2024-03-29T01:59:21Z
https://road.bhrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19096
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
ارزیابی خصوصیات مکانیکی و دینامیکی مخلوطهای لایه اساس حاوی مصالح تراشه آسفالت (RAP)
سید محمد
منصورزاده
احمدرضا
محبوبی اردکانی
عطا
آقایی آرایی
مصالح تراشه آسفالت یا خرده آسفالت (RAP) که شامل سنگدانه و قیر میباشد، را میتوان در مخلوط آسفالت بازیافتی یا لایه اساس در روسازی مورد استفاده قرار داد. بازیافت این مصالح میتواند به حفظ منابع سنگدانه طبیعی، کاهش مصرف انرژی، کاهش فاصله حمل و کاهش هزینه دپوی مصالح بازیافتی کمک نماید. با این حال، به نظر میرسد مصالح RAP به دلیل تغییرپذیری و تنوع منابع و همچنین پارامترهای مقاومتی و سختی ناکافی نمیتواند به تنهایی و بدون افزودنی تثبیت کننده، به عنوان یک جایگزین برای مصالح سنگدانه طبیعی در لایه اساس روسازی استفاده شود. این امر مستلزم اتخاذ یک روش تثبیت شیمیایی یا مکانیکی مقرون به صرفه برای استفاده از RAP به عنوان مصالح اساس روسازی است. در این مقاله پس از مروری بر ویژگیهای مصالح RAP و مخلوطهای سنگدانه حاوی درصدهای مختلف RAP، نتایج مطالعات موجود اخیر در خصوص برخی خواص مقاومتی و دینامیکی این مصالح ارائه میگردد. بر اساس جمعبندی نتایج حاصل از مطالعات موجود، به نظر میرسد که با افزایش درصد مصالح RAP در مخلوطهای حاوی RAP، مدول برجهندگی MR و تغییر شکلهای ماندگار تجمعی افزایش مییابد.
مصالح تراشه آسفالت
مدول برجهندگی
تغییر شکل ماندگار تجمعی
2021
12
22
1
18
https://road.bhrc.ac.ir/article_135397_cbf54077b2581f896f8da5775a6b7b25.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
ارزیابی انواع مکانیزمهای تغییر شکل در ساختمان پلهای متحرک
امیر حسین
صادقپور
فائزه
تفرشی
پلهای متحرک برای تردد عابرپیاده و یا حمل و نقل جادهای یا آبی مورد استفاده قرار می گیرند و میتوانند به صورت موقت یک نوع از عملکرد خود را متوقف کرده و از موقعیت خود خارج شوند. در این پژوهش پس از معرفی این پلها، انواع مکانیزمهای حرکتی در آنها مورد بررسی قرار گرفته است؛ ایجاد حرکت در پلهای متحرک از طریق شش گروه مکانیزمهای ریلی، باسکولی، عمودی، چرخشی، نوسانی و تاشونده انجام میشود. نتایج ارزیابی 50 نمونه ساخته شده در جهان نشان میدهد که در بین این مکانیزمها، حرکت باسکولی رایجترین مکانیزم بوده و حرکتهای ریلی به دلیل سبکی سازه، بزرگترین دهانه را پوشش میدهد؛ در برخی از مکانیزمها مانند مکانیزم چرخشی و باسکولی به کمک طراحی به صورت دو پل مجزا با تکیهگاه کناری امکان پوشش دهانههای بزرگتر فراهم شدهاست؛ بیش از 90 درصد پلهای ساخته شده از جنس فولاد بوده و عموما سیستم نگهدارندهی عرشهی آنها ازخرپا و یا تیر ورق طراحی شده است؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این پلها جنبهی نمایشی پیدا کرده و به نمادی برای کشورها تبدیل شدهاند.
