مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Review of Safety Measures to Reduce Pedestrian Crashesمروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات مربوط به عابرین پیاده11285574FAکیوان آقابیکاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، ایرانکیارش رادمهردانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران، ایرانحسین توانادانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190325As a main mode of transportation, the role of walking cannot be neglected. In order to achieve clean transportation and sustainable urban development in metropolitans, such a matter is of utmost importance. Moreover, the presence of pedestrians helps to enhance the urban safety and increases the cultural interactions. However, in most cities of Islamic Republic of Iran, the infrastructures are built merely considering the needs of the vehicles and almost no attention is devoted to the needs of the pedestrians. Such neglect leads to a decrease in walking and the use of public transportation which in turns can result in a vehicle-centered city, as more and more pedestrians resort to driving personal vehicles. It is obvious that such a city would face safety problems considering the pedestrians. Considering this status, the current article summarizes and describes the possible available strategies to improve the city infrastructure and enhance the pedestrian safety.
<em>نقش پیادهروی به عنوان یکی از اجزای اصلی حمل و نقل بر هیچ کس پوشیده نیست. این نقش در کلانشهرها و بهویژه در راستای دستیابی به حمل و نقل پاک و توسعه پایدار شهری بسیار حائز اهمیت است. بعلاوه حضور و آمد و شد عابرین پیاده باعث ایجاد فضای مناسب و ایمن شهری و ارتقاء سطح مراودات و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر خواهد بود. لیکن متاسفانه در بسیاری از شهرهای ما، زیرساختها حمل و نقل با توجه به نیاز خودروها طراحی و اجرا میگردند و کمترین توجه معطوف نیاز عابرین پیاده میباشد. این غفلت منجر به کاهش پیادهروی و حتی کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی شده و افزایش استفاده از خودروی شخصی و لذا توسعه شهری خودرو محور را در پی خواهد داشت. بدیهی است در چنین شهرهایی معضلات عدیده بروز خواهند کرد و بهویژه مشکلات ایمنی عابرین پیاده در آنها برکسی پوشیده نیست. این پژوهش به جمعبندی و شرح اقدامات ممکن برای بهبود زیرساختهای شهری و افزایش ایمنی عابرین پیاده میپردازد. </em>
<strong> </strong>
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Determine Left Turn Capacity in Signalized Intersections Using Modeling and Simulation of Traffic Flowتعیین ظرفیت گردش به چپ در تقاطعهای چراغدار با استفاده از مدلسازی و شبیهسازی جریان ترافیک132485575FAمحسن ابوطالبی اصفهانیاستادیار، دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-5471-1615امیر مسعود رحیمیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه زنجان، ایرانزهره قاسمیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190325The performance of traffic signal is to develop phasing plans that reduce delays while maintaining a high level of safety. In the signalized intersections and among various feasible movements, “left-turn” is the most complex and time-consuming, which can operate as a protected movement, a permitted movement and a combination of protected-permitted movement. The compilation of the required data for a significant number of variables for calculating the left-turn capacity at the signalized intersections is not possible by the time-consuming way Highway Capacity Manual (HCM) method and is not feasible for rapid decision-making. Therefore, identifying variables more effectively and finding a quick method in this regard is a research issue. So the main objective of this study is to investigate the factors affecting the left-turn capacity and it proposes a simplified model with the fewer number of variables rather than the material of HCM to determine left-turn volume. In this research, data of two signalized intersection in the city of Isfahan, Iran have been used. With these information’s a simplified single variable logarithmic model is proposed to determine left-turn capacity based on following factors opposing volume, number of lanes and percentage of green time. This model estimate critical left-turn capacity for protected left-turn phasing. To validate the objective model, a comparative assessment is carried out taking computational relations of HCM into account. At the end of the research the modeled intersections are simulated by AIMSUN software and the left-turn capacities are obtained in permitted phasing given various indices.
<strong> </strong>
عملکرد چراغهای راهنمایی در فازبندی مناسب ضمن کاهش تأخیر، باید سطح بالایی از ایمنی را نیز تامین نماید. در تقاطعهای چراغدار حرکت گردشبهچپ، زمانبرترین و پیچیدهترین حرکت است که میتواند بهصورت «محافظتشده»، «محافظت نشده» و ترکیبی از «محافظتشده- محافظت نشده» برنامهریزی شود. جمعآوری دادههای مورد نیاز برای تعداد قابل توجه متغیرهای محاسبه ظرفیت حرکت گردشبهچپ در تقاطعهای چراغدار به روش کتاب راهنمای ظرفیت راهها(HCM) زمانبر و برای تصمیمگیریهای سریع امکانپذیر نیست. لذا شناسایی متغیرها موثرتر و دستیابی به روشی سریع در این خصوص، مسئله پژوهش است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر روی حجم عبوری حرکت گردشبهچپ و ارائهی یک رابطهی ساده با تعداد متغیرهای کمتر نسبت به روش HCM برای محاسبهی حجم گردشبهچپ و تشخیص فازبندی این حرکت است. در این مطالعه از اطلاعات دو تقاطع چراغدار شهر اصفهان استفاده شدهاست. نتیجه حاصل از ساخت مدلهای مختلف و آزمونهای آماری منجر به ارایه «یک مدل لگاریتمی تک متغیره ساده برای تعیین حجم عبوری گردشبهچپ» بر پایهی «حجم جریان مخالف، تعداد خطوط جریان مخالف و درصد زمان سبز» شدهاست. این مدل مقادیر بحرانی حجم عبوری را در صورت نیاز به فاز گردشبهچپ محافظتشده مشخص میکند. مدل بر پایهی مشاهدات صورت گرفته از دنیای واقعی ایجاد شده و اعتبار سنجی مدل بر پایهی روش HCM انجام شدهاست. همچنین نتایج نشان میدهد مدل پیشنهادی تشابه زیادی با مقادیر مشاهدهشده دارد. در پایان تقاطعهای موردنظر از طریق نرمافزار شبیهساز AIMSUN مدلسازی شده و حجم بحرانی حرکت گردشبهچپ در حالت فاز محافظتشده براساس شاخصها بهدستآمده است
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222The Feasibility of Using Metallic Waste Swarf in HMA and Its Effect on Marshal Parameters, Rutting and Frictional Coefficientامکانسنجی استفاده از برادههای ضایعات فلزی در آسفالت گرم و تاثیرآن بر پارامترهای مارشال، شیارشدگی و ضریب اصطکاک253985576FAحسن دیواندریگروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایرانامیر فریدونیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایرانJournal Article20190325This research has been done to investigating the effect of three type of metallic swarf including Iron, cast iron and aluminum on asphalt mixture parameters, rutting resistant and the friction coefficient of the asphalt mixtures. In this regard, the amounts of 5,10,15,20 and 25% of each afore said swarf are added to the asphalt mixture and after compacting, the amount of stability, flow, void in the mineral aggregate and void filled with asphalt, unit weight, asphalt binder content and air voids was measured using Marshall Test Equipment. It should be noted that in addition to measuring the above parameters, the Hamburg wheel track test and the friction resistance test were performed to measuring the rutting stability and friction coefficient of the mixtures, respectively. The results of Marshall tests showed that the addition of metallic swarf, especially iron and cast iron, had a positive effects on Marshall parameters, but in different percentages, these additives had a different performance on changing the Marshall parameters. The results of the wheel track test showing that the addition of 5% iron and cast iron has a positive effect on reducing the depth of the rut , but the increase in the percentage of these additives has a reverse function and increases the depth of the rut relative to the base state. Finally, the results of the friction resistance test showed that the addition of metallic swarf increases the frictional coefficients.
