2024-03-28T13:43:20Z
https://road.bhrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5427
جاده
1735-062X
1735-062X
1394
23
85
مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات در قوسهای افقی
کیوان
آقابیک
طهمز
احمدپور
بروز تصادف به طور عام علاوه برتحمیل هزینههای مالی به افراد حادثه دیده، منجر به اتلاف وقت سایرین و تحمیل هزینههای غیر مستقیم بر جامعه نیز میگردد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری مییابد که شدت تصادف بالا بوده و منجر به ایجاد جراحات شدید، نقص عضو و یا حتی فوت فرد یا افراد گردد. این مشکل امروزه با توجه به نرخ بالای تصادفات و شدت آنها در کشور ما، به یک معضل اساسی تبدیل شده که بهبود وضعیت توجه ویژه متخصصان و مسئولین امر را طلب میکند. نظر به اینکه قوسهای افقی یکی از نقاط حادثه خیز در کشور ما میباشند، این مقاله به مرور اقدامات و راهکارهایی میپردازد که در سایر نقاط جهان تجربه شده و منجر به کاهش تعداد یا شدت تصادفات شدهاند. دربخش اول با اقداماتی سعی شده احتمال خروج وسیله نقلیه از خط سیر حرکت به حداقل برسد و بخش دوم به اقداماتی میپردازد که در صورت خروج وسیله نقلیه از مسیر حرکت، خسارات ناشی از آن به حداقل برسد. در ادامه فرآیند اجرایی نمودن این راهبردها و اقدامات پیشنهاد شده است.
اقدامات ایمنی راه
ایمنی در ترافیک
تصادفات
قوسهای افقی
2015
12
22
213
246
https://road.bhrc.ac.ir/article_50893_6fd8e5d0b28bcae5196c023147f857c6.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1394
23
85
بررسی عملکرد و مبانی طراحی خاکریز مسلح با ژئوسل
جمشید
آقائی
آیدا
مهرپژوه
مرتضی
اسماعیلی
یکی از روشهای نوین جهت پایدارسازی خاکریزها و شیروانیهای خاکی، استفاده از ژئوسلها میباشد. در این مقاله با مروری بر تحقیقات انجام شده در طول دو دههی اخیر در ارتباط با طبقهبندی ژئوسل و کاربردهای آن در مهندسی عمران، مکانیزمهای عملکرد ژئوسل در خاک مسلح مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد در اثر تسلیح خاک با ژئوسل، خصوصیات مقاومتی خاک از قبیل چسبندگی، سختی و مدل الاستیسیته، افزایش مییابد. ولی این تسلیح، تغییر خاصی در زاویه اصطکاک داخلی خاک ایجاد نمیکند همچنین در این مقاله بررسیهای صورتگرفته در خصوص تعیین پارامترهای طراحی خاکریز مسلحشده با ژئوسل و نظریههای متداول در طراحی، ارایه شده است.
ژئوسنتتیک
خاکریز مسلح
ژئوسل
ظرفیت باربری
2015
12
22
247
256
https://road.bhrc.ac.ir/article_50896_94f7dd90d5e43591db00c8db2cf6faa3.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1394
23
85
به کارگیری رویکرد توسعه مبتنی برحمل ونقل محور ) TOD ( درکاهش معضلات ترافیک (نمونه موردی: محله زنجان جنوبی در منطقه 10 شهرداری تهران)
قدیر
صیامی
محمد علی
خانیزاده
اکرم
اختری تکله
در چند سال اخیر توجه ویژهای به توسعههای مبنتی بر حمل و نقل عمومی در شهرهای کشور شده است و افتتاح پروژه هایی همچون مترو در کالانشهرها (شیراز، اصفهان و...) شاهدی بر این مدعی است. این رویکرد مهم در امر برنامه ریزی در سالهای اخیر ورود پیدا کرده و مسئولین رفته رفته به اهمیت آن پی برده اند، از مزایا و تبعات بکارگیری این رویکرد کاهش معضل آلودگی هوا، آلودگی بصری، آلودگی صوتی و انواع آلودگی ها می باشد. همچنین موجب افزایش ایمنی تردد عابرین، افزایش امنیت تردد با توجه به گسترش فضای جمعی ترددی، پایین آمدن هزینههای خانوار ناشی از حمل و نقل، توازن بخشی به توسعههای شهری، متعادل کننده نظام کاربری، ترویج پیاده مداری و . . . شده است. شهر تهران به عنوان سرلیست این فهرست تمامی مشکلات آلودگی را در خود دارد بنابراین در این تحقیق محله زنجان جنوبی از منطقه 10 شهرداری تهران که تقریبا در قلب شهر قرار دارد، انتخاب گردیده است. تکنیک مورد استفاده در این پژوهش سوات(SWOT) میباشد و روش مورد استفاده تحلیلی-توصیفی و ابزار جمع آوری اطلاعات اسنادی- کتابخانهای و میدانی میباشد. تحقیق حاضر بر آن است تا با ملاک قرار دادن مولفههای بومی شده و کاربردی متناسب با شرایط محلی اقدام به تعریف پروژههایی نماید، از این رو با استفاده از روش تحلیلی سوات به ارزیابی مشکلات پرداخته ومتناسب با راهبرهای منتج از روش (راهبردهای تهاجمی شامل: اصلاح هندسی معابر و تقاطعها، روانسازی حرکت و افزایش نفوذپذیری، یکپارچه سازی پیاده روها خصوصا در خیابانهای اصلی و . . . ) اقدام به تعریف پروژه شده است.
توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی
ترافیک
سوات
2015
12
22
257
272
https://road.bhrc.ac.ir/article_50898_24f04cd1e7b9d5125d78c6346db4a446.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1394
23
85
شناسایی و اولویتبندی عوامل انسانی موثر در تصادفات جادهای با استفاده از روش AHP
علی اصغر
گهرپور
جواد
ظل طاعت
حملونقل جزء لاینفک زندگی بشری محسوب میشود و هرجا انسانی و جامعهای وجود دارد بیشک حملونقل نیز وجود خواهد داشت. با گسترش روزافزون جادهها و سیستمهای حملونقل و درگیر شدن تمامی انسانها در این سیستم، مباحث ایمنی این مسئله اهمیت بیشتری مییابد. آمارهای ارائه شده، اهمیت مسئله تصادفات و تأثیر آن بر کشور بیش از پیش نشان میدهند. در اکثر تحقیقات بر روی تصادفات و امنیت جادهها نتیجهگیری میشود که عامل اصلی تصادفات، انسان و عوامل انسانی هستند. برای اثبات این موضوع تحقیقات بسیار گستردهای بر روی تصادفات به صورت تجزیه و تحلیل دقیق، صورت گرفته است. در این پژوهش عوامل انسانی تاثیرگذار در تصادفات شناسایی شده است. با روش رجحان آشکارشده، پرسشنامهای جهت مقایسه زوجی عوامل انسانی موثر در تصادفات طراحی و توزیع گردید. در انتها تحلیل بر روی پرسشنامهها به کمک روش تحلیل سلسله مراتب [i]AHP و نرم افزار Expert Choice انجام شده و این عوامل بر اساس میزان اهمیت رتبهبندی شدهاند.
تصادفات
عوامل انسانی
شناسایی
اولویتبندی
2015
12
22
273
286
https://road.bhrc.ac.ir/article_50901_8f247d679b682993c8b2df2a6d704dda.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1394
23
85
برآورد تقاضای سفر گردشگری با حملونقل عمومی با استفاده از سیستم معادلات تقاضای تقریباً ایدهال و دادههای مقطعی
هادی
گنجی زهرایی
هدف سفر از عوامل موثر بر انتخاب وسیله سفر میباشد. بیشتر مطالعات صورت گرفته در حوزه حملونقل برای انتخاب وسیله سفر به شناسایی و سهم هر یک از عوامل(سفر و مسافر) پرداخته است. جنبه دیگر این مطالعات برآورد کششهای قیمتی تقاضا برای انواع وسایط حمل و نقل عمومی است. بدین ترتیب که تغییرات قیمتی در کل تقاضا برای هر یک از انواع مدهای حمل و نقل چه تاثیری خواهد داشت. برای این منظور از برآورد معادلات در برگیرنده کلیه محصولات مکمل می توان استفاده کرد. در این مطالعه کششهای قیمتی بر اساس تقریب خطی سیستم پویای تقاضای تقریباً ایده آل برای سفرهای گردشگری برای هر یک از مدهای حمل و نقلی برآورد شده است. همچنین به جای استفاده از دادههای سری زمانی از دادههای مقطعی و پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که فصل سال تاثیر زیادی بر این میزان تقاضا دارد. علاوه بر این افزایش 20 درصدی بهای بلیط هواپیما سبب افزایش مقدار تقاضای استفاده از وسیله نقلیه اتوبوس به میزان 5/3 درصد و افزایش استفاده از قطار به میزان 2 درصد خواهد شد.
هدف سفر
تفکیک سفر
AIDS
کشش قیمتی و درآمدی
سفر گردشگری
2015
12
22
287
292
https://road.bhrc.ac.ir/article_50894_9dd7fc9c2dbcf3fe0cec5bc5a89f1a68.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1394
23
85
طراحی جزئیات ایمنی ایستگاههای آماربرداری مبدا-مقصد1394 جادههای سراسر کشور
سمانه
هداوند
شهرام
آدمنژاد
فهیمه
تابش
زیر ساختهای حملونقل جاده ای نقش اساسی در تأمین ایمنی عبور و مرور را پس از عامل انسان به عهده دارند. عملیات آماربرداری و شمارش حجم در شانه راه به دلیل تغییر وضعیت تردد، ممکن است در ایمنی و حرکت آزادانهی وسایل نقلیه اختلال ایجاد کند. لذا هشدار واضح و به موقع به استفادهکنندگان از راه، بسیار مورد تأکید میباشد. لذا در آماربرداری مبدا-مقصد اردیبهشت ماه سال 1394 در جادههای برونشهری سراسر کشور، به منظور حفظ ایمنی و دلایل عملیاتی از جمله عدم امکان حضور پلیس در همه ایستگاههای آماربرداری، نگرانی از تصادفات در برخی ایستگاههای آماربرداری و حذف نمونهگیری از خطوط 3، 4 و 5 معابر با رده عملکردی بالا، تصمیم بر تیپبندی ایستگاههای آماربرداری گردید. از اینرو به منظور انجام عملیات آماربرداری، چهاردسته ایستگاه آماربرداری(A, B, C, D) با توجه به معیارهای طراحی ایمنی راهها لحاظ گردید.که تیپ A ایمنترین نوع ایستگاهها (عوارضیها و پلیسراهها) از نظر توقف کامل وسایل نقلیه میباشد.
ایمنی عملیات
ایستگاه
راه برون شهری
آماربرداری مبدا-مقصد
2015
12
22
293
302
https://road.bhrc.ac.ir/article_50895_de32bab6e0ab742c80375c9d505facad.pdf