مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259320171222Sensitivity Analysis and A Mathematical Model to Determine The optimum Bitumen Content in Stone Matrix Asphaltآنالیز حساسیت و ارایه مدل ریاضی برای تعیین درصد قیر بهینه در آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای12055199FAپوریا اسلامی شهربابکیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانحامد خانیسانیجاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدمهدی خبیریدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20180109Currently in Iran, the mixing design of stone matrix asphalt mixtures is carried out according to the Marshall method. In Marshall mixing design, the optimum bitumen percentage is determined based on the average amount of the bitumen that leads to the highest Marshall Stability, the highest Specific gravityand the most suitable void percentage in asphalt mixtures with stone matrix asphalt. It doesn’t mean that this bitumen percentage is necessarily the optimum percentage. In this paper, a mathematical model has been developed to determine the optimum bitumen content in stone matrix asphalt by Marshall method, For this purpose, first equations of effective parameters changes in bitumen mix design SMA toward bitumen percent are determined by least squares method and approximating a quadratic polynomial and then relying on these equations and using a multi-purpose mathematical model, optimum bitumen percent is determined in a way that asphalt combination would have all conditions in the code and also would have maximum Marshal stability, the haighest specific gravity and the most appropriate void percentage. After obtaining optimum bitumen content, sensitivity analysis toward very low bitumen percentage on effective parameters (marshall stability, bulk specific gravity of mix asphalt, voids of mix asphalt and voids of aggregate) were done in mix design of stone matrix asphalt. The results of this study indicate that the method of mathematical modeling is more accurate than the traditional method, and sensitivity analysis also showed the effect of error rate on optimum bitumen determination. <br /> <br /> <br /> <em>در حال حاضر طرح اختلاط مخلوط</em><em></em><em>های آسفالتی با استخوان</em><em></em><em>بندی سنگدانه</em><em></em><em>ای در ایران بر اساس روش مارشال انجام می</em><em></em><em>شود. در روش طرح اختلاط مارشال درصد بهینه قیر بر اساس میانگین مقادیر درصد قیری که بیشترین استقامت مارشال، بیشترین وزن مخصوص و مناسب</em><em></em><em>ترین فضای خالی در مخلوط</em><em></em><em>های آسفالتی با استخوان</em><em></em><em>بندی سنگدانه</em><em></em><em>ای را نتیجه می</em><em></em><em>دهد، تعیین می</em><em></em><em>شود.که این درصد الزاما بهینهترین درصد قیر نیست.</em><em>در این مقاله یک مدل ریاضی برای تعین درصد قیر بهینه در آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای به روش مارشال توسعه داده شده است. برای این منظور ابتدا معادلات مربوط به تغییرات پارامترهای موثر در طرح اختلاط مخلوط آسفالتی </em><em>SMA</em><em> نسبت به درصد قیر با استفاده از روش کمترین مربعات و از طریق تقریب با یک چندجملهای درجه دوم تعیین <br /> میشود و سپس با تکیه بر این معادلات و استفاده از یک مدل ریاضی چند هدفی درصد بهینه قیر به گونهای تعیین میشود که مخلوط آسفالتی بهدست آمده تمامی شرایط گفته شده در آییننامه را داشته باشد و دارای بیشترین وزن مخصوص، بیشترین استقامت مارشال و مناسبترین درصد فضای خالی نیز باشد. پس از بهدست آمدن درصد قیر بهینه، آنالیز حساسیت نسبت به درصد قیر خیلی کم بر روی پارامترهای موثر (مقاومت مارشال، چگالی حقیقی مخلوط آسفالتی، درصد فضای خالی مخلوط آسفالتی و درصد فضای خالی مصالح سنگی) در طرح اختلاط آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای انجام گردید. نتایج این تحقیق حاکی از دقت بیشتر روش مدلسازی ریاضی نسبت به روش سنتی است و آنالیز حساسیت نیز تاثیر میزان خطا در تعیین درصد قیر بهینه را نشان داد.</em><br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259320171222Review of Pavement Performance Prediction Modelsمروری بر مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی132155200FAپدرام باقریاندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکیوان آقابیکاستادیار، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180109Road networks and in particular their Pavements are the fundamental components of a transportation infrastructure. Pavements need continuous maintenance. Allocation of sufficient funds for maintenance of pavements is an important process of pavement management systems. Importance of a modern and efficient pavement management system is evident, specially, for countries, where most transfers are done through road transportation networks.