<em>این پژوهش به منظور بررسی تاثیر استفاده از سه نوع براده فلزی آهن، چدن و آلومینیوم بر پارامترهای مارشال مخلوط آسفالتی گرم، مقاومت شیار شدگی و ضرایب اصطکاک مخلوط آسفالتی انجام گرفته است. به این منظور مقادیر 5، 10، 15، 20 و 25 درصد از هرکدام از براده</em><em></em><em>های مذکور به مخلوط آسفالتی اضافه شد و پس از انجام تراکم، مقادیر استحکام، نرمی، فضای خالی مصالح، فضای خالی پر شده با قیر، دانسیته و فضای خالی آسفالت با استفاده از تجهیزات آزمایش مارشال اندازه گیری شد.</em> <em>لازم به ذکر است که علاوه بر اندازه گیری پارامتر</em><em></em><em>های فوق، آزمایشهای اثر جای چرخ وآزمایش تعیین ضرایب اصطکاک به ترتیب برای اندازه</em><em></em><em>گیری مقاومت شیار شدگی و مقاومت لغزشی مخلوطها انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمایشهای مارشال نشان داد که افزودن برادههای فلزی به خصوص چدن و آهن، دارای تاثیر مثبت بر پارامترهای مارشال بوده است. اما در درصدهای مختلف، این افزودنیها عملکرد متفاوتی در تغییر پارامترهای مارشال داشته اند. نتایج آزمایش مقاومت شیارشدگی نشان میدهد که افزودن 5 درصد براده آهن و چدن دارای تاثیر مثبتی در کاهش عمق شیار بوده است. اما افزایش درصد این افزودنیها دارای عملکرد معکوس میباشند و موجب افزایش عمق شیار شدگی نسبت به حالت پایه میشوند. در نهایت نتایج آزمایش مقاومت اصطکاکی نشان دادکه اضافه کردن </em><em>براده</em><em></em><em>های فلزی آهن و چدن موجب افزایش ضرایب اصطکاک نمونهها میشود.</em>
<em> </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Investigating Various Mechanical Re-Texturing Methods for Increasing the Skid Resistance of Concrete Polished Road Surfaces and Determining the Position of Their Useبررسی روشهای مختلف مکانیکی احیا کردن مقاومت لغزشی سطوح صیقل یافته بتنی و تعیین جایگاه استفاده از آنها415485577FAمحمدرضا سلیمانی کرمانیاستادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانJournal Article20190325Concrete pavements are performing the as asphalt pavements. Their skidding resistance level eventually reduced by the flow of traffic, environment, climate change, pollution etc. During their service life. Cause of many road and highway accident, especially in wet condition is lack of skid resistance. Surface of the road must always have a proper texture, which includes both micro texture and macro texture. Mechanical retexturing treatment is about correcting skidding resistance level of the road that improves the return of any leakage of resistance, texture depth, or both. Most of the processes can be done at any time of the year in the toughest weather conditions. These methods can be used as a short to medium term remedial tool for repairing high risk sites and many processes can be replicated. The most appropriate technique to be used in any situation depends on the nature of the level and the downtime that needs to be addressed. All methods for reducing skid resistance are different, and the choice of technique should always be done according to the quality and the specific nature of the procedure. In this paper different methods of re-texturing have been analyzed and place of their usage have been materialized. <br /> <br /> <em>روسازی های بتنی مانند رویه های آسفالتی با جریان ترافیک، تغییرات محیط زیستی، تغییرات جوی، آلودگی </em><em>و </em><em>... به مرور زمان سطح مقاومتی لغزشی خود را در طول عمر مفید خود ازدست می دهند. علت بسیاری از حوادث جاده ای و بزرگراه ها، به ویژه در شرایط مرطوب، زمانی که کمبود گیرش تایر و سطح می باشد اتفاق می افتد. سطح جاده همیشه باید دارای بافت مناسب باشد که شامل هر دو بافت ریز و بافت درشت می </em><em>شود</em><em>. کلیه روشهای احیاء کردن مقاومت لغزشی با یکدیگر متفاوت هستند و انتخاب تکنیک همیشه باید بر اساس کیفیت و ماهیت خاص رویه مورد نظر انجام </em><em>می </em><em>شود. اکثر فرایندهای احیا کردن مقاومت لغزشی را می توان در هر زمانی از سال و در سخت ترین شرایط آب و هوایی انجام داد. این روشها می توانند به عنوان یک ابزار ترمیمی کوتاه تا میان مدت </em><em></em><em>برای تعمیر رویه های با ریسک بالا باشد و بسیاری از روشها قابل تکرار مجدد می باشند. این روشها دارای فرایند متفاوتی جهت افزایش مقاومت لغزشی هستند و انتخاب روش باید همیشه با توجه به کیفیت و ماهیت خاص روسازی انجام شود. در این مقاله، روش های مختلف احیا کردن مقاومت لغزشی رویه های بتنی معرفی گشته و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و محل استفاده مناسب از آنها توصیه شده است. </em><br /> <em> </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Provide an Optimal Transportation Model for Urban Travelers with a Risk-Based Approachارایه مدل بهینه حمل و نقل مسافران شهری با رویکرد ریسک556385578FAحامد نادرنیادانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانحمید شیرمحمدیاستادیار، گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه ارومیه، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20190325In this research, the risks that can influence the development of an optimal transportation model were taken into account to present an optimal public transport model that considers risks. This is an applied desk and field research. GAMS were used for modeling and solving the model. The mathematical model is a combination of passengers and means of transportation and involves risk planning associated with the means of transportation in the system which should be used by travelers who are in known geographical locations and each require a specific service. At the same time, a time limit for service and a certain late payment are defined for each customer. The means of transportation in the system are different in terms of speed of transportation, cost per time unit, and their ability to travel to the customers' locations. At any time, each mean of transportation can transport one passenger and must return to the origin for the exchange of passengers. The objective function of the proposed model includes the optimal allocation of cost and risk minimization of passengers, as well as determination of the optimal routes for each vehicle, and is aimed at minimizing the costs of transportation, service and latency. An applied example is presented at the end.
