TY - JOUR ID - 65622 TI - تحلیل و مدل‌سازی توزیع سرفاصله زمانی خودروها برای شرایط مختلف آب‌وهوایی در بزرگراه (مطالعه موردی: محور سنندج- همدان( JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - مدنی, نگارالسادات AU - شیرگیر, بهروز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 26 IS - 95 SP - 47 EP - 59 KW - سرفاصله زمانی KW - تسهیلات حمل ونقلی KW - جریان ترافیکی KW - سطح سرویس DO - N2 - سرفاصله زمانی، فاصله زمانی عبور دو وسیله نقلیه متوالی از یک شاخص معین در جاده است. این پارامتر یکی از خصوصیات مهم جریان ترافیک بوده که در مطالعات خرد شبیه‌سازی و مدل‌سازی ترافیک، از اهمیت و کاربرد فراوانی برخوردار است. مدیران ترافیک و مهندسان، به‌منظور برنامه‌ریزی صحیح در شرایط مختلف، باید شناخت دقیقی از رفتار رانندگان در انتخاب سرفاصله‌ها داشته باشند. چرا که نحوه توزیع سرفاصله‌ها بر پارامترهای مختلف جریان همچون ظرفیت، سطح سرویس و ایمنی، تأثیرگذار است. تحلیل دقیق توزیع سرفاصله‌های زمانی، همچنین این امکان را برای برنامه‌ریزان فراهم می‌آورد که با شبیه‌سازی و تولید مدل‌های خرد، میزان تأخیر را کاهش و ظرفیت تسهیلات را افزایش دهند. سرفاصله مناسب وسایل نقلیه در طول حرکت در جاده، سبب افزایش ایمنی و کاهش احتمال تصادفات شده، رضایت‌مندی بیش­تر سفر را در پی خواهد داشت. در این پژوهش، مطالعه‌ای پیرامون تحلیل و مدل‌سازی سرفاصله زمانی خودروها در شرایط مختلف آب‌وهوایی در بزرگ­راه انجام شده است. داده‌های سرفاصله زمانی با هدف بررسی شرایط آب‌وهوایی به تفکیک خط، زوج خودرو، شب و روز و حجم عبوری از مسیر گروه‌بندی شده و مدل‌های به دست آمده از هر گروه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که به‌طور کلی میانگین سرفاصله‌های زمانی در حالت بارانی بیش­تر بوده و همچنین در بیش­تر گروه‌ها اختلاف میانگین سرفاصله‌ها در حالت‌هایی که خودروی سنگین تعقیب‌کننده است، از حالت‌های دیگر بیش­تر است.       UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_65622.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_65622_76e57ebf96a12d170d677af0c6d57695.pdf ER -