مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259120170622Investigating the Specifications and Properties of Colored Asphaltبررسی مشخصات و ویژگیهای آسفالت رنگی778651207FAابراهیم میرزاییگروه مهندسی عمران، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایرانسیدمحمد قائمیگروه مهندسی عمران، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایرانعلی اکبریمطلقگروه مهندسی عمران، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایرانJournal Article20171023Installing effective warning signs are one of the road safety requirements that have used in order to better utilization of the existing roads and streets in every country. Thus, the colored asphalt in roads and streets pavements can play a major role in transferring of these signs. In some cases a layer of polymer colors spread on asphalt pavement that as time passes and the air warm and vehicle traffic, layer of color is separated. Therefore, using of the pigments that set between the bitumen and asphalt materials can produce colored and durable asphalt with low maintenance costs. In this study, the materials that used in colored asphalt and its specification are introduced and laboratory prototypes of the red asphalt with different percentages of pigments are built and the laboratory results of different samples are compared. At the end, economic analysis of color asphalt used in road pavement is studied. <br /> <br /> <em>نصب علائم و هشدارهای مؤثر از جمله ضرورتهای ایمنی راه است که به منظور بهرهوری مناسب از راههای موجود هر کشور، استفاده میشود. از اینرو آسفالت رنگی میتواند نقش عمدهای در انتقال این علائم و هشدارها بازی کند. در بعضی از موارد بر روی آسفالت سیاه معمولی، لایهای از رنگ پلیمری کشیده میشود که به مرور زمان و باتوجه به گرمی هوا و تردد وسایل نقلیه، لایه رنگ از آسفالت جدا میشود. بنابراین استفاده از رنگدانههایی که در لابهلای قیر و مصالح آسفالت مینشینند، میتواند آسفالتی رنگی و مقاوم را با هزینه نگهداری کم برای استفاده در راهها و جادهها تولید نماید. در این تحقیق به معرفی مصالح مصرفی در آسفالت رنگی و مشخصات فنی آنها و ساخت نمونه آزمایشگاهی آسفالت رنگی قرمز با درصدهای مختلف اختلاط رنگدانه و مقایسه نتایج آزمایشگاهی آن پرداخته شد. در انتها نیز مباحث اقتصادی آسفالت رنگی در روسازی راهها مورد بررسی قرار گرفته است. </em><br /> <strong> </strong><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_51207_9645df37fe1768b13a326c9473dafea7.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259120170622A Review on Micro Surfacing Mixture and Perusing the Feasibility of Using Recycled Materials in Itمروری بر مخلوط میکروسرفیسینگ و بررسی امکان استفاده از مواد بازیافتی در آن8710051210FAمصطفی پورسلطانیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، مازندران، ایرانابوالفضل عطاالهیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مازندران، ایرانسعید حسامیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، مازندران، ایرانابراهیم حسامیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، مازندران، ایرانJournal Article20171023Microsurfacing successful performance in pavement preservation treatments, increasingly has caused to encourage it. Because of cold mixing and low material consumption compared to other asphalt mixtures, microsurfacing has environmental benefits much more, yet costs less. The mixture also enjoys a good shelf life for high durability. However, due to the very low thickness of the protective layer is not capable of bearing, but can be used as alternative to asphalt overlay for pavements that do not have the structural or load-bearing traffic problems. In this paper, after a brief review of the microsurfacing mixture and presenting technical and functional characteristics, the feasibility of using reclaimed asphalt pavement and crumb rubber in the mixture is perused based on the studies have been done so far. Considering these studies, it was concluded that the use of this recycled materials can improve on the technical characteristics especially mixture viscosity and it can also entail the development of microsurfacing function. Besides, in recent