<em>در</em><em>این</em><em>پژوهش،</em><em>با</em><em>در</em><em>نظر</em><em>گرفتن</em><em>ریسک</em><em>هایی</em><em>که</em><em>می</em><em>توانند</em><em>در</em><em>ارائه</em><em>یک</em><em>مدل</em><em>بهینه</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل تأثیرگذار</em><em>باشند،</em><em>به</em><em>ارائه</em><em>یک</em><em>مدل</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>عمومی</em><em>بهینه</em><em>با</em><em>در</em><em>نظر</em><em>گرفتن</em><em>ریسک</em><em>پرداخته</em><em>شده است،</em><em>که</em><em>در</em><em>این</em><em>مقاله</em><em>مدل</em><em>پیشنهادی</em><em>ریاضی</em><em>بهینه</em><em>جهت</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>عمومی</em><em>مسافرین</em><em>توضیح</em><em>و</em><em>ارائه داده</em><em>شده</em><em>است</em><em>که</em><em>مدل</em><em>مذکور</em><em>ترکیبی</em><em>مسافر</em><em>و</em><em>وسایل</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل،</em><em>به</em><em>برنامه</em><em>ریزی</em><em>همراه</em><em>ریسک</em><em>در وسایل</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>موجود</em><em>در</em><em>سیستم</em><em>می</em><em></em><em>باشد</em><em>که</em><em>باید</em><em>به</em><em>مسافرینی</em><em>خدمت</em><em></em><em>دهی</em><em>کنند</em><em>که</em><em>در</em><em><br /> </em><em>موقعیت</em><em>-</em><em> های</em><em>جغرافیایی</em><em>معلومی</em><em>قرار</em><em>دارند</em><em>و</em><em>هرکدام</em><em>به</em><em>ارائه</em><em>خدمت</em><em>مخصوص</em><em>نیاز</em><em>دارند</em><em>و</em><em>در</em><em>عین</em><em>حال</em><em>برای هر</em><em>یک</em><em>از</em><em>این</em><em>مشتریان،</em><em>یک</em><em>موعد</em><em>زمانی</em><em>برای</em><em>ارائه</em><em>خدمت</em><em>و</em><em>همینطور</em><em>یک</em><em>جریمه</em><em>دیرکرد</em><em>معینی</em><em>تعریف شده</em><em>است</em><em>. </em><em>همچنین</em><em>وسایل</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>موجود</em><em>در</em><em>سیستم</em><em>نیز</em><em>از</em><em>جهت</em><em>سرعت</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل،</em><em>هزینه</em><em>به ازای</em><em>واحد</em><em>زمانی</em><em>حرکت</em><em>و</em><em>توانایی</em><em>آنها</em><em>جهت</em><em>سفر</em><em>به</em><em>مکان</em><em>مشتریان،</em><em>با</em><em>هم</em><em>متفاوت</em><em>هستند</em><em>. </em><em>هر</em><em>یک</em><em>از وسایل</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>در</em><em>هر</em><em>واحد</em><em>زمانی</em><em>تنها</em><em>قادر</em><em>به</em><em>جابجایی</em><em>یک</em><em>مقدار</em><em>مسافر</em><em>هستند</em><em>و</em><em>جهت</em><em>تعویض مسافرها</em><em>باید</em><em>به</em><em>مبدا</em><em>بازگردند. تابع</em><em>هدف</em><em>مدل</em><em>پیشنهادی</em><em>با</em><em>تخصیص</em><em>بهینه</em><em>مینیم</em><em>سازی</em><em>هزینه</em><em>و</em><em>ریسک مسافران</em><em>و</em><em>همینطور</em><em>تعیین</em><em>مسیرهای</em><em>بهینه</em><em>برای</em><em>هر</em><em>وسیله،</em><em>به</em><em>دنبال</em><em>کمینه</em><em></em><em>سازی</em><em>هزینههای</em><em>جابجایی، خدمت</em><em></em><em>دهی</em><em>و دیرکرد</em><em>میباشد</em><em>.</em>
<strong> </strong>
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Prioritize Clean Development Mechanism in Implementing Road Transportationبررسی اولویت استفاده از مکانیزم توسعه پاک در اجرای پروژههای حملونقل زمینی657685579FAهادی گنجی زهراییمربی، پژوهشکده مالی و اقتصاد راه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانJournal Article20190325Always, controlling Emission Rate of air pollution has been paid attention with environments economic. For this it has been introduced some national and international agreements. Also, mechanism of controlling in these agreements has evolved during the years. The last one is Kyoto protocol. In this agreement it is designed a clean development mechanism. This mechanism provides cooperation of different countries for example developed and developing one in fuel efficient projects. Land transportation is one of sectors with high fuel consumption and as a result pollutant of it is highlighted. In this paper it is order the use of this mechanism in Iran road transportation with helps of Meta Analysis and also in filed investigation. As a result, with different scenarios, in all modes of transportation the potential of decreasing is estimated between 12.56 to 62.8 million tons yearly. This potential for only road transportation is approximately between 5.16 to 25.8 million tons. Furthermore, in the same situation with investigating feasibility study of rail projects it is known that road transportation pollute more than 124 times in passenger and 413 times for freight in comparison with rail.
کنترل انتشار گازهای گلخانهای در بهرهبرداری از حملونقل زمینی، موضوعی است که در توافقنامه کیوتو بدان توجه شده است. به منظور تسهیل در دستیابی به اهداف پروتوکل، مکانیزمی با عنوان مکانیزم توسعه پاک در آن منظور شده که امکان مشارکت کشورهای توسعه یافته و صاحب تکنولوژی با کشورهای درحال توسعه برای اجرای پروژههای بهینهسازی مصرف سوخت وجود دارد. در این مقاله با استفاده از دو ابزار متا تحلیل و مطالعات میدانی، به اولویت استفاده از مکانیزم توسعه پاک در حملونقل جادهای نسبت به ریلی پرداخته شده است. براین اساس، برآورد سالانه پتانسیل کاهش انتشار براساس سناریوهای مختلف در کل حملونقل در بازه 62.8-12.56 میلیون تن و برای حملونقل جادهای 25.8-5.16 میلیون تن برآورد میشود. درکنار آن درمقایسهی دو مد حملونقل جادهای و ریلی در شرایط مساوی جابجایی بار و مسافر دریک بازه زمانی 20 ساله، میزان انتشار در مد جادهای مسافر 124% و در قسمت بار 413% نسبت به ریلی بیشتر است.
