مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Modeling the Prediction of Fatal Crashes at the Signalized Intersection
(Case Study: Isfahan)مدلسازی پیشبینی تصادفات فوتی در تقاطعهای چراغدار (مطالعه موردی: شهر اصفهان)116103408FAمحسن ابوطالبی اصفهانیاستادیار، دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانامیرمسعود رحیمیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانسهیلا سعیدیدانش آموخته کارشناسیارشد، دانشکده عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190629Intersections are a factor in determining the capacity of the transportation network, and any disruptions such as accidents in them will result in a severe capacity reduction. Accident crashes at intersections are significant due to the convergence of traffic flows. The purpose of this study is to investigate the factors affecting fatal accidents. For this purpose, geometric, traffic, fatality and control status data of 65 intersections of Isfahan city were extracted and analyzed in SPSS22 software. This analysis was carried out using Poisson linear logarithmic modeling, negative binomial linear logarithmic and linear regression. The results showed the superiority of the negative binomial model to the other two models, and it was found that 5 variables including the number of phases at the intersection, the presence of the camera, the width of the line, the width of the left-turning lane and the straight transit volume, are among the variables that affect safety.<em>تقاطعها عامل تعیین کننده ظرفیت شبکه حمل و نقل بوده و هر گونه اختلالی نظیر تصادفات در آنها باعث کاهش شدید ظرفیت خواهد شد. وقوع تصادفات در تقاطعات به دلیل همگرا شدن جریانهای ترافیکی از آمار قابل توجهی برخوردار است. هدف این پژوهش بررسی عوامل اثرگذار بر تصادفات فوتی تقاطعها است. به همین منظور دادههای هندسی، ترافیکی، فوتی و وضعیت کنترل 65 تقاطع شهر اصفهان استخراج و در نرم افزار </em><em>SPSS22</em><em> تحلیل شدند. این تحلیل با استفاده از مدلسازی لگاریتم خطی پواسون، لگاریتم خطی دوجملهای منفی و رگرسیون خطی صورت گرفت. اصول مربوطه و کنترل مربوط به صحت کاربرد آنها نیز بررسی شد. نتایج حاصل از پژوهش برتری مدل دوجملهای منفی نسبت به دو مدل دیگر را نشان داد و مشخص شد 5 متغیر از جمله تعداد فاز در تقاطع، وجود دوربین، عرض معبر، عرض خط گردش به چپ و حجم عبوری مستقیم از جمله متغیرهای تاثیرگذار بر ایمنی است.</em><br /> <em> </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Assessment of New Methods for Determining the Threshold Level of Skid Resistance and Comparison with Single Point Methods and the NUS Modelبررسی روشهای جدید تعیین سطح آستانه مقاومت لغزشی و مقایسه با روشهای تک نقطهای و مدل NUS1740103513FAمحمد رضا سلیمانی کرمانیاستادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانJournal Article20190629Skid resistance threshold (TL) is a method that is widely used in road pavement management as a minimum standard for activating the maintenance of each section of the pavement with less resistance to skidding than this threshold. Different methods are used to determine the threshold level of skid resistance in different countries (depending on their climatic conditions). Determining the precision of the skid resistance threshold is important, and its timely implementation will prevent many accidents. So far, various methods have been used to determine the threshold of skid resistance in different countries of the world, including: the three-point curve method, the statewide method and hierarchical tree grouping, etc. A single-point measure of skid resistance is not acurate to show the skid resistance performance on a surface of the pavements. Therefore, this major limitation of single-point models can be remedied using the two-parameter slip resistance models, the Peen State slip resistance model, the PIARC International Friction Index (IFI) model and the CRR-SN nationwide model. The NUS model is one of the latest models to be used more precisely for threshold determination. The application of each of these is analyzed in this paper.<em>سطح آستانه مقاومت لغزشی</em><em>(TL)</em><em> فرایندی است که به طور گسترده در مدیریت روسازی بکار میرود تا حداقل مقاومت لغزشی اندازهگیری شده را به طور استاندارد به عنوان آستانه برای فعال سازی تعمیر و نگهداری هر بخش از روسازی که دارای مقاومت لغزشی کمتری نسبت به این آستانه باشد، جهت ایمنی رانندگی در سطح مرطوب و خطرناک را تعیین نماید. روشهای مختلفی جهت تعیین سطح آستانه مقاومت لغزشی در کشورهای مختلف (بسته به شرایط اقلیمی آنها) به کار گرفته میشود. تعیین دقیق آستانه مقاومت لغزشی دارای اهمیت فراوان است و همچنین اجرای به موقع آن باعث جلوگیری بسیاری از تصادفات میگردد. تا</em><em></em><em>کنون روشهای تک نقطه ای مختلفی جهت تعیین آستانه مقاومت لغزشی در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته است از جمله: روش سه نقطه روی منحنی، روش کل کشوری، گروهبندی نمودار درختی و سلسله مراتبی و... از آنجایی که اندازهگیری تک نقطهای مقاومت لغزشی برای نشان</em><em></em><em>دادن عملکرد مقاومت لغزشی در یک سطح روسازی دقیق نیست. لذا، این محدودیت عمده مدلهای تک نقطهای را میتوان با استفاده از مدلهای مقاومت لغزشی دو پارامتری یعنی مدل مقاومت لغزشی</em><em> Penn State </em><em>و مدل شاخص اصطکاک بین المللی</em><em>PIARC(IFI)</em><em>، مدل کل کشوری</em><em> CRR-SN </em><em>برطرف کرد. مدل</em><em>NUS </em><em> یکی از آخرین مدلهایی است که بطور دقیق تر جهت تعیین آستانه استفاده شده و به کارگیری هریک از انها در این مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد</em><em>.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Evaluation of Human Parameters of Traffic Sign Comprehension
