@article { author = {Ghiasi, Vahed and Valirasti, Shahab}, title = {A review of stress distribution in circular tunnels}, journal = {Road}, volume = {29}, number = {107}, pages = {113-134}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.211545.1879}, abstract = {In this paper, a review of stress distribution in circular tunnels is presented. Given that there are many different theories and methods on how to distribute stress around the tunnel, some of which are challenging. This led to a more accurate comparison. The research method in this article is based on reviewing and comparing conventional methods in the articles of researchers in this field. The results of this research are shown in comparative tables of different methods. In general, in the rocky and soil masses in the depths of the ground, stresses called in situ stresses act. The main cause of in situ stresses is the weight of the upper classes and the tectonic activities of the region.Understanding the status of inductive and inductive stresses is one of the essential requirements of tunnel design and other underground structures because in many cases the inductive stresses may exceed the rock resistance level and, if not thought through, may damage the structure. This perturbation of the in situ stress condition only extends to a certain distance from the tunnel axis, which is called the radius of impact, and beyond that, the stress situation remains intact. In addition to the shape and dimensions of the tunnel, the manner and velocity of tunnel digging as well as the staging of the various sections (in cases where tunnel sections are dug in several steps) are also effective in arranging the induced stresses and the drilling system must be designed to minimize instability.}, keywords = {Stress,Tunnel,induction stresses}, title_fa = {مروری بر توزیع تنش در تونلهای دایره ای}, abstract_fa = {در این مقاله مروری برعملکرد توزیع تنش در تونلهای دایره­ای شکل ارئه گردیده است. با توجه به اینکه در خصوص نحوه توزیع تنش در اطراف تونل نظریه ها و روشهای متعدد و متنوعی وجود دارد که بعضا چالش برانگیز می باشند. این مسئله باعث گردید که مقایسه ای دقیق تر این خصوص صورت پذیرد. روش انجام پژوهش در این مقاله مبتنی بر بررسی و مقایسه روشهای متعارف در مقالات پژوهشگران در این زمینه می­باشد. نتائج حاصل از این پژوهش در جداول مقایسه­ای روشهای مختلف نشان داده شده است.  در حالت کلی، در توده­های سنگی و خاکی موجود­ در­ اعماق زمین، تنشهایی موسوم به تنشهای برجا اثر می­کنند. عامل اصلی تنشهای برجا، وزن طبقات  بالا و فعالیتهای تکتونیکی منطقه است.­ واضح است که این امر یعنی اغتشاش در ­وضعیت تنشهای برجا، فقط تا فاصله معینی از محور تونل ادامه دارد که این فاصله را شعاع تاثیر می­گویند­ و در ماورای آن، وضعیت تنشها همچنان دست نخورده باقی می­ماند. بر همین اساس کنترل و بررسی تنشهای القایی بسیار مهم خواهد بود. برای این منظور در این تحقیق پارامترهای شامل شکل و ابعاد تونل، شیوه و سرعت حفر تونل و همچنین مرحله بندی حفر اجزای مختلف مقطع (در مواردی که مقطع تونل در چند مرحله حفر می­شود) نیز در آرایش تنشهای القائی موثراند و سیستم حفاری باید به گونه­ای طراحی شود که کمترین ناپایداری را در پی داشته باشد. در این پژوهش سعی شده است با بررسی روند توزیع تنش در اثر حفر تونل و نحوه عملکرد آن تحقیقات صورت گرفته در این زمینه را به طور مختصر شرح داده و نتایج آن­ها با یکدیگر مقایسه شود. بصورت دقیق روش­های اندازه­گیری تنش­های برجا شامل شکاف هیدرولیکی و جک تخت و مغزه­گیری دوباره، بصورت عددی، تحلیلی و آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار می­گیرند.}, keywords_fa = {تنش برجا,سازه تونلی,تنش‌های القایی,تونل‌های دایره‌ای}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_127572.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_127572_153663443b7af5b26232bdf18130384d.pdf} }