اصغری، م. و اکبری، س. (۱۳۸۸)، "بررسی امکان ایجاد مسیرهای پیاده و وچرخه جهت کاهش حجم ترافیک درون شهری در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ تهران شهرداری تهران، مرکز مطالعات حمل و نقل درون شهری.
-درودی ، م.ر.، شجاعی، ر. و سادات موسوی، س. ص.، (۱۳۹۰)، "استفاده از دوچرخه به عنوان یک راهبرد جدید برای بهبود حمل و نقل پایدار (نمونه موردی : منطقه نیاوران تهران) "، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران.
-کیانژاد، ق.، (1383)، "الگوی بهینه سیستمهای حمل و نقل پایدار در کشورهای در حال توسعه"، نشریه شهرداری، سال چهارم، ۳۷ .
-اللهوردیزاده، پ.، (1383)، "چالشهای مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری در تهران"، نشریه راه برد، شماره ۳۳.
-بندر چیان، ف.، (1391)، "چگونه طبق سند چشمانداز تا ۱۰ سال آینده ۱۰ درصد سیستم حمل ونقل عمومی با استفاده از دوچرخه امکانپذیر گردد"، یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
-عاشوری، ح.، افرازحاجی سرائی، م.، (1396)، "مکانیابی دستگاهای دوچرخه (موردمطالعه: شهرقزوین)"، کنگره ملی مدیریت وبرنامه ریزی شهری نوین، دانشگاه تهران.
-قائدرحمتی، ص. خادم الحسینی، الف. و قشقایینژاد، ر.، (1389)، "بررسی راه کار کاهش حجم ترافیک شهری به وسیله ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری مطالعه موردی: بافت تاریخی شهر شیراز، آمایش محیط"،
دوره3، شماره 8. ص.19-1.
-آئیننامهی طراحی راههای شهری، (1375)، بخش ۱۱، راهنمای برنامهریزی و طرح مسیرهای دوچرخه، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.
-عبدلی، م.ع. سروری، ر. (1378)، "مقدمهای برای برنامه ریزی استفاده از زمین و موقعیت فرودگاه"، تهران: مطبوعات البرز فردانش.
-مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، (1394)، "رهیافتی برشناخت مدلها و تکنیکهای مکانیابی ارائه خدمات شهری".
-خواجه ارزانی، م.، (۱۳۸۴)، "مکان یابی بهینه میادین میوه و تره بار محلی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت.
-رستم پور، ه. (۱۳۷۶)، "مکان گزینی فعالیتهای صنعتی- جاری در ایران، مطالعهی موردی استان بوشهر"، پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
- محمدی ده چشمه، م.ع. و سعیدی جعفر، م.، (۱۳۹۵)، "ارزیابی شاخص های پایداری زیست محیطی با تاکید بر آلودگی هوا و آلاینده های صنعتی: مطالعه موردی کلان شهر اهواز"، دوره 8، شماره ۱، ص. ۲۸-۱۳.
-قراگوزلو، ع. ر.، آل شیخ، ع. الف.، و سجادیان، مهیار، (۱۳۹۱)، "تحلیلی تطبیقی بر نقش حمل ونقل شهری در آلودگی هوا به تفکیک مناطق شهرداری کلانشهر تهران (منوکسید کربن) با بهره گیری از GIS ، فصلنامه جغرافیایی چشم انداز زاگرس، دوره ۴، شماره12، ص.40-12.
-حاجیان حسین آبادی، م. بیرانوند، م. و رخساری، ح.، (1397)، "مفهوم حمل و نقل انسان محور: تعاریف و ابعاد آن در برنامهریزی شهری"، دومین همایش بین المللی ایده های راهبردی در معماری، شهرسازی، جغرافیا و محیط زیست پایدار، مشهد، موسسه تعاونی دانش بنیان کمرآوش.
-حاجیان، م.، (1387)، "ارزیابی گزینههای مختلف سیستم حمل ونقل شهری جهت کاهش آلودگی هوا، پایان نامه کارشناسی ارشد حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت.
-ندافی، ک.، (1391)، "آلودگی صوتی شهر زنجان در سال 1386»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، شماره 84 .