(Case Study:Tehran Drivers)ارزیابی پارامترهای انسانی در قابلیت درک علائم ترافیکی (مطالعه موردی: رانندگان شهر تهران)4150103827FAامیراسماعیل فروهیداستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایرانسهند علیزادهدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20190629In this study, investigate a statistical population division based on age, gender, education and time of getting the driving license. Seven hundred sixty-eight persons were asked perceptible, recognition-acquaintance questions about all traffic signs including regulatory, warning, and guide ones. Utilizing this method reveals both basic understanding of individuals and sign’s flaws. Moreover, it discloses the level of familiarity to signs in different groups of people and as a result, the best types of comprehensible traffic signs. In the following, through precise questionnaire look into the driver’s quality perception of signs in order to assess every single indication. Different groups of driver divided into age, education, time of getting the driving license and gender answer to questions, then SPSS software demonstrate valuable results. For instance, higher education has a direct relationship with better knowing signs while driving experience works inversely. Pearson Correlation Coefficient for the education term is 0.56 for right and wrong answers; it means more education increases right answers.<em>هدف از علائم ترافیکی اطمینان از حرکت ایمن، قابل پیش بینی، کارآمد و مرتب رانندگان است. </em><em>اشتباه در تشخیص تابلوی راهنمایی میتواند عواقب و پیامدهای ناگواری را به همراه داشته باشد. برای مثال بدفهمی در خصوص تشخیص تابلوهای هشداری میتواند سبب شود که راننده پیام هشداردهنده لازم را دریافت نکند.</em><em> </em><em>در تحقیق</em><em> پیش رو</em><em> یک جامعه آماری متشکل 768 نفر در گروههای مختلف مورد بررسی قرار داده شد. تمام تابلوهای اخباری، انتظامی و هدایت مسیر به تفکیک قرار داده شده و از </em><em>768</em><em> نفر تعیین شده پرسشهایی از قبیل درک، شناخت و آشنایی از تابلوها سوال گردید و درک اصلی افراد از تابلوهای سوال شده و مشکلات تابلوها با توجه به پاسخ سوالات معلوم گردید. با استفاده از این روش درک و آشنایی هر کدام از طبقات نسبت به تابلوها معلوم گردیده که در نتیجه بهترین نوع تابلوهای قابل درک معلوم میشود.</em> <em>در این پژوهش به وسیله پرسشنامهی تعیین شده به قابلیت تشخیص تابلوها توسط رانندگان پرداخته شد تا میزان شناخت آنها از تابلوهای راهنمایی و رانندگی به تفکیک مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور گروههای مختلف رانندگان بر حسب سن، مدرک تحصیلی، سابقه رانندگی و جنسیت پس از پاسخ به سوالات به روش آمارگیری از طریق نرم افزار </em>SPSS<em> تفکیک لازم صورت گرفت.</em> <em>با توجه به نتایج حاصل مشخص گردید که افزایش تحصیلات با تشخیص انواع تابلوهای راهنمایی ارتباط مستقیم دارد، سابقه رانندگی با تشخیص انواع تابلوهای راهنمایی ارتباط معکوس دارد، ضریب همبستگی پیرسون برآورد شده برای پاسخ درست و غلط افراد براساس تحصیلات </em><br /> <em>۰.۵۶</em><em>میباشد، یعنی با افزایش تحصیلات پاسخها درست افزایش پیدا میکند.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Identifying and Investigating Factors Affecting the Delay of EPC Projects in Iran's Railways(In the engineering phase, Logistics Phase and Implementation Phase)شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تأخیرات پروژههای ایپیسی خطوط ریلی ایران (در فاز مهندسی، فاز تدارکات و فاز اجرا)5158103982FAمیلاد حنیفهدانش آموخته کارشناسیارشد، دانشکدهفنیومهندسی، دانشگاه آزاداسلامیواحد میانه، تهران، ایرانپوریا قاسمیاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، تهران، ایرانJournal Article20200229The projects that the Islamic Republic of Iran Railways, in the form of EPC, is entrusted to parent company companies are among the most important projects in Iran. In the meantime, the problems in the various phases of the project, including the engineering phase, the procurement phase, and the implementation phase, are very controversial in the project's main factors, such as project time, project cost, and project quality, and it is very important to provide solutions for them. In this research, after identifying delays in Iranian Railways projects, their hierarchical analysis will be applied to their prioritization. Usually many of the country's development projects are delayed, and these delays have many effects. Increasing project completion time, increasing project costs, not achieving the required quality, including the consequences of delay. These problems can cause disagreements between project stakeholders and all require time, cost and energy. Therefore, identifying and prioritizing delays in rail project projects is a prerequisite for the implementation of this research. The research gaps in these studies reveal the need for this research.