2024-03-29T14:40:13Z
https://road.bhrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=12300
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
ملاحظات ایمنی در تونلهای ماشینروی شهری (مطالعه موردی: تونل توحید تهران)
مهدی
آشتیانی
علیرضا
نوری
امیرعلی
مصطفوی مقدم
اهمیت بالای نقش فضاهای زیرزمینی در شبکه حمل و نقل شهری و هزینه زیاد اجرا و بهرهبرداری آنها، مسأله ملاحظات ایمنی در این نوع زیرساختها را همواره در درجه اول اهمیت قرار داده است. تونل توحید یکی از مهمترین پروژههای عمرانی شهری در تهران است که در حین بهرهبرداری، با برخی حوادث و رویدادهای مرتبط با عدم ایمنی کاربران و سازه تونل توأم بوده است. در این مقاله، مطالعاتی بر روی آئیننامهها و گزارشهایی که در ایران و جهان به منظور حفظ ایمنی تونلها ارائه شدهاند، صورت گرفته است. در این خصوص، مواردی در تونل توحید تا حدودی مغایر با ضوابط ایمنی تونلها تشخیص داده شدهاند که در برخی موارد قابل رفع هستند. مشکلاتی از قبیل احتمال آتشسوزی، احتمال ورود سیلاب، نشت آب زیرزمینی و فاضلاب به داخل تونل، احتمال وقوع تصادف به دلیل شیب نسبتاً زیاد تونل و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان و تعمیر و نگهداری نامناسب تونل نیز باید بیشتر و جدیتر مورد توجه قرار گیرند تا پیامدهای ناگواری را به همراه نداشته باشند. بطور کلی، توجه به موارد اشاره شده در این مقاله میتواند الگویی را برای سایر پروژههای تونلسازی در آینده فراهم آورد تا با استفاده از تجربیات به دست آمده در تونل توحید، از تکرار این مشکلات برای سایر تونلها تا حد زیادی جلوگیری شود. در انتهای این تحقیق، براساس مطالعه بر روی آییننامههای مختلف داخلی و خارجی، چک لیستی به منظور بررسی ارضاء ملاحظات ایمنی در تونل توحید تهیه شده است و اجزاء و آیتمهای مختلف تونل مورد بررسی قرار گرفتهاند.
فضاهای زیرزمینی
ایمنی
چکلیست ملاحظات ایمنی تونل
تونل ماشینرو
تونل توحید
2019
07
23
1
22
https://road.bhrc.ac.ir/article_91253_06272b91fb07cd57ad5c3bbf5ce2c32b.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات رانندگان جوان
کیوان
آقابیک
وحید
کریمی
افرادی که سابقه رانندگی زیادی ندارند عمدتا مهارت کافی برای فائق آمدن بر مساله پیش آمده در موقعیتهای دشوار رانندگی را ندارند. به علاوه درصد قابل توجهی از این رانندگان، جوان و دارای رفتارهای پرخطر هستند. اگرچه برخی از این رفتارها از جمله حرکت با سرعت بالا و یا با فاصله کم از وسیله نقلیه جلویی عمدا توسط رانندگان جوان رخ میدهد اما بررسی تصادفات نشان از بروز خطا و عدم تشخیص خطر در بین این گروه دارد. لذا بر اساس مطالعات شدت تصادفات در این گروه بالاست و این افراد برای خود و سایرین در راهها یک خطر محسوب میشوند. این مقاله سعی دارد با مرور اقدامات ایمنی راهکارهای مناسب جهت کاهش تصادفات مربوط به رانندگان جوان را ارائه نماید. این اقدامات در چهار بخش شامل 1) اعمال و بهبود سیستمهای گواهینامه مرحلهای 2) تصویب و اجرای قوانین مربوط به رانندگان جوان 3) مسائل مربوط به سبک زندگی فرد و نقش خانواده و 4) ارتقای شیوههای آموزش رانندگان جوان خلاصه میشود. این مطالعه میتواند ابزار کاملی در اختیار مهندسین و متخصصین راه در هنگام طراحی یا رفع مشکلات ایمنی قرار دهد.