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Choosing Tunneling Method, using “ANP”, with Environmental Approach
(Case Study: 2nd Line of Mashhad Subway)انتخاب روش حفاری تونل، بهکمک "فرآیند تحلیل شبکهای" بارویکرد زیستمحیطی (مطالعه موردی: خط2 متروی مشهد)779585580FAعلی غفاری سرجامیعضو هیات علمی، گروه عمران، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایرانمحمدحسن ده باشیدانش آموخته کارشناسی، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانJournal Article20190325In the most of practical and industrial fields, specifically Civil engineering, important multi-criteria decisions have a fundamental impact on the seeking result. One of the popular methods for dealing with multi-criteria decisions is “Analytic Network Process” also known as ANP. In this paper, we try to choose the best tunneling system for the 2nd line of Mashhad subway, between the three alternatives: Cut & Cover, NATM, and TBM, using the above mentioned method and with taking environmental criteria into serious consideration. The results of this research indicate that decision-making and management methods like ANP can provide reliable and rational outcome, according to the approach we take (e.g. environment in this paper) and help optimizing any assessment process. Also, the results indicated that the technology TBM is preferable and reasonable between the three alternatives and has a reliable performance under most criteria except cost and land use related criteria.
<strong> </strong>
<em>در اکثر رشته های کاربردی و صنعتی به خصوص رشته مهندسی عمران، تصمیم گیریهای چندمعیاری مهم، تأثیر اساسی بر بازده خروجی مورد نظر دارند. یکی از روشهای مطرح، برای تصمیمگیریهای چندمعیاری، روش فرآیند تحلیل شبکهای (</em><em>ANP</em><em>) <br /> میباشد. در این مقاله سعی شدهاست تا با استفاده از روش مذکور و باتوجه اساسی به معیارهای زیستمحیطی، اقدام به انتخاب تکنولوژی حفاری ازمیان سهگزینه کند و پوش (</em><em>Cut & Cover</em><em>)، روش جدید تونلزنی اتریشی (</em><em>NATM</em><em>) و دستگاه حفاری تونل (</em><em>TBM</em><em>)، جهت مطالعه خط دو متروی مشهد صورت پذیرد. نتایج این تجزیه و تحلیل نشانگر این است که روشهای مدیریتی و تصمیم گیری مانند </em><em>ANP</em><em> میتوانند با توجه به رویکردهای مدنظر (مانند محیط زیست)، نتایج منطقی و قابل اطمینانی ارائه دهند. همچنین نتایج نشانگر این است که روش </em><em>TBM</em><em> در میان سه روش مذکور دارای ارجحیت بوده و تحت اکثر معیارها به جز معیارهای مالی، عملکرد قابل قبولی دارد.</em>
<em> </em>
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Proposing a Model for Prediction of Compaction Parameters of Clay Subgrade Soil Stabilized with Portland cement and Iron Ore Mine Tailing By Means Of RSM Methodارایه مدل پیشبینی پارامترهای تراکم بستر رسی تثبیتشده با باطله سنگآهن و سیمان با استفاده از روش سطح پاسخ (RSM)9711085581FAعلیرضا غنیزادهدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایرانابوذر یارمحمودیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایرانحکیمه عباسلواستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایرانسعید دادکانیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایرانJournal Article20190325The purpose of this study is to provide a model for predicting the dry density of the clayey subgrades stabilized with Portland cement and iron ore mine tailing (IOMT) materials. For this purpose, Portland cement with 0, 6, 9, 12 and 15% and iron ore mine tailing with 0, 10, 20, 30 and 40% was added to clay soil, and then the compaction test was performed using modified proctor method on 25 different compounds and a database of 125 records was prepared. Then, using a response surface method (RSM), a model was proposed to predict the density of the clay subgrade stabilized with IOMT and Portland cement. Input variables in this model include moisture content, percentage of iron ore mine tailing and percentage of Portland cement, and the output variable is dry density of the stabilized clay soil. The regression coefficient of the developed model was 0.9634 which indicates the high accuracy of this model. Also, the predicted R<sup>2</sup> (0.9416) indicates its logical compatibility with the adjusted R<sup>2</sup> value (0.9551), with respect to a difference less than 0.22 among them. Finally, based on the developed model, two diagrams were developed to predict the maximum dry density and the optimum moisture content of clay subgrade stabilized with Portland cement and iron ore mine tailing. Regarding the results of this study, it is possible to predict the optimum moisture content as well as maximum dry density of the clay subgrade with low plasticity stabilized with Portland cement and iron ore mine tailing.
هدف از انجام این تحقیق، ارائه مدلی برای پیشبینی وزن مخصوص خشک بستر رسی تثبیتشده با سیمان و باطله سنگآهن است. برای این منظور سیمان با درصدهای 0، 6، 9، 12 و 15درصد و باطله با درصدهای 0، 10، 20، 30 و 40 درصد به خاک رس اضافه و سپس آزمایش تراکم با استفاده از روش پروکتور اصلاحشده بر روی 25 ترکیب مختلف انجام شد و پایگاه دادهای متشکل از 125 رکورد آماده شد. سپس با استفاده از روش سطح پاسخ (RSM)، مدلی جهت پیشبینی وزن مخصوص بستر رسی تثبیتشده با باطله سنگآهن و سیمان ارائه گردید. متغیرهای ورودی در این مدل شامل درصد رطوبت، درصد باطله و درصد سیمان و متغیر خروجی وزن مخصوص خشک بستر رسی تثبیتشده است. مقدار ضریب رگرسیون مدل توسعه داده شده برابر با 9634/0 به دست آمد که نشاندهنده دقت بالای این مدل است. همچنین مقدار R2 پیشبینیشده (9416/0) نشاندهنده سازگاری منطقی آن با مقدار R2 تعدیلیافته (9551/0) با توجه به تفاوت کمتر از 02/0 میان آنها است. درنهایت بر پایه مدل توسعه داده شده، نمودارهایی برای پیشبینی حداکثر وزن مخصوص خشک آزمایشگاهی و تعیین رطوبت بهینه جهت تراکم بستر رسی تثبیتشده با سیمان و باطله سنگآهن توسعه داده شد. با توجه به نتایج این تحقیق میتوان بدون انجام آزمایش تراکم، رطوبت بهینه و حداکثر وزن مخصوص خشک بستر رسی با خمیری کم تثبیتشده با سیمان و باطله سنگآهن را پیشبینی نمود.
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Evaluation of Tehran Transportation System Efficiency Using Malmquist Index Analysis Approach DEAارزیابی بهرهوری سامانه حملونقل مترو تهران با استفاده از شاخص مالمکوئیست و روش تحلیل پوششی دادهها11112485582FAعرفانه راسخ جهرمیمربی، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسمانه نورانیاستادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20190325The main purposes of this article are to evaluate the productivity of Tehran Metro transportation system. To meet this ends, the data of Tehran metro transportation system over the periods of 1387-91 were used. Moreover, the data envelopment analysis (DEA) method was used to measure total factors productivity by Malmquist indexes which have resulted from technical efficiency and technological changes. Also, in this study sought to evaluate the progress and recession rates of productivity in each metro line on two steps. The results indicated that in the first stage, there was only one line with increasing productivity, and in the second stage, all lines have increased productivity in the early years, but over time, fluctuations in productivity were observed. On the other hand, in this transportation system, the ratio of technological changes to productivity was more than the ratio of efficiency to productivity. So to increase metro lines productivity, it is necessary to improve technical efficiency and scale efficiency.