<em> </em><em>پروژههایی که از سوی راه</em><em></em><em>آهن جمهوری اسلامی ایران به صورت</em><em>EPC </em><em> به شرکت</em><em></em><em>های پیمانکاری واگذار می</em><em></em><em>گردند از جمله پروژههای مهم در کشور ایران میباشد. در این میان مشکلات موجود در فازهای مختلف این پروژه از جمله فاز مهندسی، فاز تدارکات و فاز اجرا در فاکتورهای اصلی پروژهها یعنی زمان پروژه، هزینه پروژه و کیفیت پروژه بسیار بحثبرانگیز بوده و ارایه راهکارهایی برای آنها بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش پس از شناسایی عوامل ایجاد تأخیرات در پروژههای ریلی ایپیسی کشور، نسبت به الویتبندی آنها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی اقدام خواهد شد</em><em>.</em><em> معمولاً بسیاری از پروژههای عمرانی کشور همراه با تأخیر هستند و این تأخیرات، اثرات بسیاری را به همراه دارد. افزایش زمان تکمیل پروژه، افزایش هزینههای پروژه، عدم رسیدن به کیفیت موردنیاز از جمله عواقب بروز تأخیر است. این مشکلات میتواند موجب ایجاد اختلافنظر بین ذینفعان پروژه شده و همگی مستلزم صرف زمان، هزینه و انرژی میباشند. بنابراین شناسایی و الویتبندی عوامل ایجاد تأخیرات در پروژههای خطوط ریلی از ضرورتهای اجرای این تحقیق است. خلأهای تحقیقاتی موجود در اینگونه پژوهشها، ضرورتهای اجرای این تحقیق را نمایان میسازد.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Relationship between Porosity and Density and Point Load Index for Magnetite
(Case Study: Sarvian Mine)ارتباط تخلخل و چگالی بر اندیس بار نقطهای سنگ آهن مگنتیت (مطالعه موردی: معدن سرویان)5966106966FAشبیر ارشدنژاداستادیار، گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، محلات، ایران0000-0002-2540-2722محمد جواد عربدانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی واحدمحلات، محلات، ایرانJournal Article20200502Compressive and tensile strength of intact rocks are very important to evolution of rock slope stability and tunnels analysis. The physical properties of rock such as porosity and density as physical parameters of the rock that affects strength, are of utmost importance. Finding a relationship between the physical properties and strength of rock may be innovative and easy method to estimate the mechanical strength of rocks. In this paper, conducting simple field tests and establishing relationships between them, it has been tried to present relations for replacing simple tests with costly and time-consuming laboratorial test in the field. The tests are conducted on 37 samples of magnetite iron ore with different densities for each test. Samples have collected Sarvian Mine, near Delijan. Then, the tests were compared pairwise in order to determine their effects and obtain their relationships. The experimental model was a relationship with 0.89 correlation coefficient.<em>یکی از پارامترهای بسیار مهم در تحلیل پایداری شیب نهایی معادن و یا تونلها، پارامترهای مقاومتی سنگ بکر نظیر مقاومت فشاری است. خواص فیزیکی سنگ مانند تخلخل و چگالی به عنوان یکی از پارامترهای فیزیکی در سنگ و تأثیرگذار بر مقاومت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو برقراری رابطه میان خواص فیزیکی و مقاومت سنگ میتواند راهکاری ابتکاری و آسان جهت تخمین مقاومت مکانیکی سنگها باشد. در این مقاله سعی شده با انجام آزمایشهای ساده صحرایی و برقراری رابطه میان آنها فرمولهایی ارائه شوند که انجام آزمایشهای آزمایشگاهی پر هزینه و وقت گیر که گاهی در صحرا ممکن نیست، با آزمایشهای ساده جایگزین گردد. این آزمایشها بر روی 37 نمونه سنگ آهن مگنتیت با تخلخل و چگالیهای متفاوت برای هر آزمایش انجام پذیرفته است. نمونهها از معدن سرویان نزدیک دلیجان تهیه شدهاند. نتایج آزمایشها دوبهدو با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته تا تأثیر آنها بر یکدیگر مشخص گردید. در نهایت با ترکیب دو متغیر تخلخل و چگالی به صورت یک متغیر مستقل، معادلهای لگاریتمی با ضریب همبستگی 89/0 پیشنهاد شد.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Study and Design of Prefabricated Fiber Concrete Segments of Metro Tunnels Using with the Beam-Spring Methodروش طراحی سگمنتهای پیش ساخته بتن الیافی در تونل با استفاده از روش تحلیل تیر- فنر (مطالعه موردی: تونل خط 2 متروی شیراز)6779106967FAمحمدرضا عدل پروردانشیار، دانشکده فنی، دانشگاه قم، قم، ایرانمحمد حسین تقوی پارسادانشجوی دکتری، دانشکده فنی، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20200502The extension of used tunneling mechanized drilling machines (TBMs) in tunneling projects has led to the increased use of prefabricated concrete segments. The use of fiber concrete as a substitute for concrete reinforced concrete with regard to the improvement of concrete fiber performance and its cost-effectiveness is a subject in civil engineering. Arming reinforcements are effective against the stresses of concrete segments, such as concentrated forces that enter the segment during the construction process. On the other hand, fiber reinforced concrete is able to perform well against widespread stresses such as stresses caused by ground pressure and underground water. Due to the presence of both concentrated and extensive force, the pre-fabricated tunnel segments can be presented as a combination of reinforcement and fiber. In this research, according to the method presented in the ACI 544.7R instruction, the two-dimensional beam-spring modeling in the SAP2000 and the design