اقدامات ایمنی
ایمنی راه
رانندگان جوان
تصادفات
2019
07
23
23
34
https://road.bhrc.ac.ir/article_91258_a941442cf564c0813e6f5aee2fff2f3f.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
دادهکاوی تصادفات برون شهری با رویکرد آماری و تحلیل عاملی، محورهای (مورد مطالعه: آزادراه و محور قدیم قزوین- لوشان)
حمید
بهبهانی
میثم
عفتی
سمانه
مرتضایی
از آنجایی که تصادفاتجادهای ازعوامل بسیار مهم مرگومیر و صدمات شدیدجانی و مالی به شمار میآیند، استفاده از روشهایی برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بهمنظور کاهش هزینه و تلفات، بیش از پیش مطرح میشود. در این پژوهش هدف بررسی تاثیر عوامل محیطی، انسانی و طرح هندسی راه بر تصادفات آزادراه و محور قدیم قزوین-لوشان در بازه زمانی 1390 تا 1395 شمسی با استفاده از تحلیل عاملی میباشد. در واقع بهمنظور بررسی توامان پارامترها و میزان تاثیرگذاری آنها بر تصادفات رخ داده، تحلیل عاملی با تکیه بر پارامترهایی که بهعنوان متغیر مستقل شناخته می شوند، صورت میگیرد. نتایج تحقیق نشان داد که 14 متغیر موثر بر تصادفات در محورهای مورد مطالعه، بر اساس درجه اولویت به 6 دسته اصلی تقسیم میشوند. از جمله متغیرهایی که بیشترین تاثیر را بر تصادفات آزادراه قزوین-لوشان داشته، عوامل محیطی (شرایط روشنایی، شرایط آبوهوایی و شرایط سطح روسازی) بوده است، درحالیکه در محور قدیم قزوین-لوشان، عوامل هندسی (نوع منطقه، طرح هندسی و نوع راه) بیشترین تاثیر را بر تصادفات داشتهاند.
ایمنی
تحلیل عاملی
تصادفات جادهای
شدت تصادفات
2019
07
23
35
46
https://road.bhrc.ac.ir/article_91267_ad160d62c8db6d6d517ff898bb1de9e9.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
توسعه مدل ریاضی کاسه نشست روسازی و تعیین فاصله بهینه ژئوفنهای دستگاه افتوخیز سنج ضربهای (FWD)
علیرضا
غنی زاده
نسرین
حیدرآبادیزاده
آرش
ضیایی
هدف از انجام این تحقیق، ارائه یک مدلی ریاضی بهمنظور مدلسازی پیوسته کاسه نشست روسازی با استفاده از دادههای افتوخیز سطح روسازی و تعیین موقعیت بهینه افتوخیز سنجهای مربوط به دستگاه افتوخیز سنج ضربهای است. برای این منظور10000 مقطع روسازی انعطافپذیر مختلف با استفاده از نظریه ارتجاعی چندلایهای تحلیل و سپس پایگاه داده مربوط به افتوخیزها در نه فاصله شعاعی مختلف برای مقاطع مختلف روسازی ایجاد شد. نتایج نشان میدهد که ضریب رگرسیون مربوط به برازشمعادله پیشنهادیبه کاسهنشستدر کلیه موارد بیش از 99/0 است که نشاندهنده برازش بسیار خوب معادله پیشنهادی به کاسه نشست روسازی است. بهمنظور تعیین بهترین فاصله شعاعی جهت قرار دادن ژئوفنها، تمامی سناریوهای مربوط به انتخاب 4، 5، 6 و 7 ژئوفن از 9 ژئوفن بررسی شد و در هر مورد، 5 سناریوی برتر انتخاب گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که بهترین فاصله شعاعی برای 6 ژئوفن برابر 1830-1220-915-457-203-0 میلیمتر و بهترین فاصله شعاعی برای 7 ژئوفن برابر 1830-1220-915-457-305-203-0 میلیمتر است.
مدل ریاضی
FWD
کاسه نشست
روسازیهای انعطافپذیر
فاصله بهینه ژئوفنها
2019
07
23
47
54
https://road.bhrc.ac.ir/article_91273_bcdc431dce4dc01ec9e451c413c0ca0f.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
تحلیلی بر مطالعات کاهش مصرف انرژی و انتشار آلایندهها در بخش حملونقل
فاطمه
اکبری
بدون شک کاهش آلایندهها به عنوان یک هدف منطقهای و جهانی نیازمند اتخاذ راهکارهای مناسب و کارآمد است. در این بین، بخش حملونقل به واسطه اهمیت و جایگاهی که در این موضوع دارد، توجه دوچندان را میطلبد و میتواند سالانه مقادیر قابلتوجهی صرفهجویی اقتصادی برای مردم و دولتها، بوسیله کاهش مصرف انرژی و اثرات نامطلوب زیستمحیطی، کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته به ارمغان آورد.از اینرو در این مطالعه سعی شده است میزان مصرف انرژی در بخش حملونقل بیان شده و رویکردهای حل مسأله کاهش مصرف انرژی و انتشار آلایندهها در این بخش بیان و برخی مطالعات در این زمینه بررسی گردد، در انتها به مقایسه مطالعات و روشهای استفاده شده پرداخته میشود.
