مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X238320150622Application of Exploratory and Confirmatory Factor Analysis Method in the Evaluating the Road and pavement maintenance contractorsبکارگیری روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی در ارزیابی عملکردپیمانکاران راهداری ونگهداری روسازی11548322FAمحمد مهدی خبیریاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، پردیس فنی ومهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-3434-7603Journal Article20170712Development and maintenance of infrastructures of a country is one of the fundamental indexes of development. One of the challenges that departments of road and urban developments and affiliated organizations encounter is shortage of funds and capable contractors for completing construction projects, especially maintenance of them. By using questionnaire method and surveying governmental employers and contractors, this research has made an attempt to recognize important and effective factors on decreased performance of road maintenance contractors by using factor analysis and structural equation in the study area. The results of answer sheets and factor analysis show the two parameters of " <br />The maximum duration of the project " and "employees' experience of repairing and maintenance of roads" have had a high importance. Also, economic parameters such as full provision of budget at the end and failure to set the appropriate time based on scientific studies (volume of operations, seasonal conditions etc.) plays an important role in contractors' performance. Moreover, it was found that parameters of structural patterns and available hierarchical of the contractor's company have had a high importance. Furthermore, weakness of technical knowledge of related employees and employers can be mentioned as employers' problems. Examining some ways to correct these identified problems in previous step, it has been paid some attention to develop management systems and creation of a road maintenance information management system. In addition, codification and running the educational basis for contractors is effective on strengthening organizational performance and their results. The way of "contracting based on performance" which has been put under consideration in other countries of the world, can be used by governmental employers. <br /> <em>توسعه ونگهداری زیرساختهای کشور از جمله شاخصهای اساسی رشدو توسعه محسوب می شود. یکی از چالشهایی که هم اکنون ادارات راه و شهـرسازی و همچنین سازمانهای تابعه با آن مواجه می باشند کمبود اعتبارات وپیمانکاران توانا جهت تکمیل و اتمام پروژههای عمرانی و به ویژه نگهداری آنها است.این تحقیق با کمک روش پرسشنامه ای ونظر خواهی از جامعه پیمانکاران وکارفرمایان دولتی سعی نموده است، عوامل موثر و مهمتری که در کاهش عملکرد پیمانکاران راهداری نقش داشته اند در محدوده مورد مطالعه به روش تحلیل عاملی و معادلات ساختاری شناسایی نماید. نتایج پاسخنامه ها و تحلیل عاملی وتائیدی انجام شده نشان می دهد،دو پارامتر رعایت سقف زمانبندی و میزان تجربیات پرسنل شرکت تعمیر ونگهداری راه اهمیت بسیار داشته است.همچنین پارامترهای اقتصادی نظیر تامین بودجه کامل پروژه در انتهاء و عدم تعیین مدت زمان مناسب پروژه بر اساس مطالعات علمی(حجم عملیات، شرایط فصلی،..) در عملکرد پیمانکاران نقش و اهمیت بسیار دارد.همچنین دریافت گردید،که پارامتر الگوهای ساختاری وسلسله مراتبی موجود در شرکت پیمانکار اهمیت بسیار داشته است. نیز از مشکلات کارفرمایان می توان به ضعف دانش فنی پرسنل مرتبط و مدیران کارفرما اشاره نمود.در بررسی راهکارهای اصلاح این مشکلات مشخص شده در مرحله قبل به توسعه سیستمهای مدیریت و ایجادسامانه مدیریت اطلاعات راهداری توجه داده شد، همچنین تدوین و اجراءمبانی آموزشی پیمانکاران جهت تقویت عملکرد سازمانی ونتایج کار آنها موثر می باشد، شیوه " انعقاد قراردادها برمبنای عملکرد" نیز که در سایر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته می تواند توسط کارفرمایان دولتی استفاده شود.</em><br /> <br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_48322_0aa36995db6a729f17285f3e29d8862e.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X238320150622Modeling the Effects of Transportation Sector’s Standardization