of the structure of the tunnel under the transient loads and the segment's production stages, the transient loads in the steps Construction and permanent loads have been dealt with in the exploitation phase. According to the specifications of the project and the load applied to it, the concrete segment with 0.5% of the steel fibers alone was not responsive to the loads involved and the reinforcement was used to compensate for the resistance and the prefabricated concrete segment with the combination of reinforcement and steel fibers for designing it was proposed. Finally, the proposed model led to a 30% reduction in steel reinforcement consumption. <br /> <em>گسترش استفاده از ماشینهای حفاری مکانیزه تونل در پروژههای تونلسازی باعث استفاده روزافزون از سگمنتهای پیشساخته بتنی شده است. امکان استفاده از بتن الیافی به عنوان یک جایگزین برای بتن مسلح شده با آرماتور با توجه به بهبود عملکرد بتن با الیاف و همچنین صرفه اقتصادی آن، موضوعی مطرح در مهندسی عمران است. آرماتورهای مسلحکننده در برابر تنشهای نقطهای سگمنتهای بتنی، مانند نیروهای اعمالی متمرکز که در طول مراحل ساخت به سگمنت وارد میشود، موثرند. از طرفی بتنهای الیافی در برابر تنشهای گسترده مانند تنشهایی که ناشی از فشار زمین و آب زیرزمینی به سازه وارد میشود، عملکرد بهتری دارند. به دلیل وجود هر دو نیروی متمرکز و گسترده، سگمنتهای پیشساخته تونل میتواند به صورت ترکیبی از آرماتور و الیاف ارائه شود. در این پژوهش، با توجه به روش مطرح شده در دستورالعمل </em><em> ACI 544.7R</em><em> به مدلسازی با روش تیر-فنر به صورت دوبعدی در نرمافزار </em><em>SAP2000</em><em> و طراحی سازه تونل سگمنتی تحت بارهای گذرا و مراحل تولید سگمنت، بارهای گذرا در مراحل ساخت و بارهای دائمی در مرحله بهرهبرداری پرداخته شده است. با توجه به مشخصات پروژه درنظرگرفتهشده و بارهای اعمالی بر آن، سگمنت بتنی با 5/0 درصد الیاف فولادی به تنهایی پاسخگوی بارهای وارده نبود و از آرماتور برای جبران مقاومت استفاده شد و سگمنت بتنی پیش ساخته با ترکیب آرماتور و الیاف فولادی برای طراحی پیشنهاد شد. در نهایت مدل پیشنهادی منجر به کاهش 30 درصدی مصرف آرماتورهای فولاد گردید.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Classification of Methods for Estimating the
Origin-Destination Matrix with Link Volume Counts Data in the Congested and Uncongestedطبقهبندی روشهای تخمین ماتریس مبداء- مقصد با اطلاعات شمارش حجم کمانها در شبکههای خلوت و شلوغ جادهای8192107919FAعلیرضا ماهپوراستادیار، دانشکده عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعبدالرضا رضایی ارجرودیدانشآموخته کارشناسیارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانJournal Article20190701Form of the source-destination matrix Conventional approaches to accessing this matrix An essential input to the transportation planning process is the amount of travel demand in the directly, based on interviews and surveys in specific locations, are costly and time consuming. Hence, for the sake of mathematical methods based on intuitive statistics such as the volume of traffic in the network passages are becoming more and more popular in transportation studies. These methods are defined by having a source-primary-destination matrix as well as the current traffic flow information observed in a number of network paths, resulting in matrix estimation with the least distance from the primary matrix. , When allocated to the network, reproduce the observed volumes. Because conventional methods of obtaining this matrix that are based on interviewing and surveying are expensive, time consuming and annoying to people, the mathematical methods based on the observed statistics (such as the volume of network passage counts) ) Are expanding day by day. In this research, the source-destination matrix estimation methods can be divided into crowded and backbone networks in terms of network performance and the characteristics of each are presented.<em>یک ورودی ضروری برای فرآیند برنامهریزی حملونقل میزان تقاضای سفر در قالب ماتریس مبداء- مقصد است. روشهای مرسوم برای دسترسی مستقیم به این ماتریس که مبتنی بر انجام مصاحبه و آمارگیری در محلهای مشخص بوده، پرهزینه و زمانبر هستند</em><em>.</em><em> از اینرو به منظور روشهای ریاضی مبتنی بر آمار شهودی مانند حجم ترافیک در معابر شبکه روز به روز محبوبیت بیشتری در مطالعات حملونقل پیدا کردهاند. این روشها به این صورت تعریف میشوند که با در دست داشتن یک ماتریس مبداء- مقصد اولیه و نیز اطلاعات جریان ترافیک مشاهده شده فعلی در تعدادی از معابر شبکه، بهدنبال برآورد ماتریسی هستند که با داشتن کمترین فاصله از ماتریس اولیه، در صورت تخصیص به شبکه، حجمهای مشاهده شده را بازتولید کند. از آنجا که روشهای مرسوم در دستیابی به این ماتریس که مبتنی بر انجام مصاحبه و آمارگیری در محل هستند، پرهزینه و وقتگیر بوده و موجبات مزاحمت برای مردم را در پی دارند، روشهای ریاضی مبتنی بر آمار مشاهده شده (مانند شمارش حجم عبوری از معابر شبکه) روز به روز گسترش بیشتری پیدا میکنند. در این پژوهش روشهای برآورد ماتریس مبداء- مقصد را بهلحاظ عملکرد شبکه میتوان به شبکههای شلوغ و خلوت تقسیم و ویژگیهای هریک بررسی و ارایه شده است.