مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Prediction of the Road Accidents Severity Using Artificial Neural Network and Comparing with Multivariate Analysis Methodپیش بینی شدت تصادفات جاده ای با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و مقایسه آن با روش آنالیز چند متغیره11011808410.22034/road.2021.118084FAمحمدرضا کی منشاستادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراننصیر برادران رحمانیاندانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20200814Prediction of the road accidents severity based on scientific methods can be considered as an important tool in road safety management and transportation engineering. This paper presents a methodology to identify and predict the severity of accidents on highways. The methodology is based on an experimental investigation carried out on an important corridor and arterial way located in khorasan-Razavi province. The study analyses accidents occurring between 1392 and 1395 and the data concerning the accidents that were acquired from police reports. The geometric data were acquired from field study and the related office. The data, organized and stored in a specific designed Geographic Information System (GIS), were processed using a series of statistical procedures, in particular, the results took out the following two models: Model 1 was produced by Multivariate Analysis (MVA) and the Model 2 was obtained using the Artificial Neural Network (ANN) technique. Comparing the two models, it emerged that Model 2 is better than Model 1 because the total sum of the residual is lower. However, Model 1 is more efficient in estimating the black spots with a large number of accident.پیش بینی شدت تصادفات در صورتی که با متدلوژی های دارای مبانی علمی انجام گیرد می تواند به عنوان ابزاری مهم در مدیریت ایمنی راهها و مهندسی حمل و نقل محسوب شود. در این مقاله روشی برای شناسایی و پیش بینی و شدت تصادفات در راههای بین شهری ارائه شده است. این روش مبتنی بر یک تحقیق تجربی است که در یک کریدور مهم و شریانی واقع در استان خراسان رضوی انجام شده است. تجزیه و تحلیل حوادث رخ داده مربوط به سالهای 1392 تا 1395 و داده هایی است که از گزارش پلیس راه بدست آمده است. سایر اطلاعات از جمله داده های هندسی از طریق برداشت میدانی و نیز بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی و اطلاعات ترافیکی از اداره مربوطه در استان یاد شده جمع آوری شده است. داده ها در سیستم GIS ، ثبت و ذخیره شد و با استفاده از یک سری روشهای آماری پردازش گردید و نتایج از دو مدل مورد بررسی به دست آمد. مدل1 از طریق آنالیز چند متغیره (MVA)1 و مدل2 با استفاده از تکنیک شبکه عصبی مصنوعی(ANN)2 ایجاد گردید. با مقایسه این دو مدل ، مشخص شد که مدل 2 از مدل 1 دارای نتایج بهتری است به این دلیل که جمع کل مقدار باقیمانده که تفاوت بین میزان واقعی مشاهده شده و میزان پیش بینی شده توسط مدل است در مدل 2 کمتر است. اگرچه که به نظر می رسد مدل 1 در تخمین مقاطع پرتصادف خطرناک تر(دارای تعداد زیاد فقره تصادف) کارایی و عملکرد بهتری دارد.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Various methods of stabilizing dredged and carbonated soilsروشهای گوناگون تثبیت خاک لایروبی و کربناته114212306410.22034/road.2021.123064FAمسعود صادق پور منفرددانش آموخته کارشناسی ارشد، پژوهشکده ساختمان و مسکن، تهران، ایرانایرج رحمانیاستادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران0000-0002-9265-4487عطا آقایی آراییدانشیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران0000-0002-5339-9807Journal Article20201024Dredged soils are obtained from capital dredging (resulting from the construction of hydraulic structures) or maintenance dredging (from the maintenance of hydraulic structures). Due to the large volume, uselessness and low pollution of these soils; researchers are exploring using these materials as soil alternatives. Poor bearing capacity, fragmentation characteristic, and difficult behavior prediction; are some problems of carbonated soils. Also non-carbonated