<br /> Capability of estimating future pavement performance based on existing condition and presenting preventive operations are most important criterion of an efficient pavement management system. There is always an optimal time for M&R operations. Distresses progression rate and M&R costs will be increased, in case of no action at this optimal time. Pavement performance prediction models are the best tool for determination of this time. <br /> In this paper, pavement performance prediction models will be introduced and compared with each other. Their exact comparison is discussed, by investigation models prediction accuracy, efficiency, calibration criteria and database and features needed. <br /> <br /> <em>زیرساختهای حملونقلی سرمایههای ملی هر کشور محسوب میشوند. شبکههای جادهای از مهمترین زیرساختهای حملونقلی میباشند، که مقدار زیادی از بودجهها صرف هزینههای ساخت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری آنها میشود. روسازی این جاده</em><em></em><em>ها نیاز به نگهداری مداوم دارند و تحت شرایط محیطی و ترافیکی همواره روبه زوالاند. در کشورهایی که اکثر جابجاییها از طریق شبکه حملونقل جادهای صورت میگیرد، اهمیت یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد و مدرن مشهودتر است. در واقع مهمترین عامل تعیینکننده یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد، قدرت تخمین شرایط آینده بر اساس وضعیت فعلی و ارایه اقدامات پیشگیرانه است. در هر روسازی همیشه یک زمان بهینه انجام اقدامات تعمیر و بهسازی وجود دارد. چنانچه اقدامات لازم در این مرجله صورت نگیرد، سرعت رشد خرابیها و هزینههای نگهداری با نرخ شدیدتری افزایش مییابند. مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی بهترین ابزار برای تعیین این زمان بهینه میباشند. در این مقاله، در مورد لزوم استفاده از مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی بحث شده و انواع مدلها معرفی شده و نقاط ضعف و قوت آنها ارایه شده است. همچنین با بررسی دقت پیشبینی و کارایی این مدلها و بررسی ضوابط کالیبراسیون آنها و همچنین میزان دادهها و امکانات مورد نیاز هر یک از آنها به مقایسه دقیق آنها پرداخته میشود. </em><br /> <em> </em><br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259320171222Field Study of the Relationship between Water Absorption of Limestone Aggregates and Asphalt Stripping Damageبررسی میدانی رابطه افزایش درصد جذب آب مصالح سنگی کوهی آهکی و خرابی عریان شدگی رویه آسفالتی233055201FAغلامرضا تدینفراستادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانعلی اصغر صادقیاستادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانحامد والهیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانJournal Article20180109The durability of asphalt pavements against environmental and traffic factors are closely related to the type of consumed materials. Also, adhesion of bitumen to aggregates is also very effective in the quality and durability of the implemented pavement which is related to the characteristics of aggregates such as type, specific gravity and water absorption. If this adhesion is not sufficiently enough, the stripping damage occurs in the manner that causes other failures. In this research, the stripping phenomena two years after operation is compared on the two road pavements implemented with limestone aggregates with different specific gravity and water absorption rates, while the other conditions are similar. The results show that the higher water absorption and lower specific gravity of aggregates increase the stripped aggregates and reduce the durability of asphalt mixture. Due to the huge cost of constructing roads, costs of maintenance and operation should be considered in addition to the cost of materials. <br /> <br /> <em>دوام و پایداری رویههای آسفالتی در برابر عوامل جوی و ترافیکی با نوع مصالح مصرفی و نحوه اجرا رابطه تنگاتنگی دارد. همچنین چسبندگی قیر به مصالح سنگی در کیفیت و دوام رویههای اجرا شده بسیار موثر میباشد که یکی از عوامل مهم آن ویژگیهای مصالح سنگی از لحاظ جنس، وزن مخصوص و میزان جذب آب میباشد. چنانچه این چسبندگی به اندازه کافی برقرار نباشد خرابی <br /> عریانشدگی در رویه بوجود میآید که خود موجب زمینهسازی و شدت خرابیهای دیگر میگردد. در این تحقیق با ثابت نگهداشتن دیگر شرایط، وضعیت پدیدار شدن خرابی عریانشدگی بر روی دوقطعه راه اجرا شده با دو نوع مختلف مصالح سنگی کوهی آهکی با وزن مخصوص و درصد جذب آب متفاوت، دو سال پس از بهرهبرداری با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد درصد جذب آب بالاتر و وزن مخصوص پایینتر مصالح سنگی باعث کاهش دوام رویه و پدیدار شدن سریع خرابی عریان شدگی میگردد. با توجه به هزینه هنگفت احداث راهها میباید علاوه بر هزینه قیر و مصالح سنگی و حمل، هزینههای تعمیر و نگهداری و بهرهبرداری نیز مدنظر قرار گیرد.