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Study on Clay Brick Aggregates Application in Improvement of Pavement Layersمطالعه کاربرد سنگدانههای آجر رسی در بهسازی لایههای روسازی راه93112107987FAغلامرضا محمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانروزبه دبیریاستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20200601Soil stabilization is a useful method for improving materials in pavement construction layers. On the other side, the increasing volume of municipal waste and residues materials especially debris of building destruction and urban exhausted tissues have caused many problems in mega cities such as environmental issues due to incorrect disposal of waste material. Construction wastes in large urban cities show that brick and concrete are two main constituent materials. In this research, effects of clay brick aggregates on bearing capacity of clayey soils for application in pavement layers was studied. For this purpose, clay brick aggregates in 5, 10, 15 and 30 percentage mixed with clay. Also, for evaluating geotechnical behavior of mixture materials some tests were performed such as uniaxial strength, California bearing ratio (CBR), direct shear (in dry and saturate conditions) and falling head permeability. In saturate position, swelling potential of specimens was measured. Results of this study showed which add clay brick aggregates in clayey soil limited change in structure and texture of mixed specimens creates. So that, structure of aggregates mixture is inclined from fine to granular condition. Whereby, with adding 30% clay brick aggregates in clay, bearing capacity and permeability increased and swelling decreased. Also, with considering results possibility to use mixed materials in subgrade and subbase pavement layers have been prepared.<em>تثبیت خاک روشی است که در راهسازی به منظور بهبود توانایی باربری مصالح بکار میرود. از سوی دیگر، </em><em>حجم روز افزون مواد و زباله های شهری به ویژه نخالههای حاصل از تخریب ساختمانها و بافتهای فرسوده شهری مشکلات فراوانی را در شهرهای بزرگ به وجود آوردهاندهمچون </em><em>مساله</em><em> زیست محیطی که در اثر دفع غیر اصولی و غیر فنی این مصالح پدید آمده است. نخالههای ساختمانی شهرهای بزرگ نشان میدهد که آجر و بتن دو ماده اصلی تشکیل دهنده آنها هستند. </em><em>در این تحقیق، تاثیر سنگدانه آجر رسی بر روی میزان توانایی باربری خاک رسی بمنظور کاربرد در لایه های روسازی بررسی گردید. بدین منظور</em><em>، </em><em> سنگدانه آجر رسی با درصدهای (5، 10، 15 و 30) با خاک رس مخلوط شد. همچنین برای بررسی رفتاری</em><em> ژئوتکنیکی</em><em> مصالح مخلوط از آزمون های آزمایشگاهی تک محوری، نسبت باربری کالیفرنیا (</em><em>CBR</em><em>) و برش مستقیم در دو حالت خشک و اشباع و نفوذپذیری در ارتفاع متغیر براساس استاندارد </em><em>ASTM</em><em> بهره گرفته شد. در حالت اشباع میزان درصد تورم در نمونههای مخلوط اندازهگیری شد. نتایج حاصل ازمطالعه نشان میدهد که افزودن سنگدانههای آجر رسی به خاک رسی به طور محدود سبب تغییر ساختار و بافت نمونه ها از حالت ریزدانه به سمت درشت دانه شده است. به موجب آن، با حضور 30 درصد سنگدانه آجری در خاک رس، افزایش میزان توانایی باربری، کاهش میزان تورم و افزایش نفوذپذیری بوقوع پیوسته است. همچنین، با توجه به نتایج امکان کاربرد مصالح مخلوط در لایه</em><em></em><em>های روسازی خاک بستر و زیراساس فراهم شده است. </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Investigating the Effect of Heavy Vehicles
Drivers Behavior on Safety of Two-Lane, Two-Way Roadsبررسی تأثیر رفتار رانندگان وسایل نقلیه سنگین بر ایمنی مسیرهای دوخطه دوطرفه113128108122FAسینا غلامیگروه مهندسی عمران، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانسید مهدی سجادیگروه مهندسی عمران، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران0000-0002-7247-8025علی شهنوازگروه مهندسی عمران، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانJournal Article20200606One of a variety of vehicles that plays a significant role in traffic accident in Iran is heavy vehicles. According to available statistics, more than 8% of whole traffic accidents has been created by heavy vehicles which accounting for about 15% of deaths from accidents. As well as according to current statistics, the reason of 70 percent of traffic accidents in Iran are human, so heavy vehicle drivers can be very effective in causing accidents. In this research, the main human errors of heavy vehicle drivers have been identified by determining the impact of each human error on the rate of accidents, then it is determined which error has the most impact on crashes, as well as the relationship between errors and the number of accidents. The statistical population in this study is heavy vehicle drivers and the case study region is the main road of Zanjan-Qazvin in 2018. The final results show that using a mathematical model derived from law non-compliance parameters, psychological problems and driver fatigue can predict the amount of accidents. In the other words, increasing or decreasing to one unit of the parameters can increase or decrease the number of accidents in the case study path.<em>یکی از انواع وسایل نقلیه که نقش بسزایی در میزان تصادفات ترافیکی در ایران دارد وسایل نقلیه سنگین میباشند. مطابق با <br /> آمارهای موجود یکی از انواع وسایل نقلیهای که منجر به ایجاد بیش از 8 درصد از تصادفات ترافیکی میگردند وسایل نقلیه سنگین میباشند که حدود 15 درصد از مرگ و میر ناشی از تصادفات را به خود اختصاص داده است. همچنین مطابق با آمارهای موجود عامل 70 درصد از تصادفات ترافیکی در ایران انسان میباشد، بنابراین، رانندگان وسایل نقلیه سنگین میتوانند بسیار تاثیرگذار در ایجاد تصادفات باشند.