dredged soils often don’t have proper technical characteristics. The Persian Gulf has coasts covered with carbonated sediments, also forced to dredge. Due to the great importance of this waterway in the world economy and energy supply, as well as the problematic nature of its carbonated soil (for example, creating problems for oil extraction platforms); The Persian Gulf’s carbonated soil, like dredged soil, needs to be improved. One of the most widely used soil improvement methods is stabilization. Besides the use of new materials (such as polymer and fiber), stabilization by cement and lime are still the most common stabilization methods for variety of soils. In addition to economic value, it will also be environmental and technical importance to consider the possibility of using it in engineering structures such as road bodies as base and subbase. Soil improvement is done in various additives and methods. Depending on the type of soil and materials in each area, the appropriate stabilization method varies; therefore, the same prescription for soil stabilization cannot be proposed. This paper focuses on carbonated and dredged soils, their stabilization methods; and reviews some practical experiences of stabilizing them.خاکهای لایروبی از لایروبی احداثی (حاصل احداث سازههای هیدرولیکی) یا لایروبی نگهداری (حاصل نگهداری سازههای هیدرولیکی) به دست میآیند. با توجه حجم زیاد، بی استفاده رها شدن و آلودگی اندک این خاکها؛ پژوهشگران در اندیشهی به کار گرفتن آنها به عنوان جایگزین خاک هستند. ضعف باربری، ویژگی خردشوندگی و دشوار بودن پیشبینی رفتار، برخی از مسایل خاک مشکل آفرین کربناتی است. خاک لایروبی غیرکربناته نیز اغلب ویژگیهای فنی مناسبی ندارد. خلیج فارس با ساحلهای پوشیده از رسوبهای کربناته نیز ناگزیر لایروبی میگردد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد این آبراه در اقتصاد و تامین انرژی جهان، و همچنین مشکلساز بودن خاک کربناتهی موجود در آن (برای نمونه ایجاد مشکل در پی سکوهای استخراج نفت)؛ خاک کربناتهی خلیج فارس نیز مانند خاک لایروبی نیازمند بهسازی است. یکی از روشهای پر کاربرد بهسازی خاک، تثبیت است. جدا از کاربرد مواد نوین (مانند پلیمر و فیبر)، همچنان تثبیت با سیمان و آهک پرکاربردترین روش تثبیت برای انواع گوناگون خاکها هستند. استفاده از خاک تثبیت شده در سازههای مهندسی مانند بدنهی راه به عنوان اساس و زیراساس؛ افزون بر ارزش اقتصادی، اهمیت زیست محیطی و فنی نیز خواهد داشت. بهسازی و تثبیت خاک با افزودنیها و روشهای گوناگون انجام میشود. بسته به نوع خاک و مواد موجود در هر منطقه، روش تثبیت مناسب متفاوت است؛ بنابراین نمیتوان نسخهی یکسانی برای تثبیت خاکها پیشنهاد کرد. این مقاله به خاکهای کربناته و لایروبی، روشهای اصلاح و تثبیت آنها؛ و مروری بر برخی تجربههای عملی تثبیت این خاکها پرداخته است.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Effective Measures to Reduce Factors Affecting Increase in Cost of Bridge Projectsاقدامات موثر در کاهش عوامل اثرگذار بر افزایش هزینه پروژه های پل سازی43529959010.22034/road.2021.99590FAسید نوید میرهاشمیدانش آموخته کارشناسی،گروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی مولانا، قزوین، ایرانJournal Article20190905The purpose of this study was to identify effective measures to reduce cost factors in Alborz province bridge construction projects. In the present study, similar studies were first reviewed and then a questionnaire was identified and collected based on 58 common factors of cost. The statistical questionnaire was distributed to 30 selected respondents among the client, contractor and consultant who had appropriate experience in bridge construction. The collected data were analyzed and 15 factors out of 58 identified the highest scores. After analyzing the data using factor analysis method in SPSS software, the results showed that out of 15 indices 5 The final factor had eigenvalues above one that were identified as the main drivers of cost increases, accounting for 84.269% of the variance. The questionnaire was then given to 30 experts to take effective measures to reduce each of the cost-enhancing factors. The data collected were analyzed using content analysis method to rank the reduction measures according to their importance from the perspective of the respondents. The results of this study will be useful for bridge projects that are used as reference for taking appropriate measures to control the high cost of bridge construction projects in the province.