TY - JOUR ID - 87845 TI - ارزیابی روند تغییرات فاصله ترمزگیری با سرعت وسیله نقلیه JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - نجفی علمدارلو, محسن AU - حسامی, سعید AD - دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، مازندران، بابل، ایران AD - دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، مازندران، بابل، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 30 IS - 110 SP - 161 EP - 172 KW - مقاومت لغزندگی KW - چرخ قفل شونده KW - فاصله ترمزگیری KW - ایمنی KW - حمل و نقل DO - 10.22034/road.2023.87845 N2 - اصطکاک سطح روسازی یکی از مهمترین شاخص های روسازی است که علاوه بر ایمنی بر موارد دیگر مانند تولید صدا و راحتی رانندگی و... نیز تاثیرگذار است. با توجه به کاستی های موجود در این بخش و این که تا کنون اصطکاک سطح روسازی به صورت واقعی و میدانی در ایران اندازه گیری نشده است بنابر این در این پژوهش برای اولین بار در ایران دستگاه چرخ قفل شونده به صورت کامل از ابتدا طراحی و ساخته شده است. سپس با بررسی سه محور در شهر شیراز و با استفاده از آزمایش پاندول انگلیسی و آزمایش پخش ماسه واستفاده از روابط مراجع مختلف، نتایج دستگاه ساخته شده اعتباز سنجی گردیده است و سپس روند تغییرات فاصله ترمزگیری بر مبنای سرعت حرکت به دست آمده است. نتایج بیانگر تغییر عدد اصطکاک از حدود 70 تا 30 در سرعت 40 تا 120 کیلومتر بر ساعت است. این تغییر باعث افزایش حدود 300 درصدی فاصله ترمزگیری می گردد. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_87845.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_87845_d99771fc547cbe254288ff1a0e89ecd3.pdf ER -