</em><em>در این تحقیق با مشخص شدن تاثیر خطای انسانی رانندگان وسایل نقلیه سنگین بر روی میزان تصادفات سعی میگردد خطاهای اصلی شناسایی گردد و مشخص شود که کدام خطا بیشترین تاثیر را بر روی تصادفات دارد و همچنین رابطه بین خطاها و تعداد تصادفات بیان میگردد.</em><em>جامعه آماری در این پژوهش رانندگان وسایل نقلیه سنگین میباشند و منطقه مورد مطالعه جاده قدیم محور زنجان-قزوین</em><em>در سال 1397 است. نتایج نهایی نشان میدهند که می توان با استفاده از یک مدل ریاضی برگرفته شده از پارامتر های عدم رعایت قانون، مشکلات روحی و روانی و خستگی راننده میزان تصادفات را پیش بینی نمود. یا به عبارت دیگر افزایش یا کاهش به میزان یک واحد از پارامترهای مذکور میتوانند میزان تصادفات را در مسیر مورد مطالعه افزایش یا کاهش دهند. </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Providing a Method for Categorizing and Prioritizing Interchange from Two Points of View of Geometric Design and Traffic Application
(Case Study: Tehran)ارایه روشی جهت اولویتبندی و دستهبندی تقاطعات غیرهمسطح از دو نقطه نظر طراحی هندسی و کاربردی ترافیکی (مطالعه موردی: شهر تهران)129140108172FAفرهاد شاکری شمسیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانمحمد سعید منجمدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانحمید دهقان بنادکیواحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی محمد باغعلیشاهیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20200608Nowadays, with the increase in the number of vehicles on urban roads, a lot of interferences happen in the intersections. Therefore, it seems necessary to pay more attention to the construction or modification of the intersections, especially the interchanges, which have flourished in recent years. On the other hand, given the high costs of construction projects, it is essential to select an intersection in which its modification could address the whole network traffic problem adequately. The development and improvement of non-interconnected intersections with poor geometries and traffics not only improves the efficiency of the intersection but also improves the efficiency of the entire highway network. Therefore, in this paper, a method for classification and prioritization of the intersections is proposed to provide a more comprehensive vision for the planners and governments. This method helps them in the budget allocations and time priorities definitions of the construction or modification project efficiently. Herein, after reviewing the intersections, the TOPSIS method called is employed to analyze the Shannon entropy weights. Next, the geometric and traffic indicators are defined. Then, as a case study, the non-level intersections of Shahid Hemmat highway in Tehran (14 cases) are categorized and prioritized. The results show that a left-handed or right-handed protected intersection with the bandwidth of decrease and increase of the high speeds has a higher priority.<em>امروزه با افزایش روز افزون وسایل نقلیه به معابر شهری تداخلهای زیادی در محل تقاطعات رخ میدهد. از این رو توجه به احداث و یا اصلاح تقاطعات به ویژه تقاطعات غیرهمسطح که در سالهای اخیر رونق زیادی یافته است ضروری به نظر میرسد. از طرفی با توجه به هزینههای بالای پروژههای عمرانی انتخاب تقاطعی که اصلاح آن مشکل ترافیکی کل شبکه را حل کند از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله سعی شده است تا با ایجاد روشی جهت دسته بندی و اولویت بندی تقاطعات غیرهمسطح، دید جامعتری برای طراحان و مسؤولین فراهم گردد تا بتوانند تخصیص بودجه و اولویت زمانی مناسبی جهت احداث و یا اصلاح آنها فراهم کنند؛ چراکه بهبود و توسعه تقاطع غیرهمسطحی که از لحاظ هندسی و ترافیکی ضعف دارد نه تنها کارایی آن تقاطع را بالا میبرد بلکه منجر به بهبود کارایی بالای کل شبکه بزرگراهی میشود. پس از بررسی تقاطعات مورد نظر، روشی تحت عنوان </em><em>TOPSIS</em><em> با وزن دهی آنتروپی شانون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه شاخصهای هندسی و ترافیکی تعریف شدند. سپس بهعنوان مطالعه موردی تقاطعات غیر همسطح سیستمی بزرگراه شهید همت تهران که 14 مورد میباشند دسته بندی و اولویتبندی گردیدند. از نتایج مشاهده میشود از بین تقاطعات موجود در هر دسته، تقاطعی که چپگرد جهتی و یا راستگرد محافظت شده با طول باند کاهش و افزایش سرعت بالا را داشته باشد از اولویت بالاتری برخوردار است.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Monitoring of Existence Forest Road in Shast Kalate Forestry Planپایش وضعیت جادههای موجود در طرح جنگلداری شصت کلاته گرگان141154108298FAمحسن مصطفیاستادیار بخش منابع طبیعی، مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران0000-0003-1110-051Xآیدین پارساخواستادیار، گروه جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایرانJournal Article20200613Forest Roads are the main element of recovering, conserving and harvesting of natural resources. The current research has down in order to spatial locating qualitative characteristics of road pavement and schedule conservation and maintenance projects in main road, 1, 2, 3 roads in ShastKalateh Forestry plan, Gorgan, Iran. First all of the roads were sampled 100% defects of Pave, Technical Buildings, Horizontal curve were recorded. As well as, Landslide and Erosion point that make the problem were recorded then restoration methods were determined. Results showed in pavement part, slump and vegetation cover on the travel way were the important problem of roads. In addition Landslide and Erosion and trees in Horizontal curve were the other dilemmas of the roads. Subsequently, annual and Periodic reconstruction schedules have been recommended. In addition Landslide and Erosion and trees in Horizontal curve were the other dilemmas of the roads. Subsequently, annual and Periodic reconstruction schedules have been recommended.