پل
پلهای متحرک
سازههای تغییرشکلپذیر
مکانیزم حرکتی
2021
12
22
19
34
https://road.bhrc.ac.ir/article_118082_08cbc29a4a351ed5c6097d7934763f93.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
تخمین تعداد سفرهای قابل همپیمایی در محلهای کار
سید محمد
سادات حسینی
فرزام
قره باغی کرده مهینی
همپیمایی روشی است که در آن افرادی که محل زندگی و کار آنها در یک محدوده واقع شده است، یکدیگر را پیدا میکنند و با هم قرار میگذارند که با یک وسیله نقلیه شخصی تردد کنند.این روش به عنوان یکی از روشهای مدیریت تقاضا به توسعه پایدار کمک شایانی میکند. بنابراین مهم است که با بررسی عوامل مؤثر بر افزایش گرایش به همپیمایی استفاده از این روش را در میان افراد مختلف جامعه گسترش داد. در این تحقیق سعی بر این بود که شهر های مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه بدست آمده اعتبار بیشتری در سطح کشور داشته باشد .با توجه به پارامترهایی که میتوانست بر روی استفاده از سیستم همپیمایی تاثیر گذار باشد تعدادی از آنها را انتخاب کرده و پرسشنامهای با توجه به موارد تاثیر گذار طراحی شد. در این تحقیق با استفاده از روش رگرسیون خطی مشخص شد که پارامترهای مالکیت وسیله نقلیه شخصی، تفاوت در ساعات کار افراد، دسترسی به حمل و نقل عمومی و نزدیک بودن محل سکونت به مرکز شهر بر میزان استقبال از همپیمایی تأثیر دارند. با بررسی تاثیرات هرکدام از این موارد و سهمی که میتوانند در کاهش و یا افزایش تعداد استفاده کنندگان از این سیستم داشته باشند، یک مدل خطی به دست آمد که به وسیله آن میتوان تعداد سفرهای قابل همپیمایی را برای ادارات و مکان های مختلف کاری تخمین زد.
همپیمایی
سفر های کاری
حمل و نقل عمومی
ساعت کاری
وسیله شخصی
2021
12
22
35
42
https://road.bhrc.ac.ir/article_135396_92ea3604c58a8a6c19a63de344eeccc6.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
مقایسه پاسخهای بحرانی روسازی حاصل از تحلیل غیرخطی با استفاده از نظریه چندلایهای و روش المان محدود
علیرضا
غنی زاده
ماندانا
صالحی
روشهای متعددی برای تحلیل روسازیها انعطافپذیر وجود دارد که ازجمله پرکاربردترین این روشها میتوان به نظریه چندلایهای و روش المان محدود اشاره کرد. در این مطالعه دو مقطع روسازی چهار لایه به ازای دو دمای رویۀ آسفالتی (25 و 40 درجه سانتیگراد) جهت مقایسه پنج عکسالعمل بدست آمده از تحلیل غیرخطی با دو روش نظریه چندلایهای و روش المان محدود در فواصل شعاعی مختلفبا یکدیگر مقایسه شدند. برای تحلیل غیرخطی این دو مقطع با استفاده از نظریۀ چندلایهای از برنامه NonPAS و برای تحلیل غیرخطی این دو مقطع با استفاده از روش المان محدود از برنامۀ MICH-PAVE استفاده شده است. همچنین برای تعیین نقاط تنش و اصلاح تنشها در روش نظریه چندلایهای از 7 روش مختلف استفاده گردیده است. نتایج تحلیل نشان داد که تنها برای پاسخ تنش قائم روی بستر، نتایج حاصل از دو برنامه اختلاف زیادی دارند و برای سایر پاسخها اختلاف بین دو برنامه منطقی است. همچنین مشخص شد که پاسخهای بدست آمده از برنامه NonPAS برای مقطع ضخیمتر انطباق بهتری با نتایج حاصله از برنامه MICH-PAVE دارد. از بین 7 روش در نظر گرفتهشده برای تعیین نقاط تنش در روش الاستیک چندلایهای روش 7 که مبتنی بر زیرلایه کردن لایه غیرخطی و در نظر گرفتن نقاط تنش در عمق میانی زیرلایهها و اصلاح تنشهای شعاعی بر اساس حداکثر مقاومت کششی مصالح بر طبق پوش گسیختگی مور بود، بهترین انطباق را با برنامه MICH-PAVE نشان داد.
