TY - JOUR ID - 91267 TI - داده‌کاوی تصادفات برون شهری با رویکرد آماری و تحلیل عاملی، محورهای (مورد مطالعه: آزادراه و محور قدیم قزوین- لوشان) JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - بهبهانی, حمید AU - عفتی, میثم AU - مرتضایی, سمانه AD - استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم ‌و‌ صنعت ایران، تهران، ایران AD - هیئت علمی گروه عمران (راه و ترابری) دانشکده فنی، دانشگاه گیلان AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران (راه و ترابری)، دانشگاه علم‌ و‌صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 99 SP - 35 EP - 46 KW - ایمنی KW - تحلیل عاملی KW - تصادفات جاده‌ای KW - شدت تصادفات DO - N2 - از آن­جایی که تصادفاتجاده­ای ازعوامل بسیار مهم مرگ­ومیر و صدمات شدیدجانی و مالی به شمار می­آیند، استفاده از روش­هایی برای شناسایی عوامل تاثیرگذار به­منظور کاهش هزینه و تلفات، بیش از پیش مطرح می­شود. در این پژوهش هدف بررسی تاثیر عوامل محیطی، انسانی و طرح هندسی راه بر تصادفات آزادراه و محور قدیم قزوین­­-­لوشان در بازه زمانی 1390 تا 1395 شمسی با استفاده از تحلیل­ عاملی می­باشد. در واقع به­منظور بررسی توامان پارامترها و میزان تاثیرگذاری آن­ها بر تصادفات رخ داده، تحلیل عاملی با تکیه بر پارامترهایی که به­عنوان متغیر مستقل شناخته می شوند، صورت می­گیرد. نتایج تحقیق نشان داد که 14 متغیر موثر بر تصادفات در محورهای مورد مطالعه، بر اساس درجه اولویت به 6 دسته اصلی تقسیم می‌شوند. از جمله متغیرهایی که بیشترین تاثیر را بر تصادفات آزادراه قزوین­-­لوشان داشته، عوامل محیطی (شرایط روشنایی، شرایط آب­و­هوایی و شرایط سطح روسازی) بوده است، درحالی­که در محور قدیم قزوین­-­لوشان، عوامل هندسی (نوع منطقه، طرح هندسی و نوع راه) بیشترین تاثیر را بر تصادفات داشته‌اند. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_91267.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_91267_ad160d62c8db6d6d517ff898bb1de9e9.pdf ER -