Expenses on Iran Economic Growthمدلسازی تاثیر مخارج استانداردهای ملی در بخش حمل و نقل بر رشد اقتصادی کشور162448323FAعبدالرضا رضایی ارجرودیپژوهشکده حمل ونقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانآمنه تسبیحی، دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20170712As a prerequisite and infrastructure of development, the transportation sector has a basic and<br />effective role in the productivity of the societies’ potential resources and capabilities; therefore,<br />identifying the factors that affect its growth will result in the optimum use of these potentials<br />and the determination of the policies that will enhance its effciency. The objective of this<br />paper is to analyze the effects of the transportation sector’s standardization Expenses on<br />Iran economic growth. Accordingly, the required variables have been identifed based on the<br />exogenous growth literature and experimental studies, the economic model of the effects of<br />the standardization Expenses on Iran economic growth has been presented, and, fnally, the<br />desirable model has been estimated using appropriate econometric techniques.<br />Based on the proposed model, the ratio of the investments to the capital stock has a positive and<br />meaningful effect on Iran value added growth. Similarly, such other variables as the ratio of the<br />transportation sector’s standardization Expenses to Iran value added, the economy openness<br />index, goods/services price index variations, and the degree of the government interventions<br />have positive and meaningful effects on the growth of this sector; the virtual variables of<br />the revolution era and the war period have negative effects. According to the fndings of this<br />research, if the ratio of the transportation sector’s standardization Expenses to Iran value added<br />is increased by 1%, there will be 0.0039% increase in the growth rate of Iran value added.<em>بخش</em><em>حمل ونقل</em><em>به</em><em>عنوان</em><em>پیش</em><em>نیاز</em><em>و</em><em>زیربنای</em><em>توسعه،</em><em>دارای</em><em>نقش</em><em>اساسی</em><em>و</em><em>کارآمد</em><em>در</em><em>باروری</em><em>امکانات</em><em>و</em><em>استعدادهای</em><em>بالقوه</em><em>جوامع</em><em>بوده</em><em>که</em><em>شناسایی عوامل موثر بر رشد این بخش، زمینه</em><em>استفاده</em><em>بهینه</em><em>از</em><em>ظرفیتهای</em><em>بخش</em><em>حملونقل و</em><em>تعیین</em><em>سیاستهایی</em><em>در</em><em>جهت</em><em>افزایش</em><em>کارایی</em><em>را در پی خواهد داشت</em><em>. هدف از این مقاله تحلیل نقش استاندارد سازی در بخش حمل ونقل بر رشد اقتصادی کشور میباشد که با تکیه بر ادبیات رشد برونزا و مطالعات تجربی انجام گرفته متغیرهای مورد نیاز شناسایی میشوند و مدل اقتصادی نقش مخارج صرف شده برای استاندارد سازی در بخش حمل ونقل بر رشد اقتصادی کشور ارائه گردیده و در نهایت مدل مذکور با استفاده از تکنیکهای مناسب اقتصادسنجی برآورد گردیده است.</em><br /> <em>بر اساس این مدل نیروی کار، نسبت سرمایهگذاری به موجودی سرمایه تأثیر مثبت و معناداری روی رشد ارزش افزوده کشور دارند. متغیرهای نسبت مخارج استاندارد سازی در بخش حمل ونقل به ارزش افزوده کشور، شاخص درجه بازبودن اقتصاد، تغییرات شاخص بهای کالا و خدمت و اندازه دخالت دولت نیز نقش مثبت و معناداری روی رشد این بخش دارند. متغیرهای مجازی برای دوره جنگ و زمان انقلاب نیز اثر منفی دارد. با توجه به یافتههای تحقیق اگر یک درصد به نسبت مخارج استاندارسازی در بخش حمل ونقل به ارزش افزوده کشور افزوده گردد منجر به افزایش نرخ رشد ارزش افزوده کشور به میزان 0039/0 درصد خواهد شد.</em><br /> <em> </em><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_48323_b835cf974855d298a26403f38ba109d9.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X238320150622Analysis of Strategies for Sustainable Civil Transportation
