@article { author = {Sadat Hoseini, Mohammad and Mansory, Ayyob}, title = {Effect of subway stations on the peripheral streets}, journal = {Road}, volume = {29}, number = {106}, pages = {75-84}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.124805}, abstract = {Tehran as a metropolitan is faced with numerous traffic difficulties. One of the proposed solutions is building subway transit lines. Subway stations have some side effects on the peripheral streets, including taxi and private car parking violations around the stations’ entries. In this research, the effect of subway stations on the traffic of peripheral streets is studied. As a case study, one of the subway stations near the Tehran’s emporium is studied. Field study is used for completing the researcher made questionnaire. Three samples are questioned including taxi drives, passengers and police officers. It has been shown that presence of taxis and car parking near the subway station entries has a negative effect on the peripheral streets; but none of these factors has an effect of more than 50 percent. In addition, according to the questioned persons, it is better that subway station entries to be in minor streets to avoid traffic congestion in the peripheral streets. In this research, it is shown that taxi drivers try to near the entry of stations as much as they could for taking the passengers up. Most of the subway passengers use taxis for continuing their trip.}, keywords = {Subway station,Taxi,Congestion,parking violation,peripheral streets}, title_fa = {تأثیر ایستگاه های مترو بر ترافیک خیابانهای اطراف آنها}, abstract_fa = {شهر تهران به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور با مشکلات ترافیکی عدیده ای روبرو است، از اینرو یکی از راههای مد نظر دست اندرکاران و تصمیم گیران، احداث خطوط مترو در سطح شهر تهران بود. اما احداث ایستگاههای مترو تبعاتی برای خیابانهای اطراف آنها به وجود آورد که از آن جمله میتوان به شلوغیهای ناشی از توقف تاکسیها و مسافرکشها و پارک وسایل نقلیه در اطراف ایستگاهها اشاره کرد. تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان تأثیر ایستگاه های مترو بر ترافیک خیابانهای اطراف ایستگاههای مترو در شهر تهران انجام گرفته است. به عنوان مطالعه موردی ایستگاه مترو پانزده خرداد در منطقه بازار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه از روش میدانی برای تکمیل پرسشنامه‌های محقق ساخته استفاده شده و برای تکمیل اطلاعات از سه نمونه آماری رانندگان، مسافران و افسران راهنمایی و رانندگی استفاده شده است. در این تحقیق نشان داده شده است که حضور تاکسیها و مسافرکشها برای مسافرگیری و پارک وسایل نقلیه در نزدیک خروجی مترو بر شلوغی خیابانهای اطراف مؤثر است ولی تاثیر هیچ یک از این عوامل بیش از 50 درصد نیست. همچنین از نظر پرسش شوندگان چنانچه درب خروجی مترو در خیابانهای فرعی باز شود، از تاثیر آنها بر شلوغی خیابانها کاسته می‌شود. در این تحقیق نشان داده شده است که تاکسیها و مسافرکشها برای مسافرگیری سعی می‌کنند که در نزدیکترین محل به درب خروجی توقف کنند. مسافران مترو نیز اکثراً برای ادامه سفر خود از تاکسی استفاده می‌کنند.}, keywords_fa = {ایستگاه مترو,تاکسی,ازدحام,مسافرکش,خیابانهای اطراف}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_124805.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_124805_b3fc47410096572a795fc60118cc46d5.pdf} }