تحلیل غیرخطی
نظریه چندلایهای
روش المان محدود
NonPAS
MICHPAVE
2021
12
22
43
56
https://road.bhrc.ac.ir/article_135399_860497f7105c7eaa2c92e25207441472.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
بررسی روشهای طراحی لرزهای دیوارحایل
واحد
قیاسی
احمد
محمودی
هدف از انجام این تحقیق، بررسی بر روش های طراحی لرزه ای دیوار های حایل میباشد. با مطالعه روش های طراحی دیوارحائل، رفتار لرزه ای دیوارهای حائل در مقابل بارهای دینامیکی، طراحی لرزه ای و پایداری این سازه ها در خلال وقوع زلزله بررسی گردید. فشارهای جانبی کلی در خلال ارتعاشات زلزله، فشارهای استاتیکی که قبل از وقوع زلزله به وجود میآیند و فشارهای دینامیکی که در اثر زلزله تولید میشوند، هستند و پاسخ دیوار از هردو فشار متاثر میگردد. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که اگر امکان جابه جایی ) لغزش(، چرخش یا تغییرشکل حائل به مقداری که بتواند فشار فعال خاک را بسیج کند وجود داشته باشد از فشارهای دینامیکی موثر بر دیوار از طریق روشهای استاتیکی یا شبه استاتیکی مونونوبه - اوکابه استفاده میشود و در صورت عدم انعطاف پذیری حائل (دیوارهای ثابت)، تحلیل الاستیک صورت میگیرد. همچنین از متداول ترین روشهای تحلیل دینامیکی شامل روش شبه استاتیکی مونونوبه - اوکابه، روش استیدمن - زنگ، روش وود و روش وسترگاد است، که این روشها قابل توسعه هستند.
تحلیل الاستیک
دیوارحائل
طراحی لرزه ای
فشار استاتیکی
فشار دینامیکی
2021
12
22
57
68
https://road.bhrc.ac.ir/article_107906_eb57635d216d0ab231649190a5559173.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
آلودگی صوتی و تحلیل رگرسیونی تراز صدا در حمل و نقل ریلی (مطالعه موردی: شهر تهران)
امیراسماعیل
فروهید
محمد
ایلکاه
چکیدهزمینه و هدف: آلودگی صوتی در سیستم های حمل و نقل شهری یکی از مخاطراتی است که همواره میتواند سلامت مسافرین را به خطر بیاندازد و بر میزان استفاده آنها از حمل و نقل عمومی تاثیر بگذارد.روش: آلودگی صوتی در سکو ایستگاه ها، واگن های مسافربری و همین طور واگن راهبر قطار مورد ارزیابی قرار گرفت. توجه به داده های تراز صوتی ایستگاه ها و داده های برداشت شده، مدل سازی با استفاده از مدل خطی رگرسیونی پرداخته شد. با استفاده از آنالیز همبستگی تاثیر عوامل مختلف بر شاخص آلودگی صدا مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.یافتهها: شاخص تراز معادل صدا در یک دوره زمانی معین Leq در ایستگاه نواب بیشتر از 3 ایستگاه دیگر می باشد که فرض اولیه در خصوص نرخ آلودگی صوتی به دلیل تجمع زیاد مسافرین بیشتر میباشد تحقق یافته است. همچینین میدان صنعت آرام ترین ایستگاه در بین ایستگاه های مورد مطالعه بود. تراز معادل صدا در یک دوره زمانی معین Leq در ایستگاه نواب 83 و میدان صنعت 77 برداشت شد، که این موضوع فرض اولیه دیگر در خصوص آلودگی های ثبت شده زیست محیطی و عدم نظارت دقیق، است.تتیجهگیری: حد مجاز آلودگی صوتی (65 دسیبل) در اکثر نقاط اندازه گیری شده بالاتر بوده است را محقق کرده بطوری که در ایستگاه میدان صنعت که آرامترین ایستگاه در زمان ورود تا خروج قطار بوده است و تراز معادل صدا برابر 77 دسیبل برداشت شده است از حد استاندارد بالاتر بوده است.