(Case Study: Metropolis of Ahvaz)تحلیل راهبردهای حملونقل پایدار شهری (مطالعه موردی: کلانشهر اهواز)254148324FAیعقوب کمائی زادهکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کارشناس سازمان تاکسیرانی شهرداری کلانشهر اهواز، اهواز، ایرانحسین عبادیکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20170712Nowadays, one of the most important challenges that metropolises of Iran are face with is the problem of city’s interior transportation. On the other hand, one of the main concerns of urban management in the metropolis of Ahvaz, Transportation management. In the same issue, provision and development of persistent transportation can be an effective tool in leading city development, environment forming and promotion of city living quality. In this study, is used of combined approaches SWOT-ANP for determining most appropriate strategy to achieve sustainable civil transportation. Since the SWOT model analysis to internal factors (strengths and weaknesses) and external (opportunities and threats) classification and the results are often incomplete list of internal and external factors, so it cannot comprehensively evaluate of strategic decision making process. Therefore, in this study, in order to eliminate defects SWOT model of ANP technique is used. In fact, the network analysis between the strengths, weaknesses, opportunities and threats establishes a dependency. Present research is applied in terms of goal and is descriptive-analytical in regard of study method and way of implementing. Based on research results, the most appropriate strategy for the development of transportation and achieve to sustainable transportation in metropolis Ahvaz, the conservative strategy (WO) is weight by 0/498. Addition to Offensive Strategies (SO) 0/469 weights is an alternative strategy. <br /> <br /> <em>امروزه یکی از مهمترین چالشهای پیش روی کلانشهرهای ایران مسئله حملونقل درونشهری است. از سوی دیگر، یکی از مهمترین دغدغههای مدیریت کلانشهری در شهر اهواز، مدیریت حملونقل است. در همین ارتباط، زمینه ایجاد و توسعه حملونقل پایدار در این شهر میتواند باعث مؤثرترین ابزار هدایت توسعه شهر، شکلدهی به محیط و ارتقای کیفیت زندگی شهری شود. </em><em>در این پژوهش از رهیافت تلفیقی </em><em>SWOT- ANP</em><em> جهت تعیین مناسبترین راهبرد برای دستیابی به حملونقل پایدار شهری استفاده شده است. از آنجائی که </em><em>مدل سوآت عوامل تحلیل را به صورت درونی (نقاط قوت و نقاط ضعف) و بیرونی (فرصتها و تهدیدها) طبقهبندی میکند و نتایج آن اغلب فقط لیست ناقصی از عوامل درونی و بیرونی است، برای همین نمیتواند به طور جامع فرآیند تصمیمگیری استراتژیک را ارزیابی کند. از این رو در این پژوهش، جهت رفع نواقص مدل </em><em>SWOT</em><em> از تکنیک </em><em>ANP</em><em> استفاده شده است. در واقع فرآیند تحلیل شبکه </em><em>بین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها وابستگی برقرار میکند. </em><em>مقاله حاضر، از لحاظ هدف به روش کاربردی و از حیث شیوه مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی شکل گرفته است. </em><em>رویکرد حاکم بر این پژوهش از نوع پیمایشی </em><em>با </em><em>استفاده</em><em>از</em><em>فرایند</em><em>مصاحبه</em><em>و</em><em>پرسوجو</em><em>از</em><em>مس</em><em>ئولین، کارشناسان و صاحبنظران </em><em>و تهیه پرسشنامه و چارچوب نظری نیز با استفاده از روش اسنادی انجام شده است. بر اساس نتایج تحقیق، مناسبترین راهبرد برای توسعه حملونقل و دستیابی به حملونقل پایدار کلانشهر اهواز، </em><em>راهبرد محافظهکارانه (</em><em>W</em><em>O</em><em>) </em><em>با وزن 498/0 میباشد. </em><em>ضمن اینکه راهبرد تهاجمی (</em><em>SO</em><em>)</em><em> با وزن 469/0 به عنوان راهبرد جایگزین مطرح است.</em><br /> <br /> <br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_48324_082f632b1612dd5775fbd0e82d48f630.