هدف از این پژوهش، شناسایی اقدامات موثر بر کاهش عوامل ایجاد هزینه در پروژه های پل سازی در استان البرز است. در این تحقیق ابتدا مطالعات مشابه مورد بررسی دقیق قرار گرفت سپس یک پرسشنامه بر اساس 58 عامل مشترک از هزینه شناسایی و برداشت شد. پرسشنامه آماری به 30 نفر از پاسخ دهندگان انتخاب شده در میان مشتری، پیمانکار و مشاور که دارای تجربه مناسب در زمینه پل سازی بودند توزیع شد. داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 15 عامل در میان 58 عامل شناسایی شده بیشترین امتیاز را کسب کردند پس از تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی در نرم افزار آماری SPSS نتایج نشان داد که از بین 15 شاخص 5 عامل نهایی دارای مقادیر ویژه بالای یک بودند به عنوان عوامل اصلی افزایش هزینه مشخص شدند که واریانس 269/84 درصدی را به خود اختصاص دادند. سپس پرسشنامه به 30 نفر متخصص داده شد تا اقدامات موثر در جهت کاهش هر یک از عوامل افزایش هزینه را انجام دهند. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش تجزیه و تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تا اقدامات کاهش را با توجه به اهمیت آن ها از دیدگاه پرسش شوندگان رتبه بندی کنند. نتایج این مطالعه برای پروژه های پل سازی مفید خواهد بود که در جهت برداشتن اقدامات مناسب در کنترل هزینه های بالای پروژه های ساخت پل در این استان به عنوان مرجع استفاده می شود.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Self-Healing Mechanism in Bitumen and Asphalt Pavementمکانیسم خودترمیمی در قیر و روسازیهای آسفالتی537412533510.22034/road.2021.125335FAمهدی زال نژاداستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانابراهیم حسامیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانJournal Article20190210Roads are considered as the infrastructural and strategic capital of each country. A main part of the budget is allocated to the repair and maintenance of the roads. Any damage to the asphalt pavement will cause disturbance in the performance of the vehicles, which result in reduced driving safety and reduced riding levels. The damages to the asphalt pavement are due to various factors. In general, due to traffic jams, these damages emerge as small cracks in the pavement system, among which fatigue and cracks resulting from are the main causes of failure in the asphalt pavement. In fact, as a result of repeated loading, these small cracks are expanded in the form of fatigue cracking and eventually cause the rupture of the structure of the asphalt pavement. A major part of the annual budget is allocated to the repair and maintenance of the roads and eradicates the damages caused by the cracks. One of the factors that can be effective in increasing the fatigue life of the asphalt pavement is the self-healing potential of bitumen and asphalt. Self-healing means the ability to retrieve mechanical properties such as rigidity and resistance, as well as the return of displacement resulting from the opening of the cracks during the rest period and the high temperature period. In this research, the self-healing phenomenon and the factors affecting it are investigated, and the indices for measuring this asphaltic phenomenon are introduced and the results of the most recent studies are presentedجاده ها از سرمایه های زیربنایی و راهبردی هر کشور محسوب می شود. سرمایه هایی که سالانه بخش زیادی از بودجه را برای ترمیم و نگهداری به خود اختصاص می دهند. ایجاد هرگونه خرابی در روسازی آسفالتی، سبب ایجاد اختلال در روند عملکردی وسایل نقلیه شده که در پی آن، کاهش ایمنی رانندگی و نیز کاهش سطح سواری