2024-03-29T15:21:38Z
https://road.bhrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6837
جاده
1735-062X
1735-062X
1396
25
93
آنالیز حساسیت و ارایه مدل ریاضی برای تعیین درصد قیر بهینه در آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای
پوریا
اسلامی شهربابکی
حامد
خانیسانیج
محمدمهدی
خبیری
در حال حاضر طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای در ایران بر اساس روش مارشال انجام میشود. در روش طرح اختلاط مارشال درصد بهینه قیر بر اساس میانگین مقادیر درصد قیری که بیشترین استقامت مارشال، بیشترین وزن مخصوص و مناسبترین فضای خالی در مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای را نتیجه میدهد، تعیین میشود.که این درصد الزاما بهینهترین درصد قیر نیست.در این مقاله یک مدل ریاضی برای تعین درصد قیر بهینه در آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای به روش مارشال توسعه داده شده است. برای این منظور ابتدا معادلات مربوط به تغییرات پارامترهای موثر در طرح اختلاط مخلوط آسفالتی SMA نسبت به درصد قیر با استفاده از روش کمترین مربعات و از طریق تقریب با یک چندجملهای درجه دوم تعیین میشود و سپس با تکیه بر این معادلات و استفاده از یک مدل ریاضی چند هدفی درصد بهینه قیر به گونهای تعیین میشود که مخلوط آسفالتی بهدست آمده تمامی شرایط گفته شده در آییننامه را داشته باشد و دارای بیشترین وزن مخصوص، بیشترین استقامت مارشال و مناسبترین درصد فضای خالی نیز باشد. پس از بهدست آمدن درصد قیر بهینه، آنالیز حساسیت نسبت به درصد قیر خیلی کم بر روی پارامترهای موثر (مقاومت مارشال، چگالی حقیقی مخلوط آسفالتی، درصد فضای خالی مخلوط آسفالتی و درصد فضای خالی مصالح سنگی) در طرح اختلاط آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای انجام گردید. نتایج این تحقیق حاکی از دقت بیشتر روش مدلسازی ریاضی نسبت به روش سنتی است و آنالیز حساسیت نیز تاثیر میزان خطا در تعیین درصد قیر بهینه را نشان داد.
مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای (SMA)
فرایند طرح اختلاط
مدلسازی ریاضی
آنالیز حساسیت
2017
12
22
1
20
https://road.bhrc.ac.ir/article_55199_8b146d60088f0569c4f26b15e77c5aae.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1396
25
93
مروری بر مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی
پدرام
باقریان
کیوان
آقابیک
زیرساختهای حملونقلی سرمایههای ملی هر کشور محسوب میشوند. شبکههای جادهای از مهمترین زیرساختهای حملونقلی میباشند، که مقدار زیادی از بودجهها صرف هزینههای ساخت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری آنها میشود. روسازی این جادهها نیاز به نگهداری مداوم دارند و تحت شرایط محیطی و ترافیکی همواره روبه زوالاند. در کشورهایی که اکثر جابجاییها از طریق شبکه حملونقل جادهای صورت میگیرد، اهمیت یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد و مدرن مشهودتر است. در واقع مهمترین عامل تعیینکننده یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد، قدرت تخمین شرایط آینده بر اساس وضعیت فعلی و ارایه اقدامات پیشگیرانه است. در هر روسازی همیشه یک زمان بهینه انجام اقدامات تعمیر و بهسازی وجود دارد. چنانچه اقدامات لازم در این مرجله صورت نگیرد، سرعت رشد خرابیها و هزینههای نگهداری با نرخ شدیدتری افزایش مییابند. مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی بهترین ابزار برای تعیین این زمان بهینه میباشند. در این مقاله، در مورد لزوم استفاده از مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی بحث شده و انواع مدلها معرفی شده و نقاط ضعف و قوت آنها ارایه شده است. همچنین با بررسی دقت پیشبینی و کارایی این مدلها و بررسی ضوابط کالیبراسیون آنها و همچنین میزان دادهها و امکانات مورد نیاز هر یک از آنها به مقایسه دقیق آنها پرداخته میشود.
