بررسی مشخصات و ویژگی‌های آسفالت رنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مهندسی عمران، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران

چکیده

نصب علائم و هشدارهای مؤثر از جمله ضرورت­های ایمنی راه است که به منظور بهره­وری مناسب از راه­های موجود هر کشور، استفاده می­شود. از این­رو آسفالت رنگی می­تواند نقش عمده­ای در انتقال این علائم و هشدارها بازی کند. در بعضی از موارد بر روی آسفالت سیاه معمولی، لایه­ای از رنگ پلیمری کشیده می­شود که به مرور زمان و باتوجه به گرمی هوا و تردد وسایل نقلیه، لایه رنگ از آسفالت جدا می­شود. بنابراین استفاده از رنگدانه­هایی که در لابه­لای قیر و مصالح آسفالت می­نشینند، می­تواند آسفالتی رنگی و مقاوم را با هزینه نگهداری کم برای استفاده در راه­ها و جاده­ها تولید نماید. در این تحقیق به معرفی مصالح مصرفی در آسفالت رنگی و مشخصات فنی آنها و ساخت نمونه آزمایشگاهی آسفالت رنگی قرمز با درصد­های مختلف اختلاط رنگدانه و مقایسه نتایج آزمایشگاهی آن پرداخته شد. در انتها نیز مباحث  اقتصادی آسفالت رنگی در روسازی راه­ها مورد بررسی قرار گرفته است.
 
 

کلیدواژه‌ها


 
- "مرکز تحقیقات قیر و مخلوط­های آسفالتی" (Asphalt­Concrete Mixtures and Bitumen Research Center) (1394)، دانشگاه علم و صنعت ایران.
 
- "آیین­نامه روسازی آسفالتی راه­های ایران "­(نشریه شماره 234)، (1390)، وزارت راه و شهرسازی، مؤسسه قیر و آسفالت ایران، پژوهشکده حمل و نقل.
 
- Roess, R.P.; Prassas, E.S.; Mcshane, W.R.; 2004 ; “Traffic Engineering”; Third Edition, Pearson Education International, U.S.A.
 
- "شرکت رنگچی شیمی (مواد اولیه صنایع رنگسازی)"، (www.rangchi.mihanblog.com­).
 
- ب. تولایی، م. حاجی­زمانی، (1390)، "بررسی اقتصادی مزایای استفاده از آسفالت رنگی در مقایسه با آسفالت معمولی در بکارگیری در معابر شهری و شریان­های ترافیکی"، نهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران.
 
- م. غلامی، الف. یاری­نیک، (1391)،­ "ارزیابی کیفی نقش آسفالت رنگی بر روی ایمنی ترافیک"، همایش ملی عمران و توسعه پایدار، مشهد، موسسه آموزش عالی خاوران.
 
- م. نادی، م. حسن زاده و س. گل نرگسی: (1393)، "امکان سنجی استفاده از آسفالت رنگی در معابر شهری مشهد مقدس"، نهمین سمپوزیوم پیشرفت­های علوم و تکنولوژی، مشهد مؤسسه آموزش عالی خاوران.
 
- Ando, R.; Inagaki, T.; Mimura, Y, (2011), “Does colored pavement make non signalized intersections safer; A case study in Japan”, Procardia Social and Behavioral Sciences; 20 pp.741–751.
 
- آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان جنوبی، نمایندگی شهرستان قاینات، (1396).
 
- پنجه­باشی، س.، (1392)،­"امکان سنجی استفاده از آسفالت رنگی"، شهرداری مشهد.