دهی را به دنبال خواهد داشت. خرابی ها در روسازی آسفالتی از عوامل مختلفی نشأت می گیرند. بهطور کلی در اثر عبور ترافیک، خرابی با ایجاد ریز ترک هایی در سیستم روسازی پدیدار شده که در این میان خستگی و خرابی های ناشی از آن، از مدهای اصلی شکست در روسازی آسفالتی است. در واقع در اثر تکرار بیشتر بارگذاری، این ریزترک ها به شکل ترک خستگی گسترش یافته و نهایتاً گسیختگی سازه ای روسازی آسفالتی را در پی خواهد داشت. سالانه بخش عمدة هزینه های تعمیرات و نگهداری راه ها صرف برطرف نمودن خرابی های ناشی از ترک ها می گردد. یکی از عواملی که می تواند در افزایش عمر خستگی روسازی آسفالتی مؤثر باشد، پتانسیل خودترمیمی قیر و آسفالت است. منظور از خودترمیمی، توانایی بازیابی مشخصات مکانیکی از قبیل سفتی و مقاومت از دست رفته و نیز بازگشت جابه جایی حاصل از بازشدگی ترک ها، در طی دوره استراحت و دمای بالا، است. در این پژوهش به بررسی پدیده خودترمیمی، عوامل تأثیرگذار در آن و معرفی شاخص های اندازه گیری این پدیده، آسفالتی به همراه نتایج آخرین تحقیقات پرداخته شده استمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Effect of subway stations on the peripheral streetsتأثیر ایستگاه های مترو بر ترافیک خیابانهای اطراف آنها758412480510.22034/road.2021.124805FAسید محمد سادات حسینیاستادیار، دانشکده راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانایوب منصوریدانش آموختهکارشناسیارشد، دانشکده راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامیامین، تهران، ایرانJournal Article20201202Tehran as a metropolitan is faced with numerous traffic difficulties. One of the proposed solutions is building subway transit lines. Subway stations have some side effects on the peripheral streets, including taxi and private car parking violations around the stations’ entries. In this research, the effect of subway stations on the traffic of peripheral streets is studied. As a case study, one of the subway stations near the Tehran’s emporium is studied. Field study is used for completing the researcher made questionnaire. Three samples are questioned including taxi drives, passengers and police officers. It has been shown that presence of taxis and car parking near the subway station entries has a negative effect on the peripheral streets; but none of these factors has an effect of more than 50 percent. In addition, according to the questioned persons, it is better that subway station entries to be in minor streets to avoid traffic congestion in the peripheral streets. In this research, it is shown that taxi drivers try to near the entry of stations as much as they could for taking the passengers up. Most of the subway passengers use taxis for continuing their trip.شهر تهران به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور با مشکلات ترافیکی عدیده ای روبرو است، از اینرو یکی از راههای مد نظر دست اندرکاران و تصمیم گیران، احداث خطوط مترو در سطح شهر تهران بود. اما احداث ایستگاههای مترو تبعاتی برای خیابانهای اطراف آنها به وجود آورد که از آن جمله میتوان به شلوغیهای ناشی از توقف تاکسیها و مسافرکشها و پارک وسایل نقلیه در اطراف ایستگاهها اشاره کرد. تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان تأثیر ایستگاه های مترو بر ترافیک خیابانهای اطراف ایستگاههای مترو در شهر تهران انجام گرفته است. به عنوان مطالعه موردی ایستگاه مترو پانزده خرداد در منطقه بازار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه از روش میدانی برای تکمیل پرسشنامههای محقق ساخته استفاده شده و برای تکمیل اطلاعات از سه نمونه آماری رانندگان، مسافران و افسران راهنمایی و رانندگی استفاده شده است. در این تحقیق نشان داده شده است که حضور تاکسیها و مسافرکشها برای مسافرگیری و پارک وسایل نقلیه در نزدیک خروجی مترو بر شلوغی خیابانهای اطراف مؤثر است ولی تاثیر هیچ یک از این عوامل بیش از 50 درصد نیست. همچنین از نظر پرسش شوندگان چنانچه درب خروجی مترو در خیابانهای فرعی باز شود، از تاثیر آنها بر شلوغی خیابانها کاسته میشود. در این تحقیق نشان داده شده است که تاکسیها و مسافرکشها برای مسافرگیری سعی میکنند که در نزدیکترین محل به درب خروجی توقف کنند. مسافران مترو نیز اکثراً برای ادامه سفر خود از تاکسی استفاده میکنند.