years there has been a trend toward the use of new microsurfacing mixtures containing recycled materials; that of course, more research is needed to examine the laboratory characteristics in accordance with relevant regulations. <br /> <br /> <em>عملکرد موفقیت آمیز میکروسرفیسینگ در پروژه های ترمیم و نگهداری روسازی باعث ترغیب روز افزون به آن شده است. این آسفالت</em> <em>حفاظتی به دلیل اختلاط سرد و مصرف کم مصالح نسبت به سایر مخلوطهای آسفالتی دارای مزایای زیست محیطی بسیار بیشتر و در عین حال هزینهی کمتر است. همچنین به خاطر دوام بالا از عمر مفید مناسبی نیز برخوردار می باشد. این لایه ی حفاظتی گرچه به علت ضخامت بسیار کم دارای قابلیت باربری نمی باشد، اما برای روسازی هایی</em> <em>که از نظر سازه ای و یا تحمل بار ترافیکی مشکلی ندارند؛ می تواند به عنوان جایگزین مناسبِ روکش آسفالت، مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله پس از مروری کوتاه بر مخلوط میکروسرفیسینگ و ارائه ی خصوصیات فنی و کاربردی آن، به بررسی امکان استفاده از مواد بازیافتی خرده آسفالت و خرده لاستیک در این مخلوط، براساس مطالعات انجام گرفته تاکنون پرداخته می شود. با بررسی این مطالعات نتیجه می شود که استفاده از این مواد بازیافتی می تواند باعث بهبود در ویژگیهای فنی به ویژه کندروانی مخلوط گردد و توسعه ی عملکرد میکروسرفیسینگ را نیز به دنبال داشته باشد. همچنین در سالهای اخیر گرایش به سمت استفاده از مخلوط های جدید میکروسرفیسینگ حاوی مواد بازیافتی وجود دارد که البته نیاز به تحقیقات بیشتری برای بررسی ویژگیهای آزمایشگاهی آنها مطابق با آیین نامههای مربوط می باشد.</em><br /> <br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_51210_fdb4828d7cd00479ab151b6bc2715894.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259120170622Investigation of Reological Properties of Pure Bitumen Modified With Gilsoniteبررسی مشخصات رئولوژی قیرهای اصلاح شده با گیلسونایت10110851213FAفرشاد قطبدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، ایرانمحسن زاهدیاستادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانسید شهاب حسنی نسباستادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازیمجید کریمیدانش آموخته کارشناسی، آزمایشگاه فنی مکانیک خاک کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانJournal Article20171023The modifying of the rheological properties of pure bitumen to improve the performance of Asphalt mixtures has attracted many researchers in recent decades. The purpose of this study is to investigate the effect of Gilsonit on rheological properties of pure bitumen .For this purpose, different percentages of Gilsonite powder were used to modify the rheological properties of pure bitumen 60/70 .In the study of rheology of bitumen (modified and unmodified), viscosity test, softening point, penetration test and flash point were performed, in addition to, the thermal sensitivity of the bitumen was calculated. The results of this study indicate that the addition of Gilsonite to pure bitumen increases the viscosity and softening point and the penetration index of bitumen decreased. Also, Gilsonite improves the thermal sensitivity of pure bitumen, but this bitumen powder has no effect on the flash point. Gilsonite and bitumen used in this research are from the mine of Ilam province and the Pasargad oil refinery, respectively. <br /> <br /> <em>اصلاح خصوصیات رئولوژی قیرهای خالص به منظور بهبود عملکرد مخلوطهای آسفالتی در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است.</em><em>در این پژوهش تاثیر گیلسونایت بر خواص رئولوژی قیر خالص بررسی شد. بدین منظور از درصدهای مختلف پودر گیلسونایت در اصلاح مشخصات رئولوژی قیر خالص 70/60 استفاده شد. در بررسی رئولوژی قیرها (اصلاح شده و اصلاح نشده)، آزمایشات ویسکوزیته، نقطه نرمی، درجه نفوذ و درجه اشتعال انجام شد، همچنین حساسیت حرارتی قیرها نیز محاسبه گردید. نتایج بدست آمده از این تحقیق حاکی از آن است که افزودن گیلسونایت به قیر خالص موجب افزایش ویسکوزیته و نقطه نرمی قیر شده و کاهش درجه نفوذ آن را به همراه داشته است. همچنین افزودن این پودر به قیر خالص موجب بهبود حساسیت حرارتی شده اما، تاثیری بر درجه اشتعال قیر نداشته است. گیلسونایت و قیر استفاده شده در این تحقیق به ترتیب از معدن استان ایلام و پالایشگاه نفت پاسارگاد تهیه شده است.