت مسیر­ KW - حداقل فاصله خوانایی­ KW - قابلیت خوانایی­ KW - مدل آماری DO - N2 -  با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش تقاضای حمل و نقل ، شبکه راههای کشور گسترش یافته و این عامل سبب شد تا نیاز رانندگان به تجهیزات راهنمایی و رانندگی در سطح راهها به دلیل افزایش ایمنی آنها بیشتر احساس شود. یکی از مهمترین تجهیزات مربوط به ایمنی راهها ، تابلوهای راهنمای مسیر می باشند. در همین راستا ، در این پژوهش ، به منظور تعیین رابطه حداقل فاصله خوانایی مرتبط با حجم اطلاعات مندرج در تابلو ،  پس از طراحی دو سری از تابلوهای راهنمای مسیر که سری اول شامل تابلوهای دارای نوشتار پارسی و سری دوم شامل تابلوهای دارای نقوش و نوشتار پارسی بودند ، با استفاده از نرم افزار DMDX و  با در نظرگیری شرایط مناسب ، زمان درک و عکس العمل قرائت تابلوها توسط کاربران ثبت شد. پس از بررسی داده­ها ، مدل رگرسیون مبتنی بر تعداد کلمات روی تابلو و تعداد نقوش بجای کلمات روی تابلو ، به عنوان متغیرهای مستقل و زمان درک و عکس العمل به عنوان متغیر وابسته، ساخته شده است. در نهایت با توجه به محدودیت­های زاویه دید و عوامل موثر بر آن و همچنین خواص مرور چشمی ، مدل نهایی حداقل فاصله خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر که مبتنی بر حجم اطلاعات مندرج بر روی آن می باشد ، ارایه گردیده است.       UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_61635.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_61635_1e8c5086dffea06223adb55ede634026.pdf ER -