حمل و نقل شهری
آلودگی صوتی
مترو
واگن راهبر
2021
12
22
69
80
https://road.bhrc.ac.ir/article_135398_a06705b9f59cb11a6a1ed128e8f1412c.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
استفاده از روش تاگوچی در تحلیل رفتار آزمایشگاهی مخلوطهای آسفالت بازیافتی
بابک
گلچین
سجاد
ابیضی
رامین
مشک آبادی
افزایش شدید قیمت قیر و رویکردهای زیست محیطی استفاده از مخلوطهای آسفالت بازیافتی را گسترش داده است. این مخلوطها با در صدهای مختلف از مصالح بازیافتی و مصالح جدید شامل قیر و مصالح سنگی تهیه میشوند. گاها لازم است اثر پارامتر های مختلف آزمایشگاهی به سرعت و با تعداد ساخت نمونه کمتر آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله از یک روش ریاضی برای تحلیل سریع رفتارهای آزمایشگاهی استفاده شده است. بدین منظور از روش تاگوچی با 3 عامل تاثیر گذار شامل درصد مصالح بازیافتی (در سه سطح شامل 0 25 و 50 درصد) نوع مصالح بازیافتی (در دو سطح شامل دو منبع تهیه مختلف) و درصد قیر (در 3 سطح شامل 4 5 و 6 درصد) برای طراحی آزمایش استفاده گردید. پس از طراحی آزمایش و تهیه نمونههای آزمایشگاهی مشخصات مقاومتی و حجمی مخلوط های آسفالتی تعیین شد. داده های آزمایشگاهی با استفاده از نرم افزار مینیتب و در شرایط آرایهی L18 مورد تحلیل قرار گرفتند. در این تحلیل میزان تاثیر هر کدام از پارامتر های ورودی بر نتایج آزمایشگاهی با روش سیگنال به نویز و آنالیز واریانس تعیین شدند. نتایج نشان داد که درصد مصالح بازیافتی به صورت قابل توجهی رفتارهای مقاومتی و حجمی مخلوطهای بازیافتی را تحت تاثیر قرار میدهد. این در حالی است که بر خلاف انتظار اثر منبع تهیه مصالح بازیافتی در مقایسه با سایر پارامتر های ورودی بسیار کمتر است.
بازیافت آسفالت
تاگوچی
طراحی آزمایش
قیر
2021
12
22
81
98
https://road.bhrc.ac.ir/article_132799_12030ce4853da16f2290477270c502c2.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
بررسی نقش سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر ایجاد مزیت رقابتی در شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل و نقل هوایی کشور
محمد رضا
فتحی
محسن
ترابی
مرتضی
عنایتی کاشانی
هدف از بررسی این پژوهش بررسی نقش سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر مزیت رقابتی در شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل و نقل هوایی کشور می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معاونین و برخی از کارکنان شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل و نقل هوایی کشور به تعداد 400 نفر می باشد. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای، 196 نفر بدست آمد. ابزار این پژوهش پرسشنامه می باشد و برای روایی پژوهش پرسشنامه تهیه شده را در اختیار خبرگان و اساتید دانشگاهی قرار داده شد و پس از اعمال نظرات آنها و تایید نهایی مبنای کار قرار گرفت. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل معادلات ساختاری و کواریانس، با استفاده از نرم افزار smart PLS استفاده شد. در این پژوهش 7 فرضیه مورد تحلیل قرار گرفت که همه فرضیات تایید شدند به عبارت دیگر فرضیه اصلی تاثیر سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر ایجاد مزیت رقابتی مورد تایید قرار گرفت.