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321An analysis of the economic effects of transportation in Gorganتحلیلی بر اثرات اقتصادی حمل و نقل در شهر گرگان85949059110.22034/road.2021.90591FAفضل اله اسمعیلیگروه جغرافیاوبرنامهریزی روستایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000-0001-5515-7564مهدی خداداددانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانمریم شیراونددانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانJournal Article20190319Urban transportation is one of the sectors that, in addition to its direct impact on economic growth, plays a significant role in the development and growth of other sectors of the urban economy, so that in cities of developing countries, often between 15 and 25 percent of the budget, between 8 to 16 percent of household income and more than 33 percent of investments in urban infrastructure in the transport sector. No matter how much transportation has a positive and increasing impact on the urban economy, it has negative effects, including increasing the costs of urban environmental pollution, the cost of accidents and the costs of fuel losses, so the present study With the aim of evaluating and analyzing the transport position on the urban economy, using descriptive-analytical method and real data extracted from organizational resources in Gorgan city. The results of the research show that about 107465 liters of gasoline per day is spent on the amount of 75.2 billion rials from national resources. Also, the cost of damage accidents is equal to 2.9 billion rials per year. Urban transport produces 40583 kilograms of environmental pollution per year. On the other hand, the transport sector in Gorgan has 18678 people. Finally, the development of public transportation in Gorgan has been able to reduce the monthly costs of low-income groups by 16%.بخش حمل و نقل شهری یکی از بخشهایی است که علاوه بر اثر مستقیم آن بر رشد اقتصادی، در توسعه و رشد سایر بخش های اقتصاد شهری نقش بسزایی دارد به گونه ای که در شهرهای کشورهای در حال توسعه اغلب بین 15 تا 25 درصد بودجه، بین 8 تا 16 درصد درآمد خانوارها و بیش از 33 درصد سرمایه گذاری ها در زیرساخت های شهری در بخش حمل و نقل صورت می گیرد. هر چقدر حمل و نقل تأثیر مثبت و فزایندهای بر اقتصاد شهری داشته باشد دارای تأثیرات منفی از جمله افزایش هزینههای ناشی از آلودگی زیست محیطی شهر، هزینه های ناشی از تصادفات و همچنین هزینه های ناشی از اتلاف سوخت می باشد بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل جایگاه حمل و نقل بر اقتصاد شهری و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و داده های واقعی مستخرج از منابع سازمانی در شهر گرگان صورت گرفته است. نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان می دهد که هر روزه حدود 107465 لیتر بنزین بالغ بر2/75 میلیارد ریال از منابع ملی هدر می رود. همچنین هزینه های حاصل از تصادفات خسارتی معادل 9/2 میلیارد ریال در سال می باشد. حمل و نقل شهری سالانه 40583 کیلوگرم انواع آلاینده های زیست محیطی تولید می کند از سوی دیگر در بخش حمل و نقل در شهر گرگان تعداد 18678 نفر اشتغال دارند. در نهایت توسعه حمل و نقل عمومی در شهر گرگان توانسته است تا 16% باعث کاهش هزینه های ماهانه اقشار کم درآمد شود.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Research in green logistics operations; Take a look at the dimensions and aspects, issues, contributions and challengesتحقیق در عملیات لجستیک سبز؛ نگاهی به ابعاد و جوانب، مسائل، کمکها و چالشها9511412480410.22034/road.2021.124804FAکسری پورکرمانیاستادیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران0000-0003-1427-7273مصطفی نعمتیدانش آموخته حمل و نقل دریایی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایرانJournal Article20201117The growth of the world economy in the last century has led to the consumption of many goods, and on the other hand, the process of globalization has led to the formation of huge flows of goods