مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248920161221Travel Time Prediction on the Network Using Time Series
(Case study: zone 1 in Mashhad)پیشبینی زمان سفر در شبکه با استفاده از سری زمانی (مطالعهی موردی: ناحیه 1 مشهد)20921850951FAمهدی جهانگرددانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمدعلی پیرایشدانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانابوالفضل محمدزاده مقدماستادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20171014In urban service systems, the lack of travel time between two different destinations could be felt. The main factor in many systems, which are based on routing vehicles, is travel time estimation. If a driver had travel time information before the trip was set about, he could make a good decision about his alternative routes. So, it needs to estimate travel times for routes, before routes traversed. According to traffic conditions at intersections and routes of the urban center, several methods are employed to obtain travel time. But among them, the role of spatial data to define the travel time has better performance compared to other ones. This paper intends to predict future traffic volume by using traffic volume pattern which obtained in the past and then, estimate travel time in the arc and delay in intersection with travel time-volume and Webster functions. This report is done for streets of zone 1 Mashhad including three types of retractable and arterial Grade 1 and 2. The results of the paired T-Test, by using the mentioned method, show that travel time estimation is acceptable. <br /> <br /> <em>در سیستمهای خدمات شهری، نیاز به تخمین زمان سفر بین دو نقطهی دلخواه احساس میشود. در بسیاری از سیستمهای مسیریابی وسایل نقلیه، تخمین زمانهای سفر از اهمیت ویژهای برخوردارند. اگر یک راننده قبل از اینکه سفر را بپیماید، اطلاعات زمان سفر را در دست داشته باشد، در مورد مسیرهای انتخابی میتواند بهتر تصمیمگیری کند. بنابراین، زمانهای سفر یال بایستی قبل از اینکه مسیر طی شود، تخمین زده شود. </em><em> </em><em>اگرچه امروزه به فراخور شرایط ترافیکی در انواع تقاطعها و معابر شهری، روشهای مختلفی برای به دست آوردن زمان سفر استفاده میشود اما استفاده از دادههای مکانی برای تعیین زمان سفر نسبت به سایر روشها از عملکرد بهتری برخوردارند. این پژوهش قصد دارد ابتدا با استفاده از رفتار دادههای حجم ترافیک گذشته، حجم ترافیک در آینده را بر اساس روش مناسب پیشبینی کند و سپس با توجه به توابع زمان سفر-حجم و وبستر زمان سفر در کمان و تأخیر در تقاطع را برآورد نماید. این پژوهش بهطور موردی برای خیابانهای ناحیهی 1 شهر مشهد، شامل سه نوع خیابان جمعشونده، شریانی درجه 1 و شریانی درجه 2 انجام شده است. نتایج آزمون زوجی </em><em>t</em><em> نشان میدهد تخمین زمان سفر با استفاده از روش مذکور از اعتبار کافی برخوردار است.</em><br /> <em> </em><br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248920161221Determination of the Visco-Elastic Properties of Asphaltic Mixtures for Finite Element Modeling In ABAQUSتعیین خصوصیات ویسکوالاستیک مخلوطهای آسفالتی جهت مدلسازی به روش المان محدود در نرمافزار ABAQUS21923650957FAحسن طاهرخانیاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانمسعود جلالی جیرندهیدانش آموخته کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان زنجان، ایرانJournal Article20171014Asphaltic mixtures show viscoelastic behavior under most conditions in their service life in pavements. A finite element modeling is widely used for predicting the viscoelastic responses of asphaltic mixtures. The general purpose ABAQUS software is a commonly used for finite element modeling analysis of different structures, which has the capability for modeling and analysis of structures contains viscoelastic materials. A common method of simulating the viscoelastic behavior in ABAQUS is the use of Prony series. To use this method, the required parameters, including the Prony constants, instantaneous elastic