سیستم مدیریت روسازی
عملیات تعمیر و نگهداری
مدل پیشبینی عملکرد روسازی
اقدامات پیشگیرانه
2017
12
22
13
21
https://road.bhrc.ac.ir/article_55200_9fbf14aa952cc702006424aea11f81e1.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1396
25
93
بررسی میدانی رابطه افزایش درصد جذب آب مصالح سنگی کوهی آهکی و خرابی عریان شدگی رویه آسفالتی
غلامرضا
تدینفر
علی اصغر
صادقی
حامد
والهی
دوام و پایداری رویههای آسفالتی در برابر عوامل جوی و ترافیکی با نوع مصالح مصرفی و نحوه اجرا رابطه تنگاتنگی دارد. همچنین چسبندگی قیر به مصالح سنگی در کیفیت و دوام رویههای اجرا شده بسیار موثر میباشد که یکی از عوامل مهم آن ویژگیهای مصالح سنگی از لحاظ جنس، وزن مخصوص و میزان جذب آب میباشد. چنانچه این چسبندگی به اندازه کافی برقرار نباشد خرابی عریانشدگی در رویه بوجود میآید که خود موجب زمینهسازی و شدت خرابیهای دیگر میگردد. در این تحقیق با ثابت نگهداشتن دیگر شرایط، وضعیت پدیدار شدن خرابی عریانشدگی بر روی دوقطعه راه اجرا شده با دو نوع مختلف مصالح سنگی کوهی آهکی با وزن مخصوص و درصد جذب آب متفاوت، دو سال پس از بهرهبرداری با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد درصد جذب آب بالاتر و وزن مخصوص پایینتر مصالح سنگی باعث کاهش دوام رویه و پدیدار شدن سریع خرابی عریان شدگی میگردد. با توجه به هزینه هنگفت احداث راهها میباید علاوه بر هزینه قیر و مصالح سنگی و حمل، هزینههای تعمیر و نگهداری و بهرهبرداری نیز مدنظر قرار گیرد.
مصالح سنگ شکسته آهکی
خرابی رویه آسفالتی
جذب آب
عریان شدگی
2017
12
22
23
30
https://road.bhrc.ac.ir/article_55201_b4042d7a0996d291b6a15cb33f692352.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1396
25
93
ارایه بهبود استراتژی ارسال و مسیریابی درالگوی محتوا محور شبکههای خودرویی مبتنی بر نقشه جغرافیایی
آسیه
شادنیا
مرتضی
رموزی
شبکههای خودرویی امروزه مورد اقبال بسیاری از محققان قرار گرفتهاند. چالش اساسی در این شبکه توپولوژی به شدت پویای این شبکه میباشد که مانعی جهت برقراری مسیرهای پایا جهت انتقال محتوا میباشد. شبکه محتوا محور مبتنی بر معماری مرجع انتشار/اشتراک میتواند مدلی متناسب برای ساختار به شدت دینامیک این شبکهها باشد. زیرا این مدل مساله آدرس دهی و برقراری مسیر توسط نودهای شدیدا متحرک را مدیریت میکند. شبکه اطلاعات محور مدل ابتکاری متناسب برای محیط بیسیم متحرک که با توپولوژی پویا توصیف میشود. برای حل تراکم ترافیک در شبکه خودرویی، ناشی از افزایش درخواست دسترسی به اطلاعات میتوان از این شبکهها بهره برد. چالش مهم در این ساختار انتخاب مسیر بهینه، ارسال و جلوگیری از ارائه محتوای تکراری از یک نود است، این امر موجب افزایش تاخیر انتهابهانتها میشود. در این مقاله از ساختار تصمیمگیر تحلیل سلسله مراتبی جهت انتخاب نود واسط بهینه و اجتناب از ارسال محتوای تکراری به یک نود استفاده میشود. نتایج روش کاهش سربار شبکه تا 3.2 درصد، افزایش میزان بایت محتوای انتقال داده شده 4.7 درصد، کاهش زمان پوشش کامل شبکه 2.8 درصد و کاهش تاخیر انتهابهانتها تا 1.3 درصد را نشان میدهد.