</em><br /> <em> </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259320171222Proposing Enhanced Strategy for Transmitting and Routing In Content-Based Vehicular Ad Hoc Networks Based On Geographical Mapارایه بهبود استراتژی ارسال و مسیریابی درالگوی محتوا محور شبکههای خودرویی مبتنی بر نقشه جغرافیایی314755202FAآسیه شادنیادانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، کاشان، ایرانمرتضی رموزیاستادیار، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20180109Automobile networks are now enjoyed by many researchers. The key challenge in this grid is the highly dynamic topology of this network, which is an obstacle to establishing reliable paths for content transfer. The Content-Based Content Network based on the Release / Share Reference Architecture can be a model for the highly dynamic structure of these networks. Because this model manages the addressing and tracking of paths by highly animated nodes. Information-Driven Network An innovative model suitable for a dynamic wireless environment described by dynamic topology. To solve traffic congestion in the car network, the increased demand for access to information can be exploited by these networks. The key challenge in this structure is to select the optimal path, to send and prevent the duplicate content from a ninety, which will increase the latency of your options. In this paper, the hierarchical analysis decision making structure is used to select the optimum NIS and avoid sending duplicate content to a node. The results of the network overhead reduction method were 3.2 percent, the 4.7 percent bytes of content was transferred, the total network coverage time was reduced by 2.8 percent, and the downtime delay was reduced to 1.3 percent. <br /> <br /> <em>شبکههای خودرویی امروزه مورد اقبال بسیاری از محققان قرار گرفتهاند. چالش اساسی در این شبکه توپولوژی به شدت پویای این شبکه میباشد که مانعی جهت برقراری مسیرهای پایا جهت انتقال محتوا میباشد. شبکه محتوا محور مبتنی بر معماری مرجع انتشار/اشتراک میتواند مدلی متناسب برای ساختار به شدت دینامیک این شبکهها باشد. زیرا این مدل مساله آدرس دهی و برقراری مسیر توسط نودهای شدیدا متحرک را مدیریت میکند</em><em>.</em><em> شبکه اطلاعات محور مدل ابتکاری متناسب برای محیط بی</em><em></em><em>سیم متحرک که با توپولوژی پویا توصیف می</em><em></em><em>شود. برای حل تراکم ترافیک در شبکه خودرویی، ناشی از افزایش درخواست دسترسی به اطلاعات می</em><em></em><em>توان از این شبکه</em><em></em><em>ها بهره برد. چالش مهم در این ساختار انتخاب مسیر بهینه، ارسال و جلوگیری از ارائه محتوای تکراری از یک </em><em>نود</em><em> است، این امر موجب افزایش تاخیر انتها</em><em></em><em>به</em><em></em><em>انتها می</em><em></em><em>شود. در این مقاله از ساختار تصمیم</em><em></em><em>گیر تحلیل سلسله مراتبی جهت انتخاب نود واسط بهینه و اجتناب از ارسال محتوای تکراری به یک نود استفاده می</em><em></em><em>شود. نتایج روش کاهش سربار شبکه تا 3.2 درصد، افزایش میزان بایت محتوای انتقال داده شده 4.7 درصد، کاهش زمان پوشش کامل شبکه 2.8 درصد و کاهش تاخیر انتها</em><em></em><em>به</em><em></em><em>انتها تا 1.3 درصد را نشان می</em><em></em><em>دهد.</em><br /> <br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259320171222Locating the Distribution of Temporary Facilities for Emergencies, Taking Into Account the Penalty Feeمکانیابی توزیع تسهیلات موقتی برای شرایط اضطراری با در نظر گرفتن تابع جریمه نمائی496555203FAپیام محمدی واحددانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، ایرانمهدی یوسفی نژاد عطاریاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایرانانسیه نیشابوری جامیاستاد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، ایرانJournal Article20180109Locating plays a major role in today's human life and in industrial projects, commerce, including health and relief. The role of location in the emergency and relief forces is very important. This article is intended to increase the speed of service, locate equipment, reduce shipping costs, schedule and manage the use of Limited resources and capacities. Therefore, the main goal of this research is