around the world; But the production, transportation, storage and consumption of these goods have created many environmental problems. Today, global warming due to the production and widespread emission of greenhouse gases is a major environmental concern. Governments, working groups and large corporations are preparing to face this threat. The field of operations research has a long history of improving operational methods, especially in reducing costs. In this study, the authors summarize the significant contributions of operations research to green logistics, which includes a combination of environmental dimensions and aspects in procurement processes. By focusing on the design, planning, and oversight of the supply chain, inventory, and facility decisions provide a summary of current developments and developments that may occur in the future. In this direction, various researches that have studied OR models of logistics programs from environmental dimensions will also be mentioned.رشد اقتصاد جهان در قرن اخیر، باعث مصرف کالاهای فراوان شده و از طرفی، پروسهی جهانیسازی نیز منجر به شکلگیری جریانات عظیمی از کالاها در اقصی نقاط دنیا شده است؛ اما تولید، حملونقل، انبارداری و مصرف این کالاها، مشکلات زیستمحیطی عدیدهای را پدید آورده است. امروزه، گرم شدن جهان در اثر تولید و انتشار گستردهی گازهای گلخانهای، اصلیترین نگرانی زیستمحیطی محسوب میشود. دولتها، کارگروهها و شرکتهای بزرگ تجاری، در حال آماده شدن برای رویارویی با این تهدید هستند. رشته تحقیق در عملیات، سابقهی دیرینهای در بهبود روشهای عملیاتی، بهویژه در کاهش هزینهها دارد. نگارندگان در این پژوهش حاضر، خلاصهای از کمکهای بارز تحقیق در عملیات به لجستیک سبز را بازگو میکنند که شامل تلفیقی از ابعاد و جنبههای زیستمحیطی در فرآیندهای تدارکاتی است. با تمرکز بر طراحی، برنامهریزی و نظارت بر زنجیرهی تأمین ترابری، موجودی کالاها و تصمیمات اتخاذی دربارهی تسهیلات و امکانات، خلاصهای از پیشرفتهای فعلی و تحولاتی که ممکن است در آینده شاهد رخ دهید را بیان میکنند. در این مسیر، به تحقیقات مختلفی که مدلهای OR برنامههای لجستیکی را از ابعاد زیستمحیطی مورد مطالعه قرار دادهاند نیز اشارهای خواهد شد.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Investigation of Effective Factors in the Severity of Rural Road Accidents in Guilan to Determine the Most Effective Factors and Provide Safety Solutionsبررسی عوامل موثر در شدت تصادفات راه های روستایی گیلان جهت تعیین موثرترین عوامل و ارائه راهکارهای ایمنی11512811808310.22034/road.2021.118083FAندا کامبوزیااستادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-6625-7680محمود عامریدانشگاه علم و صنعت ایران - دانشکده عمرانسید محسن حسینیاندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران،
دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20200813The increasing number of vehicles on rural roads as a result of population growth has led to one of the most important problems of the transportation system, namely traffic accidents, which affects the economic and social situations of the people. Guilan province is one of the most beautiful tourist areas in northern Iran and many business and leisure trips are made to this area. As a result of these trips, road accidents occur. Investigation of accidents in terms of effective factors makes it possible to predict the occurrence or non-occurrence of accidents requiring relief equipment. In addition, the impact of each factor on the severity of accidents can be examined. It is obvious that such knowledge will lead to the possibility of developing traffic safety programs for traffic engineers, and they can also have a better understanding of the factors that have a positive or negative impact on the severity of accidents. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the severity of traffic accidents on rural roads of Guilan province to determine the most important factors affecting the occurrence of these accidents. In this study, using frequency analysis, the variables were explored and finally, in accordance with the results, safety solutions were proposed to increase safety and reduce accidents on these roads.