مخاطرات محیطی نتیجه عملکرد و بهره برداری نامطلوب انسان از محیط زیست است. شناسایی و تحلیل این مخاطرات از دو نظر در حوزه بررسی جغرافیایی قرار دارند.بزرگراه خرازی یک بزرگراه مهم در تهران است که سه دهه گذشته احداث آن آغاز و اکنون مورد استفاده است. این بزرگراه از جمله مسیرهای است که شناسایی مخاطرات آن با توجه به ویژگی های ژئومورفولوژی محیط پیرامون ، از اهداف اصلی این پژوهش می باشد. این پژوهش بر اساس مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و سناریونویسی و همچنین روش پیش بینی آماری انجام شده است.در روش های مذکور، از نرم افزارهای EXCEL و ARC GIS به ترتیب برای پیش بینی خسارات و مکان یابی صحیح برای انتخاب محل مناسب برای ساخت و ساز شبکه راه ها بهره گرفته شده است.همچنین ضرایب رگرسیونی روش های پیش بینی آماری به نحوی گویای این مسئله بوده اند که توجه نداشتن به عوامل محیطی و ژئومورفولوژی در زمان انتخاب و ساخت این بزرگراه ارتباطی، می تواند زمینه ایجاد درصد بالایی از احتمال رخداد مخاطرات محیطی را فراهم آورد. در این پژوهش میزان ریسک و خطر سنجیده و مشخص شد با توجه به پارامترهای تاثیر گذار، بخش شرقی در پهنه ای پر خطر قرار دارد و از لحاظ آمار انسانی به دست آمده میزان تلفات جانی آن از 19 به 509 نفر در سال رسیده که نمایانگر افزایش نرخ مخاطرات در دوره های آتی است.
یاوری, نیلوفر. (1400). مدیریت ریسک و تحلیل خطر بزرگراه شهید خرازی( همت تا کرج) با تاکید بر ژئومورفولوژی. جاده, (), -. doi: 10.22034/road.2021.266414.1933
MLA
نیلوفر یاوری. "مدیریت ریسک و تحلیل خطر بزرگراه شهید خرازی( همت تا کرج) با تاکید بر ژئومورفولوژی". جاده, , , 1400, -. doi: 10.22034/road.2021.266414.1933
HARVARD
یاوری, نیلوفر. (1400). 'مدیریت ریسک و تحلیل خطر بزرگراه شهید خرازی( همت تا کرج) با تاکید بر ژئومورفولوژی', جاده, (), pp. -. doi: 10.22034/road.2021.266414.1933
VANCOUVER
یاوری, نیلوفر. مدیریت ریسک و تحلیل خطر بزرگراه شهید خرازی( همت تا کرج) با تاکید بر ژئومورفولوژی. جاده, 1400; (): -. doi: 10.22034/road.2021.266414.1933