<em>هدف محوری این مطالعه اندازهگیری بهرهوری در سامانه حملونقل مترو تهران جهت ارزیابی میزان پیشرفت و پسرفت هر خط مترو میباشد. بدینمنظور از دادههای آماری سامانه حملونقل مترو تهران طی سالهای 91-</em><em>1387 </em><em>و روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. در واقع این مطالعه با ب</em><em>ه</em><em>رهگیری از شاخص بهرهوری مالمکوئیست</em><em>،</em><em>که از دو اثر تغییر در فناوری و تغییر درکارایی فنی نشات گرفته، بهرهوری کل عوامل تولید در دو مرحله مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد. نتایج پژوهش مؤید آن است که در مرحله اول از بین چهار خط فقط یک خط با افزایش بهره</em><em></em><em>وری (6 در هزار) مواجه بوده است و در مرحله دوم همگی خطوط در سالهای اولیه افزایش بهرهوری داشتهاند، اما با گذشت زمان نوساناتی در بهرهوری خطوط مشاهده شده است. بهطورکلی در خطوط مترو تهران در هر دوره اثر تغییرات فناوری بر بهرهوری بیشتر از تغییرات کارایی فنی بوده است. ازاینرو جهت افزایش بهرهوری خطوط مترو لازم است </em><em>کارایی فنی و کارایی مقیاس </em><em>بهبود یابند.</em><strong> </strong>
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Responsibilities of the Air Carriers Regarding the delay and Arrival of the Damage to the Passenger and Goodsمسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی در فرض تاخیر و ورود خسارت به بار و مسافر12513485583FAجواد شمسیدانشجوی دکتری، دانشکده حقوق، دانشگاه علوم قضایی تهران، تهران، ایرانمحسن سینائی جدیدیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانسید محمد صادق حسینیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20190325The present article discusses the responsibilities of the air carriers regarding the arrival of the damage to the passenger and goods, or the delay in passenger flight and arrival of the goods. Issues about the regulations relate to these cases and the defenses that the air carrier can make in these cases will be analyzed in domestic and international flights. This article covers the analysis of the Warsaw and Montreal Convention, because it relates to international flights and domestic regulations related to the discussion of domestic flights. The basis of responsibility is the strict liability and the regulations of the Warsaw Convention can also be applied in domestic law, and the cases of exemptions in addition to force majeurem, is pass of time barred of lawsuit.
<br clear="all" /><br /><em>نوشتار حاضر در مورد مسئولیت های متصدی حمل و نقل هوایی در باب ورود خسارت به مسافر و کالا و یا تاخیر در پرواز مسافر و رسیدن کالا</em><em>بحث می کند. مسائل مطروحه در باب مقررات مربوط به این موارد و دفاع هایی که متصدی حمل و نقل هوایی برای معاف شدن از مسئولیت در موارد یاد شده، میتواند در پروازهای داخلی و بین المللی طرح کند، تحلیل و بررسی میشود. این مقاله شامل تحلیل و بررسی کنوانسیون های ورشو و مونترال، از این جهت که مربوط به پروازهای بین المللی است و مقررات داخلی مرتبط با بحث که در مورد پروازهای داخلی است، می شود</em><em>.</em><em> مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی مسئولیت محض است. مقررات کنوانسیون ورشو در حقوق داخلی هم قابل اعمال است.از موارد معافیت متصدی حمل و نقل از مسئولیت علاوه بر قوه قاهره، می توان به گذشت مرور زمان اقامه دعوا اشاره نمود.</em>
<em> </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Investigating the Problems Esfahan Shahyd Behshti International Airport in Terms Of the Aerodromeبررسی مشکلات حاکم بر فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان13514485584FAمحسن سقاییاستادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحمودرضا شاهسواریمربی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20190325In present century the air transportation has had a very important role in relations between different countries of the world, as exchanging of culture, showing the economic and military power and speeding the vital affairs of a country and in this case airports form a very critical role in the Air Transportation system. In fact airports are considered to have the most basic role in Air Transportation industry. The main aim of the present research is to analyze the location of the Shahid Beheshti International Airport in Isfahan using analytical methods, field (observation) studies, and interviewing technique along with a questionnaire and the model of the factor analysis and standard indicators of the International Civil Aviation Organization (ICAO). The results determine that the airport's proximity index to military air base explained with 26.49% of the variance was the most important airport problem from participants’ viewpoints. In addition, the index of non-observance of environmental indices, distance to the city of Isfahan and the proximity of the airport to industrial areas are other important indices that are considered.
<em>در قرن حاضر حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان ، تبادل فرهنگ، نمایش قدرتهای اقتصادی و نظامی وتسریع امورحیاتی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد و در این بین فرودگاهها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل میدهندو درواقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند. در این راستاهدف اصلی این تحقیق تحلیلی بر مکان یابی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان با استفاده ازروشهای تحلیلی، میدانی (مشاهده) و مصاحبه همراه با پرسش نامه و مدل فرایند تحلیل عامل و شاخصهای استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری (ایکائو) است و نتایج حاصل مشخص می کند که شاخص نزدیکی فرودگاه به فرودگاه نظامی با 49/26 درصد واریانس تبیین شده، مهم ترین مشکل فرودگاه از دید پاسخگویان بوده است. همچنین شاخص عدم رعایت شاخص های زیست محیطی، دوری تا شهر اصفهان و نزدیکی فرودگاه به مناطق صنعتی ، شاخص های مهم دیگر بوده اند که قابل تامل و رسیدگی می باشند. </em>
<em> </em>
<strong><em><br clear="all" /></em><br /></strong>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Modeling Drivers' Behavior in Selecting Stop/Go at the Onset of Red-Phase at Signalized Intersections
(Case Study of Qazvin City)مدلسازی رفتار رانندگان در انتخاب عبور یا توقف در ابتدای فاز قرمز در تقاطعهای چراغدار (مطالعه موردی :شهر قزوین)14515485585FAبابک میربهاءاستادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانعلیرضا عبدالرزاقیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران0000-0002-2912-7692Journal Article20190325Red-light running (RLR) is considered as a highly dangerous driving act. Reducing this risky behavior depends on understanding its prevalence, as well as the drivers which are involved. This study investigates the video images of traffic cameras and central smart program in four intersections of Qazvin. Peak and off-peak conditions were assessed in either sunny or rainy weather and drivers' behavior in red times was studied using binary logit model. It has been considered that red light running is often occurred unintentionally. Generally, according to the observations, 96 percent of red phase violations are happened during the first two seconds. Recent studies have concluded that drivers’ decision to stop or cross the red light is complex but can be reasonably predicted based on numerous factors (e.g. number of pedestrians in streets and time passed in red phase, etc). Vehicle’s speed is another significant factor which highly effects the crossing probability during red phase. Moreover, in situations where vehicles` distance from the intersection is more than 20 m at the onset of a yellow-phase, the passing probabilities are zero percent and if vehicles’ distance from the intersection is more than 9 m, red light running probability will be 51 percent (Other variables considered as their average).