مصرف انرژی
انتشار آلایندهها
حملونقل
2019
07
23
55
66
https://road.bhrc.ac.ir/article_91274_38e125bc2f4890587bfb482a8191db5c.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
آزمایش بزرگ مقیاس و ارزیابی عددی پارامترهای موثر کشش ریزشمع در خاک ماسهی لایدار (مطالعه موردی: شهر بندرعباس)
عادل
عساکره
محمدرضا
ترابی
بمنظور بهبود و افزایش ظرفیت باربری خاک برای تحمل نیروی فشاری وزن و نیروی زلزله در صورت مناسب نبودن خاک ساختگاه در اغلب پروژههای عمرانی، باید خاک محل بهسازی گردد. از طرفی با توجه به نیروی بالابرنده بسیار بزرگ برخی سازهها در حین وقوع زلزله یا نیروی باد، کنترل این نیروی کششی نیز الزامی میباشد. اجرای ریزشمع بدلیل سهولت فراوان اجرایی، امکان اجرا در چند جبهه مختلف کاری و اجرای همزمان کلیه مراحل ساخت، در مقایسه با روشهای دیگر از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطالعه به بررسی موردی استفاده از ریزشمع در بهسازی خاک ماسه لایدار، پروژهای در بندرعباس پرداخته شده و مراحل مختلف آزمایشات بارگذاری ریزشمع شرح داده شده است. سپس به بیان جزئیات و نتایج تست کششی روی یکی از ریزشمعهای محل پروژه پرداخته شده و پس از آن با مدلسازی عددی ریزشمع، تأثیر پارامترهایی مانند طول، قطر و ارتفاع لایه بهسازی شده خاک با استفاده از روش اجزای محدود مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که با افزایش طول و قطر ریزشمع میزان نشست به طرز چشمگیری کاهش مییابد و با افزایش عمق بهسازی خاک نیز میزان نشست ریزشمع کاهش مییابد.
ریزشمع
مدلسازی عددی
ظرفیت باربری
بهسازی خاک
عمق بهسازی
2019
07
23
67
78
https://road.bhrc.ac.ir/article_91297_293136cb117f7b76e981ef99d5dd01f0.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
بررسی پایداری تونل به روش منحنی مشخصه زمین با استفاده از الگوریتم ماشین یادگیری
نادر
دستاران
احسان
عسگریلو
سعید
پارسه
متین
جلالی مقدم
با توجه به توسعه روز افزون فضاهای زیرزمینی، ارزیابی پایداری و تعیین رفتار توده سنگ از مباحث مهم فضاهای زیر زمینی برای ایمنی و بهینه سازی پروژه می باشد. در سال های اخیر کرنش بحرانی به عنوان مهمترین شاخص برای ارزیابی پایداری و مچاله شوندگی تونل مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر روشهای مختلفی برای تعیین کرنش بحرانی ذات توده سنگ وجود دارد. پارامتر کرنش بحرانی یک شاخص است که اجازه میدهد تا درجه ای از پتانسیل مچاله شوندگی بر حسب کمیت سنجیده شود. از آن به عنوان سطح کرنش در پیرامون تونل که فراتر از آن باعث بی ثباتی و مشکلات مچاله شوندگی که به احتمال زیاد رخ می دهد یاد شود. همچنین مقدار کرنش بحرانی در ارزیابی پایداری تونل به روش نمودار مشخصه زمین بسیار کاربرد دارد. تاکنون، تلاش هایی بسیار زیادی برای تعیین کرنش بحرانی شده است، که سه روش پر کاربرد در این مطالعه بیان می شود. همچنین برای تعیین پتانسیل مچاله شوندگی در همه مطالعاتها کمیت مچاله شوندگی 1% بر آورد شده است. با توجه به اینکه نتایج بدست آمده از روش های مختلف برای تعیین کرنش بحرانی، با استفاده از پارامترهای متفاوت و نتایج متفاوتی با هم دارند، در این پژوهش با استفاده از هوش مصنوعی برای دقیق شدن نتایج تلاش می شود. بدین منظور از الگوریتم هوشمند ماشین یادگیری در نرمافزار دادهکاوی Rapidminer استفاده خواهد شد. در پژوهش حاضر، با جمع آوری اطلاعات ارائه شده از تونل های مختلف در مقالات معتبر، شرایط موجود به سه وضعیت پایدار، نیمه پایدار و ناپایدار تعریف می شود. خروجی ها ماشین یادگیری شامل رابطه پارامترها بر اساس شرایط موجود در تونل،تاثیر هر کدام از پارامترها بر دیگری با توجه به شرایط تونل می باشد.