modulus and Poison's ratio must need to be determined. Determination of this parameters using laboratory tests is time consuming and costly and needs sophisticated equipment. Therefore, in this research, it has been attempted to determine the parameters using theoretical models without conducting laboratory tests. To this end, using the Witczak model for prediction of dynamic modulus of asphaltic mixtures and extending the algorithm proposed by Schapery and Park, the parameters of the typical asphaltic concrete mixes in Iran have been determined. The parameters have been determined using the volumetric properties of the mixtures. The results of this research can be used for modeling the time-dependent viscoelastic behavior of asphaltic concrete mixtures in ABAQUS and determination of their responses at a reference temperature of 21.1 ºC. <br /> <br /> <em>مخلوطهای آسفالتی در اغلب شرایطی که در طول عمر روسازی در معرض آن قرار میگیرند، رفتاری ویسکوالاستیک از خود نشان میدهند. یکی از روشهایی که به طور گسترده جهت پیشبینی پاسخهای ویسکوالاستیک مخلوط آسفالتی مورد استفاده قرار میگیرد، روش المان محدود است. نرمافزار </em><em>ABAQUS</em><em> از جمله ابزارهایی است که میتواند مبتنی بر روش المان محدود و با در نظر گرفتن همه پارامترهای تعیین کننده، رفتار مخلوط آسفالتی را شبیهسازی نماید. استفاده از سری پرونی یکی از تکنیکهای رایج جهت تشریح رفتار ویسکوالاستیک مخلوط آسفالتی در نرمافزار </em><em>ABAQUS</em><em> محسوب میشود. برای این منظور، نیاز است تا پارامترهای لازم در این زمینه شامل ثابتهای پرونی، مدول الاستیسیته لحظهای و نسبت پواسون مخلوط آسفالتی تعیین شوند. از طرفی، تعیین این پارامترها از طریق آزمایش علاوه بر صرف زمان و هزینههای زیاد، نیاز به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی دارد. لذا در این تحقیق تلاش شده است تا با استفاده از روابط نظری و بدون انجام آزمایش، پارامترهای لازم محاسبه و تعیین شوند. به منظور دستیابی به این هدف، یک روش تئوری مبتنی بر رابطه ویتزاک و الگوریتمی بر پایه روش پیشنهادی اسکاپری و پارک، بسط داده شد و با استفاده از خصوصیات حجمی مصالح مورد استفاده در مخلوطهای آسفالتی رایج در ایران، پارامترهای مورد نیاز محاسبه و تعیین شدند. براساس نتایج حاصل از این تحقیق میتوان رفتار ویسکوالاستیک مخلوطهای آسفالتی رایج در ایران و وابستگی زمانی پاسخهای آن را در دمای 1/21 درجه سانتیگراد در نرمافزار </em><em>ABAQUS</em><em> مدلسازی کرد. </em><br /> <strong> </strong><br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248920161221Experimental Evaluation of Cold Recycled Asphalt
with Clay Bitumen Emulsionبررسی آزمایشگاهی بازیافت سرد آسفالت با امولسیون قیر رسی23725050953FAمصطفی کلانتری سرچشمهدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدمهدی خبیریدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانحامد خانیسانیجاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20171014Researches show that the modification of bitumen with clay can enhance functional properties of asphalt mixtures, such as its resistance to heat, stability and flow. To use this characteristic of clay in cold recycled asphalt we can use clay modified bitumen emulsions. In these research two different types of bentonite is used to emulsify bitumen. Clay modified bitumen emulsion samples were made in laboratory and the agitation was provided by a high speed mixer. After quality control tests conducted, cold recycled asphalt samples were made with obtained emulsions. These samples were evaluated through functional tests such as Marshal Stability test, Indirect Tensile Strength and resilient modules in dry and saturated conditions. The results show that despite of improvements in resistance and strength characteristics of cold recycled asphalt with clay modified bitumen emulsions, they show weak performance in moisture conditions. <br /> <br /> <br /> <em>تحقیقات گذشته نشان</em><em>دادهاند که</em><em>افزودن</em><em>مقداری</em><em>رس</em><em>به</em><em>قیر،</em><em>عملکرد</em><em>آسفالت</em><em>را</em><em>در</em><em>مقابل</em><em>ترکخوردگی،</em><em>جاری</em><em>شدن و</em><em>مقاومت</em><em>در</em><em>برابر ضربه</em><em>بهبود</em><em>میبخشد. برای بهرهگیری از این خواص در آسفالت سرد بازیافتی میتوان از امولسیونهای قیری</em><em>رسی</em><em>استفاده کرد.