<strong> </strong>
<em>عبور از چراغ قرمز یک عمل بسیار خطرناک رانندگی است.که کاهش این رفتار مخاطره آمیز بستگی به درک شیوع آن و همچنین عوامل تأثیرگذار بر این رفتار دارد. با این هدف در این مطالعه پس از برداشت دادههای واقعی ازچهار تقاطع چراغدار شهرقزوین با استفاده از دوربین های نظارت تصویری و نرمافزار چراغ های هوشمند مرکزی در دو زمان اوج و غیر اوج ترافیک و شرایط جوی بارانی و آفتابی نسبت به تحلیل ریسکپذیری رانندگان از تقاطع در فاز قرمز بااستفاده از مدل لوجیت باینری اقدام شد. معمولاً عبور از چراغ قرمز امری تعمدی نمی باشد، به طور کلی طبق مشاهدات انجام گرفته 96 درصد متخلفان در 2 ثانیه ابتدایی از فاز قرمز چراغ اقدام به عبور کردند. همچنین نتایج بدست آمده از مدل، حاکی از آن است که وجودعابرپیاده در سواره رو، فاصله خودرو از خط ایست در ابتدای فاز زرد و مدت زمان سپری شده از فاز قرمز مهم ترین عوامل تأثیرگذار برتوقف رانندگان در فاز قرمزاست. همینطور افزایش سرعت خودرو مهمترین عامل تأثیرگذار برعبور رانندگان در فاز قرمز است. همچنین</em> <em>اگر فاصله خودرو در هنگام زرد شدن چراغ راهنمایی بیش از 20 متر باشد احتمال عبور از چراغ برای خودرو صفر میگردد و اگر خودرو در فاصله9 متری از تقاطع قرار داشته باشد ومتغیر های دیگر در متوسط میزان خود باشند به احتمال 51 درصد خودور تخلف می کند.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Effects of Volatility of Energy Price on Land Transportation Sector's Value Added and Inflationاثرگذاری بیثباتی قیمت حاملهای انرژی بر ارزش افزوده و نرخ تورم بخش حمل و نقل زمینی(ریلی و جادهای)15516585586FAویدا ورهرامیاستادیار، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانندا حسین پوردانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20190325Transportation sector is an important sector of economic which has many effects on other sectors of economic. Operation of this sector is dependent to energy and energy price changes are affected on value added and inflation of this sector and have important effect on main variables of economic. In this paper, effects of volatility of energy price are surveyed on value added and inflation of land transportation sector and its intensity on these two variables with VECM, Impulse response. Results reveal indirect effect of volatility of energy price on value added and direct effect on inflation in land transportation sector. Second hypothesis as more effects of volatility of energy price on inflation respect to value added in this sector, is accepted.<em>بدون تردید بخش حمل و نقل، یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد محسوب می شود که دارای آثار پسین گسترده ای بر سایر بخشهای اقتصادی است. فعالیت های این بخش بشدت وابسته به حاملهای انرژی است، به گونهای که بی ثباتی قیمت این </em><em><br /> </em><em>حامل</em><em></em><em>ها، متغیرهای اساسی این بخش نظیر ارزش افزوده و تورم را تحت تاثیر خود قرار داده و در نهایت به سبب رابطه گسترده آن با سایر بخش های اقتصادی، تاثیری چشمگیر بر متغیرهای اساسی دیگر بخش ها میگذارد. با توجه به این مسأله، در مطالعه زیر، میزان و نحوه اثرگذاری بی ثباتی قیمت حامل های انرژی بر ارزش افزوده و نرخ تورم بخش حمل و نقل زمینی، بر اساس الگوی تصحیح خطای برداری(</em><em>VECM</em><em>) وتوابع واکنش آنی طی سالهای 1393-1370 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده تایید کننده فرضیه اول تحقیق مبنی بر رابطه معکوس بی ثباتی قیمت حامل</em><em></em><em>های انرژی با ارزش افزوده و رابطه مستقیم آن با نرخ تورم بخش حمل و نقل زمینی است. همچنین فرضیه دوم تحقیق مبنی بر تاثیرگذاری بیشتر بی ثباتی قیمت حاملهای انرژی برنرخ تورم نسبت به ارزش افزوده این بخش نیز تائید می</em><em></em><em>گردد.</em>
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Review and Compare the Relative Air Transport and Rail Transport on the Tourism Industry in Selected Provinces of the Iranبررسی و مقایسه ارتباط حمل و نقل هوایی و حمل ونقل ریلی بر صنعت گردشگری در استانهای منتخب ایران16718785587FAناهید پورفریدونیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانعلیرضا شکیباییدانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانسیدعبدالمجید جلائی اسفندآبادیاستاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20190325Today, air and rail transportation are two important industries in the world, because they effect on the economic, cultural and social issues of societies, causing the cities to communicate to each other, and in the larger space, they lead to the relationship between countries. In other words, they lead to the society growth in all economic, cultural and social themes, and sometimes affect the tourism industry negatively or positively. In this research, a simple of Iran provinces have been investigated during the period of 1399-1389. The research method consists of two Granger causation and panel data methods. The results indicate that the relationship between aviation, rail transport and tourism is a one-way relationship, and due to the lack of priority tourism in development plans and the lack of adequate subtraction for airial and railing transportation, subtraction the expectation of direct communication, the results indicate an indirect communication. Also, to measurement of the aviation and rail sectors productivity of the selected provinces it has been used from the input-to-input ratio. According to the obtained results by calculating the average of each province during the period of 1394-1389, in the gross production ratio to the number of rail passengers, Tehran province has the highest measure in the GDP. In the ratio of gross production to rail arrived freight, Tehran province has the highest measure in the GDP. In the ratio of gross domestic product to the number of transported air passengers, Tehran has the highest measure in the GDP and In the ratio of gross production to the air carried freight, Markazi province has the highest measure in the GDP.