سرمایه انسانی
قابلیت های بازاریابی پویا
مزیت رقابتی
شرکت های هواپیمایی
2021
12
22
99
112
https://road.bhrc.ac.ir/article_139006_6ee8fa45c17209493a46e968b9451055.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
بررسی میزان آلایندگی و تأثیر ماشین آلات ساختمانی پروژههای عمرانی در آلودگی هوا مطالعه موردی پروژه احداث ایستگاه قطار شهری شیراز
الهام
اسراری
محمدرضا
حاجتی
در این تحقیق میزان آلایندگی و تأثیر ماشینآلات ساختمانی در آلودگی هوا در پروژه احداث ایستگاه قطار شهری شیراز مورد بررسی قرار گرفت. پارامترهای آلودگی هوا از ایستگاه سنجش سازمان حفاظت محیط زیست مستقر در نزدیک اجرای پروژه شامل PM10, PM2.5 , So2 , No2 , O3 , CO جمعآوری گردید. اطلاعاتی از مدت زمان فعالیت پروژه، نوع، تعداد ماشینآلات فعال در پروژه و ساعات فعالیت آنها از سازمان قطار شهری جمعآوری گردید. در اطلاعات جمعآوری شده از اداره هواشناسی وضعیت جوی و میزان گرد و غبار مشخص گردید. سوخت مصرفی ماشینآلات و تجهیزات کارگاهی با توجه به میزان فعالیت کارگاهی روزانه هر دستگاه محاسبه و میزان آلایندگی براساس میزان سوخت مصرفی مشخص گردید. در تجزیه و تحلیل و بررسی همه اطلاعات میزان و درصد آلایندههای هوا ناشی از فعالیت پروژه عمرانی مشخص گردید. در مقایسه میانگین آلایندگی، هرکدام از آلایندهها ناشی از فعالیت کارگاهی با میانگین آلایندههای اندازهگیری توسط ایستگاه سنجش، درصد آلایندگی ناشی از فعالیت کارگاهی به این صورت میباشد %56/46=CO، %48/46=O3، %53/49=No2، %68/60=So2، %22/39=Pm10، %08/56=Pm2.5 .ارتباط مستقیمی بین میزان آلایندههای اندازهگیری شده توسط ایستگاه سنجش و میزان فعالیت کارگاهی مشاهده گردید بطوریکه در ماههایی که فعالیت کارگاهی حداکثر وجود داشت شاخص فعالیت کارگاهی ماشینآلات بالاترین اعداد را نشان میدهد و به همان نسبت ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیز اعداد بیشتری برای آلایندهها در این ماهها نشان میدهد. دستگاههایی که شاخص فعالیت کارگاهی بالاتری دارند، مصرف سوخت بیشتر و میزان سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند .
آلودگی هوا "
ماشینآلات ساختمانی "
پروژههای عمرانی "
"
محیط زیست
2021
12
22
113
122
https://road.bhrc.ac.ir/article_132788_cb5c1ee321b3026b6744b7d359340132.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
مکانیابی پارکینگهای طبقاتی با تاکید بر مدیریت توسعه پایدار شهری
محسن
شفیعی نیکابادی
فاطمه
هاشمی
شهر تهران به عنوان پرجمعیت ترین شهر ایران همواره با مشکل گسترش روز افزون شهرنشینی، ترافیک و کمبود فضای پارک مواجه بوده است. این مشکل بویژه در مناطق مرکزی شهر که از مرکزیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برخوردارند، تشدید می شود و نیاز به ایجاد پارکینگ های عمومی بویژه پارکینگ های طبقاتی را که با وجود اشغال فضای کمتر، از ظرفیت بالاتری برخوردارند را افزایش می دهد. پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل ترکیبی در محیط فازی جهت مکان یابی پارکینگ های طبقاتی در منطقه 12 تهران با تاکید بر مدیریت توسعه پایدار شهری به دنبال ارائه راه حلی برای این مسئله است. بنابراین در گام نخست بر اساس مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، 3 معیار و 21 زیرمعیار با تاکید بر ابعاد توسعه پایدار مشخص شدند. سپس معیار های انتخاب شده با استفاده از تکنیک SWARA فازی وزن دهی شدند و مناطق بالقوه احداث پارکینگ با اسفاده از تکنیک ARAS فازی مشخص شدند. در نهایت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، 7 محدوده مناسب در ناحیه 3 منطقه 12 جهت ایجاد پارکینگ طبقاتی مشخص شد. مهمترین جنبه های نواوری این تحقیق دسته بندی کامل ابعاد پایداری شهری جهت انتخاب پارکینگهای طبقاتی و همچنین ترکیبی نوین از روش های فازی SWARA و ARAS و در نهایت تلفیق آنها با GIS جهت تصمیم گیری بهینه می باشد.
