TY - JOUR ID - 77062 TI - مقایسه نرخ جریان اشباع میدانی با مقادیر آیین‌نامه‌های مختلف در تقاطع‌های چراغدار ایران و شناسایی مناسب‌ترین آیین‌نامه JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - دهقانی‌زاده, مریم AU - فلاح تفتی, مهدی AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد‌، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 26 IS - 96 SP - 101 EP - 118 KW - تقاطعات چراغدار KW - سرفاصله زمانی اشباع KW - ضریب معادل سواری KW - ظرفیت تقاطع KW - نرخ جریان اشباع DO - N2 - نرخ جریان اشباع تقاطع‌‌های چراغدار یکی از پارامترهای اساسی برای تحلیل و طراحی این تقاطع‌‌ها محسوب می­شود. مقدار این پارامتر تا حد زیادی به شرایط و رفتار رانندگی در هر کشور بستگی دارد. از این رو، آئین­نامه های تحلیل ظرفیت ترافیکی در کشورهای مختلف، مقادیر و روشهای مختلفی را برای آن پیشنهاد نموده اند. تاکنون مطالعات معدودی به منظور برآورد این پارامتر در شرایط ترافیکی ایران انجام شده است، بنابر­این، نیاز به مطالعات گسترده­تر در این ضمینه تشخیص داده شد. در این مطالعه، امکان تعیین مناسب­ترین آئین­نامه از بین آیین­نامه های معتبر در دسترس برای برآورد نرخ جریان اشباع در تقاطع­های چراغدار ایران با مطالعه موردی بر روی تقاطع­های چراغدار شهر یزد مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، نرخ جریان اشباع هم به­شکل میدانی و هم با استفاده از آئین­نامه­های ظرفیت راه­های کشور های آمریکا، کانادا، استرالیا، مالزی، اندونزی و ایران برای 14 رویکرد تقاطعهای چراغدار این شهر محاسبه و با یکدیگر مقایسه شدند. اطلاعات ترافیکی موردنیاز با استفاده از روش فیلم­برداری و نیز روش دستی برداشت شد. مقایسه نتایج میدانی برداشت­شده و آئین­نامه های ذکر شده نشان دادند که در حالت چپگرد حمایت­شده، روابط ارائه­شده در آئین­نامه استرالیا و در فاصله نزدیکی از آن،آئین­نامه ایران و در حالت چپگرد حمایت­نشده، آیین­نامه آمریکا بهترین نتیجه را ارائه دادند. این نتایج، مناسب نبودن روابط فعلی پیشنهادی در آئین­نامه ایران برای شرایط حمایت نشده و لزوم تحقیقات بیشتر به منظور توسعه مدلهای جدیدتر را نشان داد.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_77062.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_77062_1ca91385944ccd06ed5854be25d8574e.pdf ER -