<strong> </strong>
<em>امروزه حمل و نقل هوایی و حمل و نقل ریلی دو صنعت مهم در دنیا محسوب میشوند چرا که در مباحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جوامع اثر دارند و موجب ارتباط شهرها با یکدیگر و در فضای بزرگتر منجر به ارتباط کشورها با یکدیگر میشوند. به عبارت دیگر منجر به رشد جامعه در همهی زمینههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میشوند و بر صنعت گردشگری اثرات گاهی منفی و گاهی مثبت دارند. گردشگری نیز موجب به حرکت افتادن چرخهای اقتصادی و استفاده بهتر از منابع میشود. در این پژوهش، نمونهای از استانهای کشور ایران را در دورهی زمانی 1394-1389 مورد بررسی قرار دادهایم.</em><em>روش تحقیق از دو روش علّیت گرنجر و دادههای تابلویی است. نتایج نشان میدهد که رابطه بین حمل و نقل هوایی، حمل ونقل ریلی و گردشگری یک رابطه یک طرفه است و </em><em>به دلیل اولویت نداشتن گردشگری در برنامههای توسعه و نبود زیرساختهای مناسب حمل و نقل هوایی و ریلی بر خلاف انتظار ارتباط مستقیم، نتایج ارتباط غیرمستقیم را نشان میدهد.</em><em> همچنین برای سنجش بهرهوری بخش حمل و نقل هوایی و ریلی استانهای منتخب، از نسبت ستانده به نهاده استفاده شده است.</em><em> با توجه به نتایج به دست آمده از طریق محاسبه میانگین هر استان در طی دوره 1394-1389، در نسبت تولید ناخالص به میزان مسافر جابهجا شده ریلی استان تهران بیشترین میزان در تولید ناخالص داخلی را دارد. در نسبت تولید ناخالص به میزان بار حمل شده ریلی استان تهران با بیشترین میزان در تولید ناخالص داخلی را دارد. در نسبت تولید ناخالص به میزان مسافر جابجا شده هوایی استان تهران بیشترین میزان در تولید ناخالص داخلی را دارد و در نسبت تولید ناخالص به میزان بار حمل شده هوایی استان مرکزی بیشترین میزان در تولید ناخالص داخلی را دارا میباشد.</em>
<strong> </strong>
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222The Effects of Vehicle and Pedestrian Interaction and Speed Limitations on the Performance and Safety of Intersections (Case Study: Improvement-Liberation Intersection of Azarbaijan)اثرات تعامل وسائل نقلیه و عابرین پیاده و محدودیت سرعت بر عملکرد و ایمنی تقاطعها (مورد مطالعه: تقاطع بهبودی- آزادی- آذربایجان)18949685588FAامیر ایزدیدانش آموخته کارشناسیارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک، تهران، ایرانJournal Article20190325Footpaths are among the most important public and urban spaces, and their importance is due to their function as part of the urban transport system as well as its function as an urban space. The existence of a sharing between the walking system in urban transport and urban planning requires a collaborative work for different planning and design stages. The main objective of this research is to determine the optimal timing of traffic lights by examining the behavior of pedestrians at intersections and their interaction with vehicles at one of the most important intersections of Tehran. The minor objectives include calculating the traffic parameters associated with each type of traffic facility, simulating pedestrian behavior by software and programming in order to determine the optimal timing of traffic lights.
<em>معابر پیاده از جمله مهمترین فضاهای عمومی و شهری هستند و این اهمیت، هم ناشی از عملکرد آنها به عنوان جزئی از سیستم حمل و نقل درون شهری و هم ناشی از عملکرد آنها به عنوان یک فضای شهری است. وجود اشتراک بین سیستم پیاده روی در ترابری شهری و شهرسازی ایجاب می کند که یک کار مشترک برای مراحل مختلف برنامه ریزی و طراحی و مدیریت انجام شود. هدف اصلی این تحقیق تعیین زمان بندی بهینه چراغ های راهنمایی با بررسی رفتار عابرانپیاده در تقاطع ها و تعامل آن با وسایل نقلیه در یکی از مهمترین تقاطع های شهر تهران است. اهداف جزئی شامل محاسبه پارامترهای ترافیکی مرتبط با هر نوع از تسهیلات ترافیکی، شبیه سازی رفتار عابرانپیاده توسط نرمافزار و برنامهنویسی به منظور تعیین زمان بندی بهینه چراغ های راهنمایی می باشد.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Dispersive Soil Improvement of Minab City with Red Soil of Hormoz Island and Cementبهسازی خاک واگرای شهرستان میناب با خاک سرخ جزیره هرمز و سیمان19720685589FAعادل عساکرهاستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران0000-0003-4706-2957عبدالرحیم اسدیدانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانJournal Article20190325The existence of dispersive soils in civil project is regarded as one of the geotechnical problems. This research studies the engineering properties of dispersive and improved soil. Studied soil is located in Dispersive- semi Dispersive range. In the current study, first, the disparity potential of studying soil (Minab city in Hormozgan province) was evaluated by double hydrometer, crumb, pinhole and chemical tests. In the following, Dispersive soil was mixed with red soil of Hormoz Island and cement, and after the 14 days curing, the test was performed on samples and finally dispersivity changes and soil plasticity were studied. The results showed dispersivity is greatly decreased, because of existence of Fe<sup>+3</sup> in Red Soil and Ca<sup>+2</sup> in cement. In addition, Plasticity index is increased in improved samples with increasing cement and the red soil. According to the results of pinhole test, adding 10% of red soil and according to double hygrometry 10% of red soil in addition to 1.5% of cement would result in the elimination of dispersivity potential.<em>وجود خاک</em><em></em><em>های واگرا در محل احداث پروژههای راهسازی به عنوان یکی از مشکلات ژئوتکنیکی شناخته شده است. این تحقیق به مطالعه خصوصیات مهندسی خاکهای واگرای طبیعی و تثبیت شده میپردازد. خاک مورد مطالعه در محدوده نیمه واگرا-واگرا قرار میگیرد. در این پژوهش ابتدا پتانسیل واگرایی خاک مورد مطالعه (منطقه میناب در استان هرمزگان) توسط آزمایشهای هیدرومتری دوگانه، کرامپ، پین هول و شیمیایی ارزیابی گردیده است، سپس، خاک واگرای مورد مطالعه با خاک سرخ جزیره هرمز و سیمان مخلوط شده و پس از پایان عملآوری14 روزه، برروی نمونهها، آزمایشهای پین هول، هیدرومتری، شیمیایی و حدود اتربرگ انجام گرفته و میزان تغییرات واگرایی و خواص خمیری خاک مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج آزمایشها نشان داده که به دلیل حضور </em><em>Fe<sup>+3</sup></em><em>در خاک سرخ هرمز و </em><em>Ca<sup>+2</sup></em><em> در سیمان، پتانسیل واگرایی به شدت کاهش یافته است. بر اساس آزمایش پین هول افزودن 10 درصد خاک سرخ و بر اساس آزمایش هیدرومتری دوگانه افزودن 10 درصد خاک سرخ و 5/1 درصد سیمان باعث از بین رفتن کامل پتانسیل واگرایی شده است.