الگوریتم ماشین یادگیری
تغییر شکل تونل
پایداری تونل
کرنش بحرانی
مچاله شوندگی
2019
07
23
79
96
https://road.bhrc.ac.ir/article_91298_816da6df525bb4d1b52fea81b52e0030.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
بررسی کارایی فنی خطوط قطار شهری تهران
فروغ
شادمان لاهیجی
فائزه
شادمان لاهیجی
محمد جواد
کاملی
رشد جمعیت کلان شهرها در کنار افزایش فعالیتهای اجتماعی، سبب افزایش تقاضای سفرهای روزانه شهروندان شده است. صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از محورهای توسعه اجتماعی و اقتصادی در بیشتر کشورها، مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی است. سند چشم انداز 1404، ایران را توسعه یافته، فعال و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی معرفی می کند. با توجه به معضل تراکم ترافیک، در دهه های اخیر حمل و نقل در شهرها به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های شهری مطرح می باشد. با توجه به نامگذاری سالهای 1395و 1396 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، عدم دسترسی کافی به تکنولوژیهای روز دنیا و افزایش آلودگی هوا، بهبود کارایی و بهره وری در سیستمهای حمل و نقل شهری موجود اهمیت دوچندان می یابد. لذا، پژوهش حاضر با هدف اندازه گیری کارایی فنی قطار شهری تهران به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای غرب آسیا و بیست و چهارمین شهر بزرگ دنیا و بمنظور بهبود کیفیت خدمات ارایه شده بزرگترین ناوگان حمل و نقل عمومی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها می پردازد. نتایج نشان می دهد که متوسط کارایی فنی حدود 73 درصد ناشی از فعالیت 5 خط فعال قطار شهری در دوره مطالعاتی حاکی از آنست که این ناوگان دارای کارایی فنی نسبتا مناسب بوده و تنها با کاهش حدود 27 درصدی ورودی ها و بهبود ساختاری خود در این محدوده می تواند به حداکثر کارایی فنی خود در این حوزه دست یابد.
کارایی فنی
قطار شهری و تحلیل پوششی دادهها
2019
07
23
79
93
https://road.bhrc.ac.ir/article_91399_c89123bd09af7b03ddc1ffb989af567c.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1398
27
99
ارایه مدل ریاضی تحلیل پوششی دادهای شبکهای جهت ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی
محمد رضا
فتحی
محمدحسن
ملکی
زهره
صفاری
یکی از مهمترین عوامل زیربنایی برای توسعه هر کشوری، وجود یک شبکه کارا و مناسب، جهت رفـع نیازهـای حملونقل آن کشـور است. حمل و نقل ریلی نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک کشور دارد؛ ازاینرو ارزیابی عملکرد ریلی یکی از مسائل مهم صنعت حمل و نقل ریلی کشور است. هدف اصلی این تحقیق تعیین مدل مناسب جهت ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش اجرا، از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل نواحی راهآهن جمهوری اسلامی ایران است. برای ارزیابی عملکرد نواحی راهآهن از تکنیک تحلیل پوششی دادهای شبکهای استفاده شده است. براساس نتایج بدست آمده در سال 1393 ناحیه شمال شرق2 دارای رتبه اول و در سالهای 1394 و 1395 ناحیه شرق دارای رتبه اول میباشد. به علاوه میانگین کارایی نواحی نشان میدهد که در بازه زمانی 1395-1393 ناحیه شرق بهترین عملکرد و ناحیه شمال بدترین عملکرد را داشتهاند.
ارزیابی عملکرد
حمل و نقل ریلی
تحلیل پوششی دادهای شبکهای
2019
07
23
95
106
https://road.bhrc.ac.ir/article_91403_b3e8b0074e6ae0ce9807ffa6e87d4358.pdf