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X238320150622Seismic Stability Analysis of Sandy Slopesتحلیل پایداری لرزهای شیروانیهای ماسهای425348325FAعلی لکی روحانیدانشکده فنی، گروه عمران، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانعلی قدیریدانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی، گروه عمران، دانشگاه زنجان زنجان، ایرانJournal Article20170712Static analysis of slope stability using limit equilibrium method has been studied and different methods have been presented. But in the earthquake it is seen that the slopes undergo with a wide slips. Thus investigation of seismic stability of slopes has special important. In this paper by using numerical method, slopes with different heights and angles were seismic analysis by applying Tabas earthquake accelerogram. According to the results it is seen that during the earthquake and with increasing the time, a plastic zone at the foot of the slope is created and began to propagate into the middle and the crown of slope. Plastic zone created in seismic analysis is deeper and larger than the static analysis and it is because of the large inertia forces that are applied by the earthquake. Also with increasing the height of slopes, areas in which it occurs plastic shear strain increases but at the same time they slip. <br /> <br />.<em>در زمینه تحلیل استاتیکی شیروانیها به روش تعادل حدی مطالعه و روشهای مختلفی از گذشته تاکنون ارائه شده است. اما در زلزله دیده شده که شیروانیها دچار لغزشهای گستردهای میشوند. از اینرو بررسی پایداری لرزهای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله با استفاده از روش عددی، شیروانیهایی با ارتفاع و زوایای مختلف مورد تحلیل لرزهای با اعمال شتابنگاشت زلزله طبس قرار گرفتند. مطابق با نتایج بدست آمده دیده شد که در حین زلزله و با افزایش زمان ناحیهای پلاستیک در پای شیب ایجاد میشود و به سمت میانه و تاج شیب شروع به گسترش میکند. </em><em>ناحیه پلاستیک ایجاد شده در حالت لرزهای نسبت به تحلیل استاتیکی دارای عمق و محدوده بزرگتری است و این به دلیل نیروی اینرسی زیادی است که نیروی زلزله به زمین اعمال میکند. همچنین با افزایش ارتفاع شیروانی، محدودهای که در آن کرنش برشی پلاستیک رخ میدهد بزرگتر میشود اما همه شیبها در همان زمان قبلی دچار لغزش میشوند.</em><br /> <em> </em><br /> <strong> </strong>https://road.bhrc.ac.ir/article_48325_2f884ff2279b8cf4e2e60ea9b68680c3.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X238320150622Effects of MDOM Techniques Using Functional Values in Economical Evaluation
(Case Study: Chamran-Jalal Al Ahmad Interchange Design)تأثیر تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره با استفاده از ارزشهای کارکردی در ارزیابی اقتصادی پروژهها "مطالعه موردی: تقاطع بزرگراههای چمران- جلال آل احمد"546448326FAکیاوش مهذّبدانش آموخته کارشناس ارشد، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، تهران، ایرانعاطفه امیریدانش آموخته کارشناس ارشد، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تهران، ایرانرضا صادقدوستدانش آموخته کارشناس ارشد، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، تهران، ایرانطهمز احمدپوردکتری مهندسی عمران، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، تهران، ایرانJournal Article20170712Seeing that increase of population and transportation in metropolitans, urban needs have been growing dramatically. In general, due to statistical and variation essence of traffics, needs are also changed during the time. Therefore, to achieve long-term success in urban design it needs to strongly consider economical aspects besides compatibility and efficiency of designs. Because of such complexity, Multi-Objective Decision Making (MODM) methods implemented to assist decision makers in making deliberate choice. The main purpose of this paper is presenting the effects of MODM Techniques in economical evaluation of urban projects using functional values. Results show that, MODM methods look efficient in project’s economical evaluation perfectly. By using these methods in a case study, number of desired choices and its functional values content are increased significantly. It also creates practical possibility for decision makers to successfully combine and categorize alternatives for more preferred results.