to minimize the cost of delay, to increase the speed of service by defining a fine penalty function. Data and information such as transportation costs, city distances and other information are collected and reviewed in GAM software for exponential and linear penalty functions and the results and differences between the solutions in both cases are linear and exponential fines Together. The results showed that the mathematical model, which has a penalty function, offers more reasonable and verifiable answers than the linear method, and has more efforts to meet emergency demands than the linear method. <br /> <br /> <em>مکانیابی نقش مهم و عمده در زندگی امروزی بشر و در پروژههای صنعتی، تجارت و از جمله حوزه سلامت و امدادرسانی دارد. نقش تعیین مکان در زمینه اورژانس و نیروهای امدادی بسیار حائز اهمیت میباشد از ضرورتهای این مقاله میتوان برای افزایش سرعت خدمات رسانی، تعیین محل تجهیزات، کاهش هزینههای حمل و نقل، زمان بندی و نحوه مدیریت با استفاده از منابع و ظرفیتهای محدود نام برد. بنابر این هدف عمده از این پژوهش حداقل کردن هزینه تاخیر، افزایش سرعت خدمترسانی با تعریف تابع جریمه نمائی میباشد. دادهها و اطلاعات لازم از جمله هزینههای حمل و نقل، مسافت شهرها و سایر اطلاعات، پس از جمعآوری و بررسی در نرم افزار گمز برای تابع جریمه نمایی و خطی اجرا شده و نتایج و تفاوت بین جوابها در هر دو حالت تابع جریمه خطی و نمائی را با هم مقایسه شده است. نتایج نشان داد که مدل ریاضی که تابع جریمه نمائی دارد نسبت به روش خطی جوابهای معقول و مورد تایید ارائه میدهد و نسبت به روش خطی سعی بیشتری در برآورده کردن تقاضاهای اضطراری دارد.</em><br /> <em> </em>مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X259320171222Estimating Perishable Goods Demand Function in Roads with Panel Dataارایه مدل تقاضای حمل کالاهای فاسد شدنی در جادههای کشور و برآورد آن با استفاده از دادههای تابلویی677455204FAهادی گنجی زهراییمربی، پژوهشکده مالی و اقتصاد راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانJournal Article20180109Perishable goods are a kind of cargo that its transportation conditions are very important. This importance is Because of food hygiene and because of waste reduction. One of prerequisite for planning a cold chain transportation of perishable cargo is demand estimation. For this Propose, this paper is studying behavior of transportation of perishable goods in roads by estimating demand model. The model which is estimated for each of the provinces use panel data. The results show that for every one person increase in province's population perishable cargo transportation demand increases by 78.5 ton-kilometer, for every one million Rial increase in province's real GDP perishable cargo transportation demand increases by 18.49 ton-kilometer, for every one ton increase in province's milk production perishable cargo transportation demand increases by 91738.8 ton-kilometer, for every one thousand ton increase in province's meat production perishable cargo transportation demand decreases by 604516.5 ton-kilometer, for every one thousand ton increase in province's poultry production perishable cargo transportation demand decreases by 81006.3 ton-kilometer and finally for every one Rial increase in ton kilometer transportation real fare perishable cargo transportation demand decreases by 309386.3 ton-kilometer. <br /> <br /> <em>از پیش نیازهای اصلی در زنجیره سرد،</em><em>پیش بینی تقاضا </em><em>حمل کالاهای فاسدشدنی</em><em>ا</em><em>ست. به این منظور در این مقاله، به بررسی رفتار حمل کالاهای فاسد شدنی، از طریق برآورد مدل تقاضای آن پرداخته شده است. مدل ارایه شده از نوع رگرسیون با استفاده از داده های تابلویی است که، برای هر یک از استان ها برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است که بهازای هر نفر افزایش جمعیت در استان 78.5 تن کیلومتر، </em><em>بهازای هر میلیون ریال افزایش در تولید ناخالص داخلی واقعی استان </em><em>18.49 تن کیلومتر و بهازای هر تن افزایش تولید شیر در استان</em><em>8/91738</em><em> تن کیلومتر به تقاضای حمل کالاهای فاسدشدنی به مقصد استان افزوده میشود. از سویی دیگر، </em><em>به ازای هر هزار تن افزایش در تولید گوشت در استان 5/604516 تن کیلومتر، بهازای هر هزار تن افزایش تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان، 3/81006 تن کیلومتر</em><em>از تقاضای حمل کالاهای فاسدشدنی به مقصد استان کاسته میشود.</em><em> و در نهایت به ازای هر ریال افزایش در کرایه واقعی حمل ناوگان یخچالی به مقصد استان 3/309386 تن کیلومتر از تقاضای حمل توسط ناوگان یخچالدار کاهش مییابد.</em><br /> <em> </em><br />