TY - JOUR ID - 77063 TI - مدل‌سازی اجزاء محدود گسترش ترک‌های انعکاسی در روسازی‌های آسفالتی به منظور شناخت بحرانی‌ترین محل بار چرخ JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - شیرمحمدی, حمید AU - طولابی نسب, امین AD - استادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 26 IS - 96 SP - 119 EP - 134 KW - روسازی آسفالتی­ KW - ترک­ KW - آباکوس­ KW - کامپوزیت DO - N2 -  اگرچه انتخاب روکش آسفالتی در مواقع برخورد با خرابی‌های بتن آسفالتی سریع‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه به نظر می‌رسد اما ادامه و انتشار ترک‌های انعکاسی منجر به خرابی مجدد و زودرس این سیستم می‌گردد. برای آنکه متوجه پیچیدگی‌های ترک انعکاسی شویم می‌بایست به بهترین شکل مکانیسم رفتار این نوع ترک‌ها در روسازی آسفالتی را بشناسیم. بنابراین به‌منظور شناخت بهتر ترک‌های انعکاسی و توانایی تخمین سرعت رشد ترک و عمر روکش‌های آسفالتی تحت تأثیر این نوع خرابی‌ها در این تحقیق مدل اجزاء محدود روسازی‌های آسفالتی با خرابی ترک انعکاسی باضخامت‌ها و مدول الاستیسیته های مختلف به‌صورت خطی و غیرخطی با استفاده از نرم‌افزار ABAQUS بررسی گردیده است. در این مقاله موضوع عرض بحرانی ترک و بحرانی ترین نقطه‌اثر بار که منجر به ایجاد عریض ترین ترک در روسازی می گردد مورد بررسی قرار گرفته است. اما یکی دیگر از موارد کاهش خرابی در روسازی های آسفالتی که در معرض ترک انعکاسی هستند استفاده از موادی است که بتواند با کمترین هزینه بیشتریم مقاومت را در برابر خرابی از خود نشان دهد به همین جهت با بررسی مواد کامپوزیتی متفاوت به این نتیجه رسیدیم که استایرن بوتادین استایرن بهترین کامپوزیت برای اصلاح ساختار رویه آسفالتی است.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_77063.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_77063_0575cedb1c030ae48c9f3987600762a1.pdf ER -