<em>در کلانشهرها به دلیل رشد سریع جمعیت و حمل و نقل، نیازهای شهری با سرعت زیادی رو به افزایش می باشد. <br /> در بیشتر مواقع به دلیل تغییر پذیری و آماری بودن مفهوم ترافیک، این نیازها در طول زمان تغییر مییابند. برای رسیدن به یک طرح موفق، به جهت تعدد و همچنین تغییر نیازها در طول زمان، لازم است علاوه بر سازگاری و توانایی برآورده ساختن نیازها در یک طرح، به اقتصاد آن نیز به عنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار توجه ویژه شود. به دلیل پیچیدگی مستله، تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره، می توانند به عنوان ابزاری کارآمد برای رسیدن به طرحهای با مطلوبیت بیشتر بکار گرفته شوند. در این مقاله، تلاش شده است تأثیر و نحوه عملکرد این تکنیکها در ارزیابی اقتصادی طرحها مورد بررسی قرار گیرد. نتایج مطالعه نشان میدهد که با استفاده از ابزارهای تصمیمگیری چند معیاره، امکان ارزیابی کارآمدتر اقتصادی فراهم آورده میشود. با بکارگیری این ابزارها در مطالعه موردی انجام شده، تعداد گزینههای مطلوبتر و همچنین با شناسایی کارکردهای پر هزینه، ارزش کارکردی آنها افزایش یافت. از طرفی امکان بیشینه نمودن مطلوبیت گزینهها برای تصمیمگیرندگان از طریق ترکیب و دستهبندی آنها فراهم آورده شده است.</em><br /> <strong> </strong><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_48326_088f337a6e6896dc8b709a9e95a34e2a.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X238320150622Implementation of Stone Column in Roads Reinforcement and Bearing Capacity Enhancementکاربرد ستون سنگی در مقاومسازی و افزایشِ ظرفیت باربری جادهها657748327FAمحمد حاجی عزیزیاستادیار گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانمسعود نصیریدانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20170712Road stabilization and reinforcement is one of the key and practical issues in in road transportation system, which due to reducing financial and life risks are necessary matter. Use of efficient and cost effective approaches for stabilizing earth slopes is a crucial matter. Due to Road growth, stabilizing of endanger sites and insuring its safety is one of the basic concerns for engineers. With regard to regional condition, site importance, economical status, and many other factors, using common methods of stabilizing are diverse. One of these appropriate approaches for reinforcing earth slopes is the use of stone columns. Using stone columns, which, besides its simplicity and comfort implementation, is also very economical in comparison with other available methods. The object of this research is presentation of experimentally and numerically investigation of soil bearing capacity enhancement by stone column, and compare the results with unreinforced sits, and also other studies about using stone columns in increasing bearing capacities mention in this paper. <br /> <br /> <em>مقاومسازی، بهسازی و افزایش ظرفیت باربری جادهها از مسائل مهم و کاربردی در سیستم حمل و نقلی جادهای به شمار میرود که به منظور کاهش خطرات جانی و مالی جادهای امری کاملاً ضروری میباشد</em><em>و استفاده از شیوههای مفید، ساده و مقرون به صرفه در پایدار سازی و تثبیت این مناطق بسیار حائز اهمیت است. با توجه به پیشرفت و توسعهی جادهای به ویژه در نواحی شیبها، تثبیت و مقاوم سازی این شریانهای حیاتی و کسب اطمینان از پایداری آنها در برابر بارهای وارده یکی از چالشهای اساسیِ پیش روی مهندسین و دستاندر کاران در این زمینه میباشد. استفاده از روشهای متداولِ مقاومسازی</em><em>در این مناطق بسته به شرایط محیطی، اهمیت محل مورد نظر و درجه ناپایداری آن، هزینههای مصرفی مصالح موجود، امکانات و غیره بسیار متنوع میباشد. یکی از روشهای مناسب و سازگار با محیط زیست