شبکه محتوا محور
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
شبکه خودرویی محتوا محور
2017
12
22
31
47
https://road.bhrc.ac.ir/article_55202_0358c83cbbf861be92b8c6b1835c7585.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1396
25
93
مکانیابی توزیع تسهیلات موقتی برای شرایط اضطراری با در نظر گرفتن تابع جریمه نمائی
پیام
محمدی واحد
مهدی
یوسفی نژاد عطاری
انسیه
نیشابوری جامی
مکانیابی نقش مهم و عمده در زندگی امروزی بشر و در پروژههای صنعتی، تجارت و از جمله حوزه سلامت و امدادرسانی دارد. نقش تعیین مکان در زمینه اورژانس و نیروهای امدادی بسیار حائز اهمیت میباشد از ضرورتهای این مقاله میتوان برای افزایش سرعت خدمات رسانی، تعیین محل تجهیزات، کاهش هزینههای حمل و نقل، زمان بندی و نحوه مدیریت با استفاده از منابع و ظرفیتهای محدود نام برد. بنابر این هدف عمده از این پژوهش حداقل کردن هزینه تاخیر، افزایش سرعت خدمترسانی با تعریف تابع جریمه نمائی میباشد. دادهها و اطلاعات لازم از جمله هزینههای حمل و نقل، مسافت شهرها و سایر اطلاعات، پس از جمعآوری و بررسی در نرم افزار گمز برای تابع جریمه نمایی و خطی اجرا شده و نتایج و تفاوت بین جوابها در هر دو حالت تابع جریمه خطی و نمائی را با هم مقایسه شده است. نتایج نشان داد که مدل ریاضی که تابع جریمه نمائی دارد نسبت به روش خطی جوابهای معقول و مورد تایید ارائه میدهد و نسبت به روش خطی سعی بیشتری در برآورده کردن تقاضاهای اضطراری دارد.
مکانیابی
تابع جریمه خطی
تابع جریمه نمایی
تجهیزات اورژانس
2017
12
22
49
65
https://road.bhrc.ac.ir/article_55203_d8f28247b1fe7c1002f9f0b90b86ff15.pdf
جاده
1735-062X
1735-062X
1396
25
93
ارایه مدل تقاضای حمل کالاهای فاسد شدنی در جادههای کشور و برآورد آن با استفاده از دادههای تابلویی
هادی
گنجی زهرایی
از پیش نیازهای اصلی در زنجیره سرد،پیش بینی تقاضا حمل کالاهای فاسدشدنیاست. به این منظور در این مقاله، به بررسی رفتار حمل کالاهای فاسد شدنی، از طریق برآورد مدل تقاضای آن پرداخته شده است. مدل ارایه شده از نوع رگرسیون با استفاده از داده های تابلویی است که، برای هر یک از استان ها برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است که بهازای هر نفر افزایش جمعیت در استان 78.5 تن کیلومتر، بهازای هر میلیون ریال افزایش در تولید ناخالص داخلی واقعی استان 18.49 تن کیلومتر و بهازای هر تن افزایش تولید شیر در استان8/91738 تن کیلومتر به تقاضای حمل کالاهای فاسدشدنی به مقصد استان افزوده میشود. از سویی دیگر، به ازای هر هزار تن افزایش در تولید گوشت در استان 5/604516 تن کیلومتر، بهازای هر هزار تن افزایش تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان، 3/81006 تن کیلومتراز تقاضای حمل کالاهای فاسدشدنی به مقصد استان کاسته میشود. و در نهایت به ازای هر ریال افزایش در کرایه واقعی حمل ناوگان یخچالی به مقصد استان 3/309386 تن کیلومتر از تقاضای حمل توسط ناوگان یخچالدار کاهش مییابد.
تقاضای حمل و نقل
کالای فاسد شدنی
مدل اقتصاد سنجی
دادههای تابلویی
2017
12
22
67
74
https://road.bhrc.ac.ir/article_55204_9eb82ec12eeced7590da9d54ca16c4de.pdf