مکان یابی پارکینگ
توسعه پایدار شهری
سوارا
آراس
سیستم اطلاعات جغرافیایی
2021
12
22
123
140
https://road.bhrc.ac.ir/article_135400_4ee0e4f16ae9b376a89cf282cb2105b3.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
بررسی عوامل تأثیرگذار بر ادراک از منصفانه بودن قیمتگذاری ازدحام (ترافیک) در تهران
محسن
نظری
زهرا
بابازاده
هانیه
فتحی
افزایش شهرنشینی در شهرها سبب جذب سفرهای داخل شهری چه برای اهداف کاری و چه غیرکاری شده است. این حجم از سفرها باعث ترافیک در خیابانها میشود و علاوه بر اتلاف در وقت، باعث افزایش آلودگی هوا نیز میگردد. برخی دولتها برای کاهش اثرات منفی این پدیده نامطلوب از طرحهای قیمتگذاری ازدحام استفاده مینمایند. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی اعتماد به دولت، نگرانی زیست محیطی و ارزش زمانی ذخیره شده سفر بر ادراک از منصفانهبودن قیمتگذاری ازدحام می باشد و همچنین به بررسی نقش تعدیلگری درآمد و سکونت در طرح در مدل مفهومی پژوهش پرداخته شده است. تحقیـق حاضر از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف، توسعهای- کاربردی است. جامعهآماری، مردم ساکن در شهر تهران و روش نمونهگیری، نمونهگیری طبقهای در دسترس میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از 234 پرسشنامه از نرم افزار SPSS و SmartPls3 استفاده شد. یافتهها نشان میدهد متغیرهای اعتماد به دولت و ارزش زمانی ذخیره شده از دید مردم ساکن در تهران بر ادراک از منصفانه بودن قیمتگذاری ازدحام تأثیرگذار است، همچنین نقش تعدیلگری متغیر درآمد در رابطه اعتماد به دولت و ادراک از منصفانه بودن قیمتگذاری ازدحام مورد تایید واقع گشت، اما نقش تعدیلگری متغیر سکونت در طرح، در رابطه اعتماد به دولت و ادراک از منصفانه بودن قیمتگذاری ازدحام مورد تایید واقع نشده است. همینطور نتایج نشان داده است متغیر نگرانی زیست محیطی بر ادراک از منصفانه بودن قیمتگذاری ازدحام تأثیرگذار نمیباشد.