برای مسلح کردن چنین مناطق حساسی استفاده از ستونهای سنگی میباشد. </em><em>استفاده از ستونهای سنگی به عنوان یکی از روشهای پایدار سازی، افزایش مقاومت، و بهبود ظرفیت باربری مطرح میشود که علاوه بر سادگی و راحتی اجرا، از نقطه نظر اقتصادی نیز نسبت به سایر روشهای موجود مقرون به صرفه میباشد. هدف از انجام این پژوهش، ارائه نتایج مدلسازیهای آزمایشگاهی و مطالعات عددی (روش تفاضل محدود سه بعدی</em><em>؛</em><em>FLAC<sup>3D</sup></em><em>) در بهبود و افزایش ظرفیت باربری شیبهای خاکی</em><em> و خاکریزهای جادهای با استفاده از ستونِ سنگی میباشد. </em><br /> <em> </em><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_48327_e1fd823b1f61cb93a29b76b0e7d3c529.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X238320150622Investigation on the Effect of Geogrid Reinforcement on the Strength Parameters of Subgradeبررسی اثر تسلیح خاک با ژئوگرید بر پارامترهای مقاومتی بستر راه789048328FAآیدا مهرپژوهدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانجمشید آقائیدانش آموخته کارشناسی ، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانسید ناصر مقدس تفرشیاستاد، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20170712In last decade, Geosynthetics as polimerical products have been applied for various use in civil engineering such as reinforcement, separation, filtration, Drainage, Fluid barrier and Protection. Subgrade soil and its properties are very important in the design of road pavement structure and Its main function is to give acceptable base to the pavement from underneath. Since Pavements constructed over soft subgrade having poor strength parameters such as CBR leading to more thickness of the pavement, successful use of geosynthetics is ensured in a given geotechnical application. As it is well-matched and effective in improving the soil properties when appropriately used. A geogrid as a geosynthetic material containing connected parallel sets of tensile ribs with apertures of sufficient size to allow strike-through of surrounding soil, stone, or other geotechnical material is a common form of subgrade reinforcement. Geogrids used in subgrade as a part of road pavement, has primary functions of geosynthetics which are separation and reinforcement. Geogrid have been successfully used to provide a construction platform over subgrades. Due to recent studies, lateral restraint, improved bearing capacity and tensioned membrane effect are reinforcement mechanisms which have been identified the use of geogrids to reinforce pavement materials. This study investigated the behavior of reinforced subgrade with geogrid and the effect of reinforcement on soil properties. it is considered various research on geogrid use in pavement. It is shown that the composite of geogrid and soil can reduce the desired thickness of aggragate layer. It is also mentioned that the use of geogrid in pavement system will affect the cohesion of subgrade and improve the mohr-coloumb strength parameter of the soil.
<strong> </strong>
<em>یکی از روشهای افزایش ظرفیت باربری و کنترل میزان نشست و تغییرشکل خاک در روسازی راه، استفاده از ژئوگریدها میباشد. در این مقاله با مروری بر تحقیقات انجام شده در طول دو دههی اخیر در ارتباط با مکانیزمهای عملکرد ژئوگرید و کاربردهای آن در راهسازی، خصوصیات مقاومتی بستر مسلح با ژئوگرید مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد در اثر تسلیح خاک با ژئوگرید در خاکهای با ظرفیت باربری کم، خصوصیات مقاومتی خاک از قبیل </em><em>CBR</em><em>، چسبندگی، سختی و مدل الاستیسیته، به صورت چشمگیری افزایش مییابد ولی تغییر قابل ملاحظهای در زاویه اصطکاک داخلی خاک ایجاد نمیکند. هرچه خاک بستر ضعیفتر باشد، تأثیر تسلیح با ژئوگرید پررنگتر میگردد. همچنین در این مقاله مطالعات صورتگرفته در خصوص تعیین پارامترهای طراحی روسازی مسلحشده با ژئوگرید و ارزیابی عملکرد ژئوگرید برای روسازی دانهای و روسازی انعطافپذیر، ارائه شده است.</em>
<em> </em>