افزایش روز افزون وسایل نقلیه در راههای روستایی درنتیجهی رشد جمعیت منجر به ایجاد یکی از مهمترین مشکلات سیستم حملونقل یعنی تصادفات رانندگی شده است که این امر وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار میدهد. استان گیلان یکی از زیباترین مناطق توریستی شمال ایران بوده و سفرهای کاری و تفریحی زیادی به این ناحیه انجام میشود. در نتیجه این سفرها، تصادفات جاده ای به وجود می آید. بررسی تصادفات برحسب پارامترهای مؤثر امکان پیشبینی وقوع یا عدم وقوع تصادفات نیازمند تجهیزات امدادرسانی را فراهم میکند. علاوه بر آن میتوان به بررسی میزان تأثیر هر عامل در شدت بخشیدن به تصادفات پرداخت. آشکار است که چنین شناختی منتهی به امکانپذیر شدن تدوین برنامههای ایمنسازی تردد مهندسین ترافیک خواهد شد و همچنین آنها میتوانند درک بهتری از فاکتورهایی که تأثیر مثبت یا منفی در شدت تصادفات دارند، داشته باشند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر شدت تصادفات رانندگی در راههای روستایی استان گیلان جهت تعیین مهمترین عوامل مؤثر در رخداد این تصادفات است. در این پژوهش با استفاده از تحلیل فراوانی به بررسی متغیرها پرداخته شد و درنهایت مطابق با نتایج، راهکارهای ایمنی برای افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در این جادهها پیشنهاد شد.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Numerical Investigation of Road Response to Dynamic Vibration of Machine Foundationمطالعه عددی پاسخ بستر جاده در اثر اعمال ارتعاش دینامیکی پی ماشین آلات12914411382110.22034/road.2021.113821FAمسعود نصیریدانشجوی دکتری، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0003-2371-7517احمدرضا مظاهریاستادیار، گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایرانعلی امیریدانشجوی کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایرانJournal Article20200422Investigating the effects of machine and the vibrational effects created on its subsoil, especially on road surfaces, is one of the most important issues in soil dynamics. In this study, the foundation behavior on the road surface, which has been affected by vibration with a range of 10 and 20 kN/m2 and a frequency of 10 and 20 Hz, has been investigated. The ground response at different points in both dry and saturated states and in two states without damping and with Rayleigh damping was investigated at different distances from the foundation. Two-dimensional Finite Element software (PLAXIS) has been used for numerical analysis. The results of numerical analysis have shown that by increasing the frequency and amplitude of the vibration up to twice, the maximum values of displacement, maximum speed and maximum acceleration on the road surface will be doubled. However, when only the applied frequency is doubled and the amplitude value does not change, the displacement and velocity changes in the soil are not very significant. However, the rate of acceleration changes in the soil is doubled. This indicates the effect of frequency on the rate of acceleration.بررسی اثرات پی ماشین آلات و اثرات ارتعاشی و لرزهای ایجاد شده در خاک زیرین آن، به ویژه در بستر جادهها، یکی از مسائل اساسی و مهم در مباحث دینامیک خاک به شمار میرود. در این پژوهش به بررسی رفتار فونداسیونی واقع بر بستر جاده که تحت تأثیر ارتعاش با دامنه 10 و 20 کیلونیوتن بر متر مربع و فرکانس 10 و 20 هرتز قرار گرفته پرداخته شده است. پاسخ بستر در نقاط مختلف در دو حالت خشک و اشباع و در دو حالت بدون میرایی و با میرایی رایلی، در فواصل مختلف از فونداسیون مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام تحلیلهای عددی از نرم افزار اجزای محدود PLAXIS دو بعدی استفاده شده است. نتایج تحلیلهای عددی نشان دادهاند که با افزایش فرکانس و دامنه ارتعاش به میزان دو برابر، مقادیر بیشینه تغییر مکان، بیشینه سرعت و بیشینه شتاب در بستر جاده، دو برابر خواهند شد. اما در حالتی که فقط فرکانس اعمالی دو برابر شود و مقدار دامنه تغییری نکند، تغییرات جابجایی و سرعت در خاک خیلی چشمگیر نبوده، اما میزان تغییرات شتاب در خاک دو برابر میگردد. همین مطلب تاثیر فرکانس بر میزان شتاب را نشان میدهد.