</em><br /> <br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Probable Hazards on Urban Tunnels during Design and Constructionخطرهای مترتب بر تونلهای درونشهری در حین طراحی و اجرا20721785725FAمهدی آشتیانیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مازندران، ایرانامیرعلی مصطفوی مقدمدانش آموخته دکتری، شرکت مهندسین مشاور Hatch، ونکوور، بریتیش کلمبیا، کاناداJournal Article20190406Nowadays, the existence of limitation in urban spaces, the requisiteness of consideration to land use from the environmental and social perspective, as well as the necessity to develop the urban transportation network, has forced those involved in urban management of cities to use underground spaces as one of the best alternatives. The usage of these infrastructures in developed countries, has led to the very well results on reducing the traffic and urban transportation issues, which unavoidably necessitates their application. On the other hand, the potential of the occurrence of hazards and incoming risks on tunnels has always been considered as the main challenge of tunneling in each three phases of design, construction, and operation, and with regard to the remarkable costs related to construction and operation of these establishments, the identification of these hazards and investigation of their impacts on tunnels has a particular importance on reducing the probable damages. In phases of design and construction, the investigation of types of hazards on urban tunnels shows that hazards such as the occurrence of mistakes in planning stage such as preparation of technical specifications and estimation of design parameters; computational and numerical mistakes; managerial and controlling mistakes; the occurrence of errors and mistakes during the construction phase of tunnel; hazards due to unknown situations of underground spaces; the existence of underground water; entrance of water and flood; effects of earthquake on tunnel; and hazards due to subsidence as well as the gases must be considered in the risk management and securing the safety of urban tunnels.<em>امروزه، وجود محدودیت در فضاهای شهری، لزوم توجه به کاربری زمین از منظر زیستمحیطی و اجتماعی و همچنین نیاز به توسعه شبکه حمل و نقل شهری، دستاندرکاران امر مدیریت شهری را ملزم به استفاده از فضاهای زیرسطحی به عنوان یکی از بهترین گزینهها نموده است. استفاده از این نوع زیرساختها در کشورهای توسعهیافته، نتایج بسیار خوبی را در خصوص کاهش مشکلات ترافیکی و حمل ونقل شهری به همراه داشته است که لزوم استفاده از آنها را اجتناب ناپذیر مینماید</em>. <em>از طرفی، پتانسیل وقوع خطرات و ریسک مترتب بر تونلها همواره به عنوان اصلیترین چالش تونلسازی در هر سه فاز طراحی، اجرا و بهرهبرداری محسوب شده و با توجه به هزینه بسیار بالای اجرا و بهر</em><em>ه</em><em>برداری این قبیل مستحدثات، شناسایی این خطرات و بررسی پیامدهای وقوع آنها بر تونلها به منظور کاهش خسارات احتمالی از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. در فازهای طراحی و اجرا، بررسی انواع خطرات مترتب بر تونلهای شهری نشان میدهد که خطراتی از قبیل بروز اشتباهات در مرحله برنامهریزی نظیر تهیه مشخصات فنی و برآورد پارامترهای طراحی، اشتباهات محاسباتی و عددی، اشتباهات مدیریتی و کنترلی، بروز خطا و اشتباهات در مرحله اجرای تونل، خطرات ناشی از ناشناخته بودن فضاهای زیرسطحی، وجود آب زیرزمینی، ورود آبهای سطحی و سیلاب، اثرات زلزله روی تونل، خطرات ناشی از فرونشست زمین و خطرات ناشی از انتشار گازها را بایستی در مبحث مدیریت ریسک و تأمین ایمنی تونلهای درونشهری لحاظ نمود.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X269720181222Analysis of the Effect of U-Turns Geometry on the Accident Rate
(Case Study: Sanandaj)تحلیل اثر هندسه دوربرگردان ها در میزان تصادفات(مطالعه موردی: شهر سنندج)21722687006FAسید شهاب حسنی نسبگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-9134-3732رافع رحیمیشرکت ملی گاز ایران، همدان، ایرانJournal Article20180706The use of U-turns as one of the methods for access management and psycho-facilitation of movement has been widely developed in Iran since the end of the year 82, in which the signalized intersections were converted to U-turn. Uprights made in Sanandaj are mainly located on highway roads in the city of Durran. The goal of the project was to reduce the delay and increase the driver's mental capacity. This thesis examines the effect of these U-turners on traffic safety. In this research, powerful statistical methods have been used for safety analysis, in which 10 signaled intersections in Sanandaj, which have been converted to U.S., have been studied. The results of this study on the geometry of the U-turns show that an average of 10 percent increase in the width of the U-turns produced a 2.2 percent reduction in fatal accidents, 4.7 percent accidents, 4.81 percent accidents and 5.18 percent of accidents Decreases. Also, an increase of 10% from the intersection causes a decrease of 0.6% in the number of fatal accidents, 2.7% in accidents, 1.81% in accidents and 2.5% in accidents. Also, an increase of 10% in average daily traffic caused a 1.62% increase in fatal accidents, 1. 54% accidents, 1.95% accidents and 2.5% accidents. Finally, the average speed of the main path parameter was also examined and the results showed that a 10% increase in speed caused a slight and near zero increase in the number of accidents, which is statistically insignificant.<em>استفاده از دوربرگردانها به عنوان یکی از روشهای مدیریت دسترسی و تسهیل روانی حرکت به طور وسیعی در کشور ایران از اواخر سال 82 گسترش یافت که در آن تقاطعات چراغ دار به دوربرگردان تبدیل شدند. دوربرگردان هایی که در شهر سنندج اجرا شده اند به طور عمده در معابر بزرگراهی دورن شهری قرار دارند. هدف از اجرای طرح، کاهش تأخیر و افزایش ظرفیت روانی رانندگان بوده است. این پایان نامه به مطالعه تأثیر این دوربرگردانها بر ایمنی تردد میپردازد. در این تحقیق از روش</em><em></em><em>های آماری قدرتمند جهت تحلیل ایمنی استفاده شده و طی آن ده تقاطع چراغ دار در سنندج که به دوربرگردان تبدیل شده</em><em></em><em>اند، مطالعه شده اند.</em><em>نتایج این تحقیق در رابطه با هندسه دوربرگردان ها نشان میدهد که به طور متوسط 10 درصد افزایش عرض دوربرگردان باعث کاهش 2/2 درصدی تصادفات فوتی، 7/4 درصد تصادفات جرحی، 81/4 درصد تصادفات خسارتی و 18/5 درصد تصادفات کاهشی میگردد. همچنین افزایش 10 درصدی فاصله از تقاطع، باعث کاهش 6/0 درصدی تعداد تصادفات فوتی، 7/2 درصد تصادفات جرحی، 81/1 درصد تصادفات خسارتی و 05/2 درصد تصادفات کاهشی میگردد. همچنین افزایش 10 درصدی ترافیک متوسط روزانه، باعث افزایش 62/1 درصدی تصادفات فوتی، 54/1 درصد تصادفات جرحی، 95/1 درصد تصادفات خسارتی و 05/2 درصد تصادفات کاهشی میگردد. در نهایت پارامتر سرعت متوسط مسیر اصلی نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد افزایش 10 درصدی سرعت باعث افزایش ناچیز و نزدیک به صفری برای تعداد تصادفات می گردد که از لحاظ آماری بی اهمیت است.</em>