</em><br /> <br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_51213_a48393c1bfde7fadc14da4931eea5880.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259120170622Study On Carbonation Phenomenon Impact On Rcc Pavements (Rccp) Technical Performanceتاثیر الیاف بر خواص بتنهای غلطکی روسازی راه (RCCP)10912051208FAمهرداد فرداددانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی - مهندسی، دانشگاه آزاداسلامی نور، نور، ایران0000-0001-6951-7954Journal Article20171023Importance and necessity of concrete, as the most consumed material and the most important construction material has been introduced in the 20th century and also after the water, the material that human consume more than everything is Concrete. While only about two centuries, past after innovation of cement and concrete and also this consuming is growing rapidly. Roller compact concrete use in two different field, the first application field is in dams and the second application is in the Pavements. Today, composites are used in concrete products as a new technology in the construction industry. New materials that have a special place in construction are concrete additives and amplified fiber. In this study, main goal is to look about roller compact concrete for road pavements in terms of different technical parameters and also examine the effect of fiber in it. Because, today, cracking of concrete is considered as one of the most important issues of the day and one of practical solutions is use of fiber. The use of fiber in the roller compact concrete improves compressive strength and tensile strength; and in all the specimens, pulse velocity through concrete decreased with use of more fiber that it is a sign of a better quality of fibered concretes than ordinary concrete. The results of this study showed the importance of application of fiber to improve performance of roller compact concrete for pavements. <br /> <br /><strong> </strong> <br /> <br /> <br /><strong> </strong>اهمیت و ضرورت بتن، به عنوان پرمصرف ترین و مهمترین مصالح ساختمانی قرن بیستم معرفی شده است و پس از آب، بیشترین ماده ای است که بشر مصرف میکند. این، در حالی است که فقط حدود دو قرن از ابداع سیمان و بتن گذشته است و این مصرف به سرعت در حال فزونی میباشد. بتن غلتکی در دو زمینه کاملاً مختلف مورد استفاده قرار میگیرد، اولین زمینه کاربرد بتن غلتکی در سد سازی و دومین زمینه کاربرد آن در روسازی راه می باشد. امروزه در ساخت بتن از کامپوزیتها به عنوان یک فناوری نوین در صنعت ساخت و ساز استفاده میشود. از جمله مواد جدیدی که جایگاه ویژهای در ساخت وساز به خود اختصاص داده، افزودنیهای بتن و الیاف تقویت کننده میباشد. در این پژوهش هدف اصلی بررسی اجمالی بتن غلتکی روسازی از لحاظ پارامترهای مختلف فنی و همچنین بررسی اثر الیاف در آن میباشد. زیرا امروزه ترک خوردگی بتن به عنوان یکی از مسائل روز دنیا مطرح میباشد و یکی از راهکارهای کاربردی در این امر استفاده از الیاف می باشد. الیاف های مورد استفاده در این پژوهش شامل الیاف های فولاد صنعتی و شیشه از شرکت میسون و الیاف پلی پروپیلن از مرکز تحقیقات راه سازی و بتن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان میباشد. استفاده از این الیافها در بتن غلتکی، مقاومت فشاری و کششی را بهبود میبخشد و در تمامی نمونهها با افزایش درصد الیاف سرعت پالس عبور از بتن کاهش پیدا کرده است که این نشان از کیفیت بهتر بتن الیافی نسبت به بتن معمولی دارد. نتایج این پژوهش گویای اهمیت کاربرد الیاف جهت بهبود عملکرد بتن غلطکی روسازی می باشد.<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>https://road.bhrc.ac.ir/article_51208_133dcc0abffa8384fbd65adbf1a76755.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259120170622Developing the Rate of the Traffic Accidents Model at the Undivided Roads Based On the Relationship among the Speed, Density and Traffic Flow