</em><em> در این پژوهش بر اساس سوابق تحقیقات انجامگرفته بر روی امولسیونهای رسی و مخلوطهای سرد بازیافتی با قیر امولسیون نمونههایی از امولسیون رسی با استفاده از دو نوع بنتونیت متفاوت، به روش آزمایشگاهی هموژنایزر تهیه و مورد آزمایش قرارگرفتند. تا از صحت محصول تولیدشده اطمینان حاصل شود. پس از تولید موفق امولسیون رسی و کنترلهای کیفیت مربوط نمونههایی از مخلوط آسفالت بازیافتی با این نوع امولسیون تهیه و مورد آزمایش و مقایسه با مخلوط بازیافتی با یک نوع امولسیون کاتیونیک رایج قرار میگیرند تا تأثیرات امولسیون رسی مورد</em><em>بررسی قرار گیرند. در این پژوهش مخلوطهای آسفالت بازیافتی تهیهشده بر اساس آزمایشهای عملکردی مشتمل بر آزمون مقاومت مارشال، آزمون کشش غیرمستقیم در شرایط خشک و اشباع و همچنین آزمون مدول برجهندگی مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفتهاند. نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهند که اگرچه بازیافت سرد آسفالت با استفاده از امولسیونهای رسی منجر به ارتقاء ویژگیهای مقاومتی آن میشود، ولی در شرایط رطوبتی عملکرد ضعیفتری از خود نشان میدهند.</em><br /> <em> </em><br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248920161221GIS Based Site Selection of Traffic Sensor Based on MCDM Methods
(TOPSIS, PROMETHEE and VIKOR)مکانیابی بهینه حسگرهای هوشمند ترافیکی با تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره (ویکور، پرامتی، تاپسیس) و سیستم اطلاعات مکانی(GIS)25126450950FAسمیه رخساری طالمی، دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی نقشهبرداری و اطلاعات مکانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمودرضا دلاوردانشیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری و اطلاعات مکانی پردیس، دانشکدههای فنی (قطب علمی مهندسی نقشهبرداری در مقابله با سوانح طبیعی)، دانشگاه تهران، تهران، ایرانابوالقاسم صادقی نیارکیاستادیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (قطب علمی فناوری اطلاعات مکانی)، تهران، ایرانبهزاد مشیریاستاد، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20171014Smart traffic monitoring is a new method of traffic data acquisition. Traffic sensors are the core of such system in consequence optimum allocation of them increases efficiency of monitoring and decrease cost of installation. Although multi criteria decision making (MDCM) idea is a common method for this purpose, the big challenges is selection of the best MCDM method. Thus this paper tries to discuss advantages and disadvantages of different MCDM methods to determine proper mythology for optimum allocation of traffic sensors. To do the analysis a pilot junction in north of Washington was selected. In next step multi criteria decision making concepts were studied to compare urban links rank a long selected junction, respecting final calculated weight based on AHP method .To do this step some multi criteria decision making method such as PROMETHEE and TOPSIS and VIKOR were compared for determination of optimum link for traffic sensor site selection. <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong><em>امروزه استفاده از شبکه حسگرهای هوشمند در بسیاری از کاربردهای شهری از جمله حمل و نقل و ترافیک گسترش یافته است. نقاط گرهی در شبکه حسگرها در مناطق تحت پایش قابلیت حرکت داشته و میتوانند به جمعآوری اطلاعات مختلف بپردازد. اطلاعات جمعآوری شده از طریق ارتباط بی سیم به بخش مرکزی شبکه منتقل شده تا به جهت اجرای تصمیمگیریهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه با استفاده از شبکه حسگرها در حوزه ترافیک میتوان به جمع آوری پارامترهای مختلف ترافیکی مانند میزان ترافیک، سرعت وسایل نقلیه و شناسایی وسایل نقلیه به منظور ردیابی آنها پرداخت. البته علیرغم اهمیت