ادراک از منصفانهبودن قیمتگذاری ازدحام
ارزش زمانی ذخیره شده سفر
اعتماد به دولت
نگرانی زیست محیطی
2021
12
22
141
154
https://road.bhrc.ac.ir/article_138344_e740209b6286d3d4205bfadad424488a.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
تعیین میزان بهینه خرده آسفالت و میکروسیلیس در ساخت روسازی بتن غلتکی
حسن
دیواندری
یاسر
بشکول
یکی از مسائل و مشکلاتی که امروزه در صنعت ساخت و ساز جهان مشاهده میگردد، حجم عظیم نخالههای ساختمانی به ویژه آسفالتهای حاصل از بازسازی روسازی راهها میباشد. خردههای آسفالت، از جمله مواد زائدی هستند که اثرات نامطلوب گسترده آن بر محیط زیست، به اثبات رسیده است. پژوهشهای انجام شده در خصوص این مصالح، راهکارهای گوناگونی برای استفاده مجدد از آنها در صنعت، ارائه نمودهاند. یکی از کاربردهای عملی این مصالح، استفاده از آن در ساخت بتن است. از طرفی مصالح مذکور، حاصل از عملیات بازسازی روسازی جادهها بوده و از اینرو مطلوب است که با هدف کاهش هزینههای حمل، مجدداً در ساخت مخلوطهای متداول روسازی راه، استفاده گردد. تحقیق حاضر که به روش آزمایشگاهی-توصیفی انجام شده است به ارزیابی عملکرد روسازی بتن غلتکی ساخته شده از خرده آسفالت به همراه میکروسیلیس در ساخت روسازی بتن غلتکی میپردازد. نتایج آزمایشهای عملکردی نشان داد که حالت بهینه مخلوط، در مقدار خرده آسفالت حدود چهل و پنج درصد و میکروسیلیس حدود شش و نیم درصد، حاصل میشود. بدین ترتیب میتوان ضمن کاهش آلودگیهای زیست محیطی و هزینههای اجرایی پروژهها، از خرده آسفالت به همراه افزودنی میکروسیلیس در ساخت روسازی مسیرهای با ترافیک پایین و راههای روستایی استفاده نمود.
مصالح خرده آسفالت
روسازی بتن غلتکی
میکروسیلیس
مقاومت فشاری
2021
12
22
155
170
https://road.bhrc.ac.ir/article_106969_4dce1bb631b1e8eb08beb6765f9ae09e.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1400
29
109
مدلسازی و ارزیابی عوامل موثر بر رضایت کاربران سیستم حمل و نقل همگانی: مطالعه موردی مترو و اتوبوس تندرو شهر تهران
علیرضا
ماهپور
توسعه شهرها و نیاز به جابهجایی از طرفی و تمایل به استفاده از خودروی شخصی از طرف دیگر باعث افزایش تراکم در سطح معابر شهری میشود. در کنار سیاستهای مختلف حمل و نقلی، افزایش تمایل افراد به استفاده از سیستم حمل و نقل همگانی میتواند موثر باشد که در این راستا با شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت افراد از حملونقل همگانی، میتوان به وفاداری استفادهکنندگان فعلی و تبدیل استفادهکنندگان بالقوه به بالفعل کمکنمود. در این پژوهش عوامل مؤثر بر رضایت افراد از حملونقل همگانی شهر تهران با استفاده از نظریه تمایل رفتاری مدلسازی و ارزیابی شده است. براساس این نظریه، رضایت افراد تحت تأثیر دو عامل ارزش درک شده و کیفیت خدمتدهی است. نتایج پرداخت مدل معادلات ساختاری با استفاده از 257 داده گردآوریشده، بیانگر تأثیر مستقیم و معنیدار هر دو متغیر یادشده هم در مترو و هم در اتوبوس تندرو است. همچنین نتایج بیانگر آن است که در مترو، کیفیت خدمتدهی نسبت به ارزش درک شده، تأثیر بیشتری بر رضایت دارد. این امر در اتوبوس تندرو برعکس است. همچنین برای هر دو شیوه سفر، کیفیت خدمتدهی از دو متغیر نهان خدمتدهی اصلی و محیط فیزیکی تشکیل شده است. در مدل پرداختشده برای مترو، کیفیت خدمتدهی از خدمتدهی اصلی (نسبت به محیط فیزیکی) بیشتر تأثیر میپذیرد. در حالی که در اتوبوس تندرو، تأثیر این دو متغیر تقریباً به یک میزان است.
رضایت
حملونقل همگانی
ارزش درک شده
کیفیت خدمتدهی
معادلات ساختاری
2021
12
22
171
187
https://road.bhrc.ac.ir/article_140189_0cd344032fde369b3b1e662d7a4c1803.pdf