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X2910620210321Screening out hazardous corridors using project-level Empirical Bayes:Case Study: Khorasan Razavi Provinceغربالسازی معابر پرخطر با استفاده از روش سطح پروژهی بیز تجربی: مطالعه موردی استان خراسان رضوی1451598427410.22034/road.2021.84274FAابوالفضل محمدزاده مقدمدانشیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراناسماعیل آیتیاستاد، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانحمیدرضا بهنوداستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانحسین رئیسیانزادهدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانJournal Article20181229A mainstep towards safety management system is identifying hazardous road locations. This can be implemented in either project or site-specific level. Many situations especially like optimizing and allocating safety budgets within a jurisdiction; Prioritizing corridors for inspection, scheduling and distributing Police patrols and mobile emergency management and lack of enough precision in crash data over the segment level, application of project-level Empirical Bayes method would give an appropriate estimation of project-level(corridor) crashes in order to identify corridors with promise. The present study is an application and introduction of project-level EB method based on fatal and injury crashes of khorasan Razavi province using 1391&92 crash data. For this to achieve, safety performance functions with the aid of generalized linear model assuming negative binomial distribution for error term were separately developed for each severity level. For developing the models 69 homogeneous from 31 corridors of khorasan Razavi province were addressed. Then, through aggregating crash recorded data and estimated ones over the segments of each corridor using project-level EB method an appropriate estimation of 31 corridors were obtained; therefore, prioritizing was fulfilled. The results revealed that road type and vehicle-kilometer driven (VKT) had a significant effect on crashes across different injury levels. Evaluating the models according R2adj and cumulative residual plot (CSR) indicated that the models have satisfactory performance at 95% significant level. Eventually, Sabzevar-Kahak, Baghcheh-Torbat Heidarie and Sarakhas-Mashad were prioritized as the triplicate first ranks for further investigation.در بسیاری از موارد، بخصوص مسائل تخصیص بهینه بودجه ایمنی بین راههای یک حوزه، تعیین اولویت بازرسی معابر، توزیع نیروهای اورژانس و پلیس در ایام خاص و یا نبود اطلاعات دقیق در سطح قطعه راه میتوان با استفاده از روش پیچیدهتری از بیز تجربی تخمین مناسبی از تصادفات را در سطح پروژه(معابر) به دست آورد و معابر یا محورهای پر خطر را شناسایی نمود. این تحقیق به غربالسازی معابر پرخطر استان خراسان رضوی بر مبنای اطلاعات تصادفات جرحی و فوتی سالهای 1913 و 92 با استفاده از روش بیز تجربی سطح پروژه پرداخته است. در این مطالعه توابع عملکرد ایمنی بوسیله روش مدل تعمیم یافته خطی با در نظر گرفتن توزیع دوجملهای منفی برای تصادفات فوتی و جرحی به طور جداگانه با شناسایی 69 قطعه همگن برای 31 محور استان خراسان رضوی توسعه یافت. سپس با انباشته-سازی اطلاعات ثبت شده و تخمینی تصادفات در قطعات راه با روش بیز تجربی سطح پروژه، میزان تصادفات 31 معبر استان تخمین زده شد و اولویت بندی معابر انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که متغیرهای نوع راه و وسیله نقلیه-کیلومتر در تخمین تصادفات اثر معنی-داری دارند. همچنین مقدار R2adj و نمودار باقیمانده تجمعی استاندارد(CSR) حاکی از عملکرد مناسب توابع عملکرد ایمنی در تخمین نقطهای برای سطح 95% اطمینان بود. در نهایت محورهای سبزوار-کاهک، باغچه- تربتحیدریه و سرخس- مشهد و نیزدر میان این محورها، قطعات سبزوار-کاهک، باغچه- نیشابور و سبزوار- قوچان در رتبههای 1 تا 3 قرار میگیرند و نیازمند توجه ویژه هستند.