<em>جادههای جنگلی پایه اصلی انجام عملیات حفظ، احیا و بهرهبرداری از منابع طبیعی میباشند. این تحقیق بهمنظور شناسایی نقاط تخریب شده، ارایه راهکار و همچنین زمانبندی انجام عملیات حفاظت و نگهداری در جاده اصلی و جادههای شماره 1، 2 و 3 سری یک طرح جنگلداری شصت کلاته در شهرستان گرگان به </em><em>انجام شد</em><em>. ابتدا جادههای مورد مطالعه پس از بازدید بهصورت صد درصد مورد آماربرداری قرار گرفتند، مشکلات و نواقص بخشهای روسازی، ابنیه فنی، قوسهای افقی ثبت گردید، همچنین نقاط لغزشی، رانشی و فرسایشی که برای جاده ایجاد مشکل مینمودند ثبت و سپس روش مرمت مورد برای هر نوع ناهنجاری جاده مشخص گردید. نتایج نشان داد که </em><em>نشست</em><em> و پوشش انبوه گیاهی روی جادهها از مهم</em><em></em><em>ترین معضلات جادهها در بخش روسازی بود، همچنین وجود نقاط لغزشی، فرسایشی و درختان مانع دید در محل قوسهای افقی از دیگر مشکلات موجود در جادههای مورد مطالعه بود. در نهایت برای بهبود و تعمیر هر کدام از خرابی</em><em></em><em>های به وجود آمده </em><em>برنامههای</em><em> بازسازی سالانه و دوره</em><em></em><em>ای تعریف شد.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Investigating the Effect of Heavy Vehicles
Drivers Behavior on Safety of Two-Lane, Two-Way Roads
(Case Study: Abadeh)مکان گزینی مسیرهای بهینه دوچرخه سواری با رویکرد حمل و نقل پایدار (نمونه مطالعه: شهرآباده)155172109229FAمحمدعلی خانی زادهدانش آموخته کارشناسی ارشد، مدرس گروه شهرسازی، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایرانسیدمحمدرضا میرقادریدانشجوی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایرانJournal Article20200621Bicycle ride has long been considered as one of the most important types of transportation systems. But with the advent of cars in communities, the system has lost its efficiency and is gradually replaced by motor vehicles. With the introduction of sustainable development in transportation, different societies have been used .one of the cities that urban professionals plan in the field of biking is the city of Abadeh in Fars province. This study aimed to investigate the principles and criteria for designing bicycle paths in this city and to keep pace with the development of urban transportation with other Iranian cities. The results show that there are some problems such as lack of roads, inappropriate floors, existence of border parking, lack of bicycle infrastructure and economic considerations and strengths such as appropriate roads, scenic beauty, size and shape of city, tendency to growth and development of city by inhabitants. Analysis and comparison of design criteria clearly showed that the city has the ability to use the bicycle - based system, according to AHP analysis, design, primary priority, valieasr Street, the place of freedom to valieasr and it was the fourth priority.<em>دوچرخه سواری از دیرباز به عنوان یکی از مهم ترین نوع سیستم حمل ونقلی درجوامع مختلف مورد توجه بوده است. اما با ظهور خودروها در جوامع، این سیستم کارایی خودرا از دست داده و اندک اندک جای خود را به سیستم حمل ونقل موتوری واگذار کرده. با روی کار آمدن واژه توسعه پایدار در حمل ونقل، جوامع مختلف روی به استفاده ازدوچرخه آوردند، یکی از شهرهای که متخصصین شهری میتوانند در زمینه دوچرخه سواری برنامهریزی کنند شهر آباده از توابع استان فارس است، چرا که روز به روز روند رشد و توسعه این شهر درحال افزایش و استفاده از وسایل نقلیه موتوری روند شتابانی را طی میکند، این پژوهش باهدف بررسی اصول و ضوابط طراحی مسیرهای دوچرخه در این شهر و همگام سازی توسعه حمل ونقلی آن با دیگر شهرهای ایران صورت پذیرفته. بررسیها نشان دهندهی مشکلاتی از جمله:کم عرض بودن معابر، کف سازیهای نامناسب، وجود پارکینگهای حاشیهای، عدم وجود زیرساختهای دوچرخه سواری و ملاحظات اقتصادی و نقاط قوتی از جمله: شیب مناسب معابر، زیبایی بصیر، اندازه وشکل مناسب شهر، تمایل به رشد و توسعه شهر توسط ساکنان، وضعیت آب وهوا میباشد. تجزیه وتحلیل و مقایسه معیارها با ضوابط طراحی بخوبی نشان داد که این شهر قابلیت استفاده سیستم حمل ونقل دوچرخه محور را داراست، باتوجه به تحلیل AHP متحصصین الویت طراحی، خیابان استقلال اولویت اول، فلکه معلم تا فلکه ولیعصر اولویت دوم، فلکه آزادی تا فلکه ولیعصر اولویت سوم و فلکه انقلاب تا فلکه ولیعصر اولویت چهارم را از نظر اجرای مسیر های دوچرخه سوراری دارا میباشند.</em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Investigation of the Significant Relationship between
The Factors of Urban Traffic Accidents
and the Number of the Dead
