اثر لیگنین و روغن سویا بر خصوصیات رئولوژیکی قیر

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران

چکیده

در این مطالعه تلاش شده است تا بررسی شود که چگونه رفتارهای رئولوژیکی قیر با استفاده از لیگنین و روغن سویا تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در تحقیقات فعلی، لیگنین (3٪، 5٪، 7٪ وزنی قیر) و روغن سویا (5٪ وزنی قیر) برای اصلاح دو نوع قیر اصلی (AC 60-70 و AC 85/100) اضافه شد. ارزیابی عملکرد قیرهای مختلف با بررسی رفتار فیزیکی و رئولوژیکی آنها توسط آزمایشات درجه نفوذ، شکل‌پذیری، جاروب دامنه خطی، بازیابی خزش تنش چندگانه، رئومتر برشی دینامیکی، ویسکوزیته چرخشی و تست‌های نقطه نرمی­، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج رفتارهای رئولوژیکی نشان داد که استفاده از افزودنی لیگنین باعث افزایش نقطه نرمی و کاهش درجه نفوذ می­شود. استفاده از لیگنین مقاومت در دمای پایین قیر را کاهش می­دهد، در حالی که روغن مقاومت قیر را در دمای پایین بهبود می­بخشد. نتایج آزمایش بازیابی خزش استرس چندگانه (MSCR) با افزودن لیگنین، افزایش دمای عملکرد بالای قیر بکر را در سطوح مختلف تنش نشان داد. در حالی که استفاده از روغن استحکام شیارشدگی نمونه را کاهش می­دهد. با توجه به نتایج آزمایش جاروب دامنه خطی (LAS)، استفاده از افزودنی لیگنین خاصیت خستگی قیرها را کاهش می­دهد. در حالی که روغن سویا آن را تقویت کرد.

کلیدواژه‌ها


-Al-Sabaeei., A.M., M.B.Napiah, M.H.Sutanto, W.S.Alaloul, A.Usman,  (2020), “Asystematic review of bio-asphalt for  flexible pavement applications: Coherent taxonomy, motivations, challenges and future directions”, J. Cleaner Prod. 249. Doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119357.
-Diebold, James P., (1999), "A review of the chemical and physical mechanisms of the storage stability of fast pyrolysis bio-oils".
-Gao, Junfeng, Hainian Wang, Jiakang Chen, Xianwei Meng, and Zhanping You, (2019), "Laboratory evaluation on comprehensive performance of polyurethane rubber particle mixture", Construction and building materials 224, pp.29-39.
-Gao, J., H. Wang, C. Liu, D. Ge, Z. You, M. Yu, (2020), “High-temperature rheological behavior and fatigue performance of lignin modi ed asphalt binder, Constr. Build.”, Mater. 230. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2019.117063.
-Ge, Dongdong, Zhanping You, Siyu Chen, Chaochao Liu, Junfeng Gao, and Songtao Lv. (2019), "The performance of asphalt binder with trichloroethylene: Improving the efficiency of using reclaimed asphalt pavement", Journal of Cleaner Production 232, pp.205-212.
-Lv, Songtao, Chaochao Liu, Dong Chen, Jianlong Zheng, Zhanping You, and Lingyun You.,­ (2018),"Normalization of fatigue characteristics for asphalt mixtures under different stress states", Construction and Building Materials 177­, pp.33-42.
-Ningyi , Su, Feipeng Xiao, Jingang Wang, Lin Cong, and Serji Amirkhanian, (2018), "Productions and applications of bio-asphalts–A review", Construction and Building Materials 183, pp.578-591.
-Norgbey, Eyram, Jingyu Huang, Volker Hirsch, Wen Jie Liu, Meng Wang, Oliver Ripke, Yiping Li et al., (2020), "Unravelling the efficient use of waste lignin as a bitumen modifier for sustainable roads", Construction and Building Materials 230, pp.116957.
-Xu, Guangji, Hao Wang, and Hongzhou Zhu., (2017), "Rheological properties and anti-aging performance of asphalt binder modified with wood lignin", Construction and Building Materials 151, pp.801-808.
-Yguatyara de Luna, Machado, Ponte Marcelo Rodrigues, Gadelha Antônia Mabrysa Torres, da Costa Júnior Antônio Eufrázio, Malveira Jackson Queiroz, Mazzetto Selma Elaine, and Rios Maria Alexsandra de Sousa, (2019),
"A thermogravimetric analysis of biomass wastes from the northeast region of Brazil as fuels for energy recovery", Energy Sources, Part A: Recovery, Utilization, and Environmental Effects 41, No. 13,
pp.1557-1572.
-Zhang, Xiang, Hainian Wang, Mohd Rosli Mohd Hasan, Junfeng Gao, and Muhammad Irfan, (2019), "Traffic open time prediction of fog seal with sand using image processing technology", Construction and Building Materials 209, pp.9-19.