زیرساخت مذکور نیازست که روش مناسبی در جهت استقرار بهینه آنها در مناطق تحت پایش لحاظ شود. این مسئله علاوه بر آنکه تضمین کننده میزان پوشش مناسب حسگرها در منطقه تحت پایش خواهد بود، با امکان شناسایی مناطق بهینه، نقش مهمی در کاهش هزینه نصب زیرساخت مذکور ایفا میکند. بنابراین هدف این تحقیق ارائه یک روش تحلیلی مناسب جهت مکانیابی بهینه حسگرهای ترافیکی است. روش پیشنهادی تلفیقی از تصمیمگیری چند معیاره و تحلیلهای مورد استفاده در سیستم اطلاعات مکانی است. به منظور افزایش کارایی روش پیشنهادی از بین تکنیکهای مرسوم در تصمیمگیری چند معیاره امکان مقایسه سه روش مرسوم تاپسیس، ویکور و پرامتی در منطقه مطالعه که بخشی از شبکه معابر شمال واشنگتن است فراهم شده است. این موضوع نقش مهمی در کمک به رفع محدودیت و دامنه کاربرد هر روش و امکان انتخاب یک روش مناسب از بین روشهای کاربردی در شرایط خاص مشابه با تحقیق مذکور را دارد.</em><br /> <em> </em><br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248920161221Quantitative Evaluation of Interchanges Operation from Users Opinion
(Case Study: Urmia City, Modarres Interchange)ارزیابی کمی عملکرد تقاطعهای غیرهمسطح از دید استفاده کنندگان (نمونه موردی: شهر ارومیه،تقاطع غیر همسطح مدرس)26527650952FAقادر احمدی، استادیار، گروه شهرسازی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانرضا کریمیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20171014In urban roads when the improvement of one interchange is purposing, one of the offers for increasing the efficiency of intersections is building interchanges. This research have codified in parallel of following theories: 1) there is a meaningful relation between the desirable operation of left-turns in interchange and passerby and bikers safety. 2) It sounds that there is a meaningful relation between passerby and bikers safety and compatibility with the around skeletal environment. As for the relation of urban and users of urban is mutual, enjoy from citizens opinion can be useful in parallelism improvement of interchange efficiency. The question of this research is that: what relation is there between desirable operation of left-turns, passerby and bikers’ safety and compatibility with around skeletal environment .The aim of this research is evaluation of interchanges operation according to variables like passerby and bikers safety, left-turn operation and its compatibility with around skeletal environment. For arrive this goal, first the existent articles and books about this context read and surveyed. Then 40 questionnaires that its reliability confirmed according to Cronbach's alpha with amount of 0/752و alpha with amount of 0/752, distribute between users of interchange and for surveying the relation between variables use C Kendell Tau exam and Spearman coefficient. Getting results from two exams analysis show that there is meaningful relation between passerby and bikers safety, left-turn operation and also interchange compatibility with the around skeletal environment. <br /> <br /> <em>در معابر شهری وقتی بهبود وضعیت یک تقاطع مد نظر قرار می گیرد، یکی از پیشنهادات برای افزایش کارایی تقاطعها، ساخت تقاطعهای غیر همسطح می باشد. </em><em>با توجه به اینکه رابطه شهر و استفاده کنندگان از شهر دو سویه است </em><em>بهره مندی از نظرات شهروندان میتواند در راستای بهبود کارایی تقاطعهای غیر همسطح مفید باشد</em><em>.</em><em>هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد تقاطع غیر همسطح بر اساس متغیرهایی چون ایمنی عابران پیاده و دوچرخه، عملکرد چپگردها و سازگاری با محیط کالبدی اطراف میباشد. برای نیل به این هدف ابتدا مقالات و کتب موجود در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، سپس تعداد</em><em>40</em><em> پرسشنامه که اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ با مقدار</em><em>752/0 </em><em>تأیید شده است بین استفاده کننده گان از تقاطع غیرهمسطح توزیع شده و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون تاوکندال</em><em>C</em><em> وضریب اسپیرمن استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تحلیل دو آزمون فوق بیانگر آن است که بین ایمنی عابران پیاده، دوچرخه و عملکرد چپ گردها و نیز سازگاری تقاطع غیرهمسطح با محیط کالبدی اطراف ارتباط معناداری وجود دارد.