-شیخ الاسلامی، (1374)، "برنامهریزی و طراحی برای دوچرخه به عنوان یک شیوه حمل و نقلی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت، ص.220.
-ال ابراهیم، پ.، (1381)،"تدوین فرایند گسترش دوچرخه سواری در شهرها با نگاه خاص به برنامه ریزی کالبدی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران.
-بهبهانی، ح. (1373)، "مهندسی ترافیک : تئوری و کاربرد، انتشارات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
-صلواتیان، م. ع.، (1392)، "ارائه مدل تعیین دوچرخه سواری در شهر"، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ دانشگاه شمال.
-نوابخش، م. و کفاشی، م.، (1385)، "برنامهریزی حمل و نقل کلانشهری و تاثیر آن در توسعه شهر".
-جهانشاهلو، ل. و امینی، الف.، (1384)،"برنامهریزی شهری و نقش آن در دست یابی به حمل و نقل پایدار شهری.
-مافی، ع. الف. باخرزی، س. م.، (1392)، "نقش سیستم اطلاعات جغرافیای GIS در برنامه ریزی توسعه پایدار".
-کنف لاخر، ه.، (۱۳۸۱)، "اصول برنامه ریزی (طراحی) تردد پیاده و دوچرخه"، مترجم: فریدون قریب، انتشارات دانشگاه تهران.
-بهزادفر، م. و گلریزان، ف.، (1387)، "حمل ونقل پایدار"، ماهنامه بین المللی راه و ساختمان، شماره 55.
-رئوفی، س. الف.، (1386)، "پیامدهای آلودگی هوا بر سلامت انسان، گروه جغرافیا تنکابن.
-سایت شهردار آباده، (1398).
-سایت هواشناسی استان فارس، (1398).
-خبرگزاری ایسنا، (1397).
- فرهنگ لغت معین، (1398).
-سازمان آمارفارس، سرشماری نفوذ ومسکن، (1395).
-دارابی، هوشنگ، (1372)، "تصمیمگیری به کمک AHP، مجله مهندسی صنایع، سال اول، شماره3، ص.15-24.
-دفتر برنامهریزی وتوسعه روستایی، (1386)، "مطالعات تدوین شاخصهای توسعه پایدار روستایی"، وزارت جهاد کشاورزی.
-Noland, R.B., (1995), Perceived Risk and Modal Choice: Risk Compensation in Transportation Systems, Accident Analysis and Prevention 27, pp.503-521.
-Pucher J., Komanoff Ch., Schimek, p., (1999), “Bicycling Renaissance in North America Recent Trends and Alternative Policies to Promote Bicycling”, Transportation Research Part A. 33.
pp. 625-654.
-Harkey, D., Reinfurt, D., Knuiman, M., Stewart, J., Sorton, A., (1999), “Development of the Bicycle Compatibility Index: a Level of Service Concept”, Final Report, Chapel Hill (NC)7, University of North Carolina.
-Nankervis, M., (1999), “The Effect of Weather and Climate on Bicycle Commuting, Transportation Research Part A. N, No.9, pp.417-431.
-Fietsberaad (Expertise Centre for Cycling Policy), (2009), “Bicycle policies of the European principals: continuous and integral”.
-Godefrooji, T., Jong, H. and Rouwette, A., (2009), “Cycling- Inclusive Policy Development: A Handbook, Utrecht.
-Garrard, J., Geoffrey, R., Kai Lo Sing, (2007), “Promoting Transportation Cycling for Women: The Role of Bicycle Infrastructure, Preventive Medicine, pp. 1-5.
-Brui n Gert-Jan de, K., Stef P.J., Schaalma H., Mechelen Williem Van, Brug J., (2005), “Determinates of Adolescent Bicycle use for Transportation and Snacking Behavior, Preventive Medicine (40), pp. 65 -667.
-AASHTO, (1990), “Guide for the Development of Bicycle Facilities”.
-Wardman, M., Tight, M., Page, M., (2007), “Factors influencing the propensity to cycle to work. Trans. Res. 41. pp.339–348.
-Nijkamp , (2000), “peter,etall,urban models in planning, Edward elgar pulishing,uk..