(Case Study: Fars Province)بررسی رابطه معناداری مؤلفههای تصادفات برون شهری با تعداد متوفیان (مطالعه موردی: استان فارس)173182109240FAاحسان جمشیدی فلاورجانیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعلی نادراناستادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20200621The rate of accidents in Iran, according to published statistics, is about twenty times higher and the death rate is more than twice the global average of 20 people per 100,000 people. These shocking statistics are enough to give us a fundamental rethinking of the attitude towards accidents and their aftermath, and to consider this in large-scale planning. The present research is applied in terms of purpose and in terms of quantitative-analytical method. After collecting the statistics of deaths in suburban accidents in Fars province during three consecutive years (2015-2017) by Fars Forensic Medicine Organization, a significant relationship between 5 components of gender, age, marital status, level of education and employment of the deceased with the number The victims in the accidents were analysed using the chi-square test. The research findings showed that people of the male sex, married, with a low level of education, at a young age and self-employed had a greater share in the fatalities of accidents than other suburban travellers in Fars province.<em> نرخ تصادفات در ایران با توجه به آمارهای منتشر شده، حدود بیست برابر و نرخ مرگ و میر، بیش از دو برابر میانگین جهانی یعنی 20 نفر به ازای هر 100000 نفر است. این آمار تکان دهنده کافیست تا در مورد نگرش به تصادفات و تبعات بعد از آن تجدید نظری اساسی کرده و در برنامه ریزی های کلان این مهم را در نظر بگیریم. پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش کمی-تحلیلی است. پس از جمع</em><em></em><em>آوری آمار فوتی</em><em></em><em>های تصادفات برون شهری استان فارس طی سه سال متوالی (1394 الی1396) به وسیله سازمان پزشکی قانونی استان فارس به بررسی رابطه</em><em></em><em>ی معناداری میان 5 مؤلفه ی جنسیت، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و شغل متوفیان با تعداد فوت شدگان در تصادفات با استفاده از روش تحلیلی آزمون خی دو تک متغیره پرداخته شد. یافته</em><em></em><em>های پژوهش نشان داد که افراد با جنسیت مذکر، متأهل، با میزان تحصیلات پایین، در سنین جوانی و دارای مشاغل آزاد از دیگر مسافران برون شهری در استان فارس سهم بیشتری در فوتی</em><em></em><em>های تصادفات داشته</em><em></em><em>اند. </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2810220200320Effective Factors to Prevent Contracting Claims on the Road and the Airport Runway Price List 1397 (2018-2019) with a Cost Management Considerationsعوامل موثر جهت پیشگیری از ادعاهای پیمانکاری در فهرست بهای راه و باند فرودگاه 1397 با نگاه مدیریت هزینه در ساخت18319587244FAمحمد علی تقی زاده شیرازیکارشناسی ارشد مدیریت ساخت ، گروه مهندسی عمران ، دانشگاه بعثت کرمان ، ایران0000-0002-6374-9559رامین طباطبایی میرحسینیدانشیار گروه مهندسی عمران ، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، ایرانJournal Article20190506The Country's Management And Planning Organization, Based On A Mission That Is Mandated By The Law To Lead, Investigate, Review, Monitor And Integrate The Technical And Executive System Of The Country, Is Mainly Engaged In The Preparation, Communication And Promotion Of The Price List Of Various Disciplines Each Year. The Need To Understand And How To Work With These Communications Is One Of The Most Important Issues Of The Three Common Projects Of Development Projects (Employer, Consultant, Contractor), Especially In The Plans For The Acquisition Of Capital Assets. Lack Of Transparency And Multiple Interpretations And Interpretations Of These Directives Can Lead To Legal And Contractual Initiation For Each Of The Project's Agents, Which Leads To The Time Of Project Implementation, Increase Of The Initial Amount Of The Contract, Delay And Delay In The Opening Of The Project , Deviations From Development Plans And Allocations Of Credits In The Next Years Budget, With Higher Fees, Inefficiencies Of The Executive And Government, And Ultimately A General Disagreement. This Article Tries To Bring About The Clarity Of The Issue By Entering Into The Specialized Discussions Of The Price List And A Closer Look At Its Implications, Reducing The Claims Of The Contracting Sector.سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر اساس رسالتی که به موجب قانون جهت راهبری، نظارت، بررسی ، پایش و یکپارچه ساختن نظام فنی و اجرایی کشور متعهد گردیده است عمدتا هر سال نسبت به تهیه ، ابلاغ و ترویج فهارس بهای رشته های مختلف اقدام می نماید. لزوم شناخت و نحوه کار با این ابلاغیه ها از اهم موضوعات عوامل متعارف 3 گانه پروژه های عمرانی ( کارفرما ، مشاور ، پیمانکار ) بالاخص در طرح های تملک دارایی های سرمایه ای می باشد. عدم شفافیت و برداشت های چندگانه و تفاسیر مختلف از این بخشنامه ها می تواند شروع دعاوی حقوقی و قراردادی را برای هر یک از عوامل پروژه به همراه داشته باشد که منجر به اطاله زمان اجرای پروژه ، افزایش مبلغ اولیه پیمان ، تاخیر و تعویق در افتتاح پروژه ، انحراف از برنامه های عمرانی و تخصیص اعتبارات در بودجه سنواتی سالهای آتی با هزنیه بیشتر ، ناکارآمدی دستگاه اجرایی و دولت و نهایتا ناراضایتی عمومی را در پی خواهد داشت . این مقاله سعی دارد تا با ورود به مباحث تخصصی فهرست بها و نگاهی دقیق تر به مفاهیم آن موجبات کاهش ادعای های بخش پیمانکاری ( Claim ) با هدف شفاف سازی بیشتر این فهارس بها را فراهم آورد.