TY - JOUR ID - 96586 TI - بررسی سهم ترانزیت در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور از بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - بازدار اردبیلی, پریسا AU - گنجی زهرایی, هادی AU - پژمان زاد, پیمان AD - مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران AD - مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 100 SP - 9 EP - 16 KW - سهم ترانزیت KW - حمل‌ونقل ریلی KW - بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی KW - پتانسیل DO - N2 - امروزه نقش بخش حمل‌ونقل ریلی در ایجاد توسعه پایدار نقش بدیهی و بی‌بدیل است. با در نظر گرفتن نرخ رشد تجارت جهانی، تقاضا برای جابجایی بار در مسافت‌های مختلف، روزبه‌روز افزایش می‌یابد. تأمین بسترهای لازم برای پاسخگویی به این نیاز روزافزون، موضوعی بسیار مهم و چالش‌برانگیز استو بهره‌برداری درست و به‌موقع از این بخش و همچنین انجام سرمایه‌گذاری لازم می‌تواند در موقعیت ترانزیتی بخش حمل‌ونقل ریلی کشور مؤثر باشد.  هدف اصلی این مقاله بررسی سهم ترانزیت در بخش حمل­ونقل ریلیکشور از بازارهای منطقه­ای و بین‌المللی می‌باشد. در این پژوهش، به­منظور بررسی قابلیت­ها و ظرفیت­های ترانزیت در بخش حمل­ونقل ریلی سه سناریو تعریف‌شده است. مفروضات سناریوی اول مبتنی بر قراردادهای واگذاری ناوگان ریلی به بخش خصوصی (SMGS , TEA) است. سناریوی دوم مبتنی بر قراردادهایی است که با کشور چین بسته‌شده است و همچنین طراحی سناریوی سوم بر اساس داده­های واقعی از متوسط سیر روزانه واگن‌های باری در سال 1396و 1397 صورت گرفته است. در ادامه به­منظور رفع مشکلات موجود و کاهش عدم توازن در سهم بازار حمل­ونقل ریلی بین ریل، جاده و دریا توصیه­هایی بر اساس سناریوهای خوش‌بینانه و محتمل ارایه‌شده که می­تواند منجر به تحقق اهداف مندرج در قانون توسعه حمل­ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (سهم 30 درصدی از حمل بار برای راه­آهن در سال 1390، که بر اساس عملکرد واقعی سهم راه‌آهن از ترانزیت 66/6 درصد بوده است) گردد. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_96586.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_96586_97e44db106e9ee1dbf2b1b5e475d516f.pdf ER -