</em><br /> <em> </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248920161221Applying Numerical Models to Simulate the Behavior of Rivers in the Vicinity of Roadکاربرد مدلهای عددی در شبیهسازی رفتار رودخانههای مشرف به مسیر راه27729150954FAامیر محجوباستادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانامیرحسین عباسنیااستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایرانفواد کیلانهئیاستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانJournal Article20171014Construction, repair and maintenance of road and railroad infrastructures are very expensive. The exact knowledge of phenomena that damage the infrastructures, can help to manage the costs. One of the most important phenomena is flood. In recent decades, numerical modelings of occurred flood in the vicinity of roads and railways have been noted. In the present study, one and two-dimensional flow equations are presented and successful models in this field have been investigated. Among the presented models, two superior ones within <br /> one-dimensional and two-dimensional models are investigated more accurately and finally the proposed usages of these models are presented. One of the noticeable results is that <br /> one-dimensional models for overall analysis of a large area are very beneficial when dominant flow can be considered linearly. Although these models can calculate the effect of partial phenomena such as bridges and culverts, but if the details of these phenomenas are important for the project, it is suggested that the two-dimensional and three-dimensional softwares are used with higher capacity. Thus, using two-dimensional models such as CCHE2D, with ability of using different turbulence models and simulation the suspended load and bed load in non-equilibrium state, non-uniform and cohesion and non-cohesion sediments is appropriate. The use of introduced one and two-dimensional models for cases which are totally tree dimensional are not recommended. <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong> <br /> <em>احداث، تعمیر و نگهداری زیرساختهای حمل و نقل جادهای و ریلی بسیار گرانقیمت هستند. شناخت دقیق پدیدههایی که به این زیرساختها آسیب میرسانند، میتواند کمک شایانی به مدیریت هزینهها کند. یکی از مهمترین این پدیدهها سیلاب است. در دهههای اخیر مطالعه عددی سیلهای رخ داده در مجاورت جادهها و خطوط ریلی مورد توجه محققین قرار گرفته است. در تحقیق حاضر معادلات حاکم یکبعدی و دوبعدی جریان ارئه شده است و در این زمینه مدلهای تجاری موفق مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. از بین مدلهای ارائه شده، نحوه عملکرد دو مدل منتخب یک بعدی و دو بعدی در زمینه اثر سیلاب بر مسیر مورد بازبینی دقیقتر قرار گرفته است. در نهایت موارد پیشنهادی استفاده از این مدلها ارائه گردیده است. از نتایج قابل ذکر اینست که استفاده از مدلهای یکبعدی برای </em><em>تحلیل کلی از یک منطقه بزرگ که بتوان غالب جریان را خطی در نظر گرفت، بسیار سودمند خواهد بود. علیرغم اینکه این مدلها قابلیت بررسی پدیدههای جزیی مانند اثرات پایه پلها و کالورتها را نیز دارا میباشند، اما در صورتی که جزییات پدیده برای پروژه مورد مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار باشد، پیشنهاد میگردد که از نرمافزارهای دوبعدی و سهبعدی با توانایی بالاتر استفاده گردد. از اینرو استفاده مدلهای دوبعدی نظیر </em><em>مدل </em><em>CCHE2D</em><em> با قابلیت بهرهگیری </em><em>از انواع مدلهای آشفتگی و شبیهسازی همزمان بار معلق و بار بستر در حالت غیر تعادلی، غیریکنواخت و رسوب چسبنده و غیرچسبنده، مناسب است</em><em>.</em><em> همچنین استفاده از مدلهای معرفی شده یکبعدی و دوبعدی در پدیدههایی که ماهیت کاملا سهبعدی دارند، توصیه نمیگردد.</em><br /> <br />