(Case Study: Rasht- Roudsar Corridor)توسعه ی مدل نرخ تصادفات ترافیکی بر اساس رابطه ی سرعت، چگالی و جریان ترافیک در راه های دو طرفه (مطالعه موردی: محور رشت- رودسر)12113251209FAشاهین شعبانیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانوحید عسگرنژاددانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، مرکز بین المللی عسلویه، ایرانآزاده قنبرپوردانش پژوه دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانJournal Article20171023Traffic accidents analysis, from the technical and safety points of view, includes its rate and severity. This research focuses on the effectiveness of the traffic parameters like, speed, volume and density on the occurrence of the accidents. Rasht- Roudsar corridor is considered as a black corridor to model the relationship between accidents rate and traffic parameters and the model validity is assured by considering another similar corridor name: Ghaen- Birjand. Using worldwide relationships of traffic parameters to localize traffic accidents rates is the main feature of this study. Using the nonlinear and multi variable regression method to develop the model shows that an exponential function would best fit. Speed- Volume diagram follows an S curve and the result explicit an inverse relationship between accident rate and car speeds with a coefficient equal to 0.25, while there is a direct relation between accidents rate and the traffic volumes with a coefficient of 0.0005. <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong><em>تحلیل تصادفات ترافیکی، از نقطه نظر فنی و ایمنی، شامل بررسی نرخ و شدت رخداد آن می باشد. در مقاله ی حاضر، اثرگذاری پارامترهای ترافیکی شامل سرعت و حجم وسایل نقیله بر تصادفات، مورد تحلیل قرار گرفته است. محور پر تصادف رشت </em><em>–</em><em> رودسر به منظور توسعه ی رابطه ی نرخ تصادفات به عنوان مرجع با پارامترهای جریان، چگالی و سرعت وسیله نقلیه مورد ارزیابی آماری قرار گرفته و اعتبار سنجی مدل، با استفاده از تحلیل تصادفات در محور بیرجند- قائن به عنوان محور مشابه از لحاظ مشخصات هندسی و آمار تصادفات، بررسی شده است. مدل سازی به روش رگرسیون غیرخطی و چند متغیره انجام شده و نتایج پژوهش نشان می دهد که برازنده ترین مدل از یک تابع نمایی پیروی می نماید. مدل نهایی ، منحنی حجم </em><em>–</em><em> سرعت را به صورت یک منحنی </em><em>s</em><em> شکل نشان می دهد و نشانگر<br /> رابطه ی عکس نرخ تصادفات و سرعت با ضریب 25/0 و رابطه ی مستقیم نرخ تصادفات با حجم تردد با ضریب 0005/0 میباشد. </em><br /> <strong><em> </em></strong><br /> <strong><em> </em></strong><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_51209_93c656c19250eafcbdfbc401f81fa4c9.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259120170622Evaluation Natural and physical of Urmia City with Purpose Spread Cyclingارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری13315051212FAامید مبارکیاستادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه مراغه، آذربایجان شرقی، ایرانیاور تمریدانش آموخته کارشناس ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی مرند، آذربایجان شرقی، ایرانJournal Article20171023Increasing urbanization, the urban population and consequently the growth of traffic and movement of urban residential with motor vehicles in out within the city has created many problems in transport system. Accordingly to reducing traffic, transport and air pollution implemented variety programs and plans. One such program that with implementation practical and correct can be considerably peace return with transportation is humanities transport development (walking- cycling). Research type is practical and research method is descriptive- analytical and data collection done the method documentary and survey. Research purpose is evaluation natural and physical of Urmia city with purpose spread cycling. Research results shows that in cycling routes select in additional physical factors affect topography and climate factors. According that cycling routes divided with exclusive, semi exclusive and mixed routes. The only in a limited number for the main streets Urmia city (Beheshti, Mafisaheli, Valfajr, Bahonar…) there is the possibility of created cycling. <br /> <br /> <em>رﺷﺪ روز اﻓﺰون ﺷﻬﺮ ﻧﺸﻴﻨﻲ، ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻬﺮی و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن رﺷﺪ ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور و رﻓﺖ و آﻣـﺪ ﻫﺎی ﺳـﺎﻛﻨﺎن ﺷـﻬﺮ ﺑـﺎ وﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻣﻮﺗﻮری در ﺳﻄﺢ ﺑﺮون و درون ﺷﻬﺮی، ﻣﺸﻜﻼت ﺑﺴﻴﺎری را در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺣﻤـﻞ و ﻧﻘـﻞ اﻳﺠـﺎد ﻧﻤـﻮده اﺳﺖ . ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻌﻀﻼت ﺗﺮاﻓﻴﻚ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﻮا ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ</em><em></em><em>ﻫﺎ و ﻃﺮ</em><em></em><em>ﺣﻬﺎی ﻣﺘﻨﻮﻋﻲ اﺟـﺮا ﻣﻲ ﮔﺮدد. ﻳﻜﻲ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ</em><em></em><em>ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺟﺮای ﻋﻤﻠﻲ و صحیح آن ﻣﻲ ﺗﻮان ﺗﺎ ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ آراﻣﺶ را ﺑـﻪ ﺳﻴﺴـﺘﻢ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور ﺷﻬﺮی ﺑﺎز ﮔﺮداﻧﺪ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ اﻧﺴﺎن ﮔﺮا ( ﭘﻴﺎده روی- دوﭼﺮﺧﻪ سواری) ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. روش این تحقیق توصیفی </em><em>–</em><em> تحلیلی بوده و جمع اوری اطلاعات به روش اسنادی و میدانی انجام شده است. هدف تحقیق ارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که؛ در انتخاب مسیرهای دوچرخه سواری علاوه بر عوامل کالبدی، توپوگرافی(شیب) و اقلیم نیز بسیار تأثیر گذار هستند با توجه به اینکه </em><em>مسیرهای دوچرخه به مسیرهای انحصاری، نیمه انحصاری و مختلط تقسیم میشوند. </em><em> فقط در تعداد محدودی از خیابانهای اصلی شهر ارومیه (خیابان دکتر بهشتی، خیابان مافی ساحلی، خیابان والفجر و...) امکان ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری <br /> وجود دارد. </em><br /> <em> </em><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_51212_68b8ec3d5c5fcc68209d1418e8ee3997.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259120170622Reducing the Cost of Highway Maintenance by Privatizationخصوصیسازی راهکاری در جهت کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری راهها15115851211FAمحمودرضا کیمنشدانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران شمال، تهران، ایراننوشین شهریاریدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20171023Developing countries have encountered with financial problems and crisis in the 1980s that these problems and crisis have reduced the abilities of government in governmental states. This issue made negative effects and impacts to the level of high economic and had bad result both for the private department and state department in countries. The last research about the effects of privatization on operational and financial function and performance, human resource, staff shows that privatization can be good for those companies which are located in countries with average incomes. Analyzing the impacts of privatization on economic is a complicated job and difficult action, but researches have indicated that privatization increase efficiency, productivity, and capital resources. And in this article, the threats that may arise from lack of highways are outlined which could be mitigated by privatization, and the obstacles, as well as the advantages and disadvantages of privatization and its various aspects, are also investigated. <br /> <br /> <em>کشورهای در حال توسعه در دههی 1980 با بحرانهای مالی مواجه شدند. این بحرانها توانمندیهای دولتها را برای سرمایهگذاری در بنگاههای دولتی به شدت کاهش دادند. این امر در سطح اقتصاد کلان پیامدهای منفی به بار آورد که به نوبهی خود، هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی برای شرکتها تبعات بدی داشت. پژوهشهای تجربی اخیر درباره تاثیر خصوصیسازی بر عملکرد پولی و عملیاتی، نیروی کار و ترازهای مالی موید این نظر است که خصوصیسازی میتواند برای شرکتهایی مفید باشد که در ساختار بازار رقابتی، در کشورهایی با درآمد متوسط قرار داشته باشند. تجزیه و تحلیل تاثیر مالی خصوصی سازی بر اقتصاد، کار بسیار پیچیدهای است اما بررسی ها نشان میدهد اجرای خصوصیسازی در شرکتهای دولتی باعث افزایش کارایی، بهره وری و گسترش منابع سرمایهای میشود. در این مقاله به تهدیداتی که در اثر کمبود بزرگراهها ممکن است به وجود آیند، اشاره شده است که با خصوصیسازی میتوان این مشکلات را کاهش داد و همچنین موانع و معایب و مزایای خصوصیسازی و جنبههای مختلف آن نیز بررسی شده است.</em><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_51211_1993a6532dc229a6de0740977458f8a8.pdf