@article { author = {Yavari, Niloofar}, title = {risk management and risk analysis on Kharrazi highway with emphasis on geomorphology}, journal = {Road}, volume = {30}, number = {112}, pages = {119-130}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.266414.1933}, abstract = {Environmental hazards are the result of improper human activity and exploitation of the environment. Identification and analysis of these hazards in field of geography could we studied from two different point of views.. Kharrazi Highway is an important highway in Tehran, the construction of which began three decades ago and is now in use. This highway is one of the routes whose identification of hazards according to the geomorphological features of the surrounding environment, is one of the main objectives of this study.This research is based on Analytic Hierarchy Process (AHP) and scenario writing model as well as statistical forecasting method. In these methods, EXCEL and ARC GIS soft wares have been used to predict the damages and to select the appropriate location for the construction of the road network, respectively. This regarding to environmental factors and geomorphology when selecting and constructing this communication highway can provide a probability high percentage of environmental hazards. In this study, the amount of risk and hazard was measured and it was found that according to the effective parameters, Base on the effective parameters and amount of risk and hazard measurement of study, the eastern part is in a high-risk area. in terms of human statistics, in 7years the death toll has increased from 19 to 509 person, which indicates an increase risk rate for future periods.}, keywords = {risk,Risk Management,geomorphology,Kharrazi highway,highway risk}, title_fa = {مدیریت ریسک و تحلیل خطر بزرگراه شهید خرازی( همت تا کرج) با تاکید بر ژئومورفولوژی}, abstract_fa = {مخاطرات محیطی نتیجه عملکرد و بهره برداری نامطلوب انسان از محیط زیست است. شناسایی و تحلیل این مخاطرات از دو نظر در حوزه بررسی جغرافیایی قرار دارند.بزرگراه خرازی یک بزرگراه مهم در تهران است که سه دهه گذشته احداث آن آغاز و اکنون مورد استفاده است. این بزرگراه از جمله مسیرهای است که شناسایی مخاطرات آن با توجه به ویژگی های ژئومورفولوژی محیط پیرامون ، از اهداف اصلی این پژوهش می باشد. این پژوهش بر اساس مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و سناریونویسی و همچنین روش پیش بینی آماری انجام شده است.در روش های مذکور، از نرم افزارهای EXCEL و ARC GIS به ترتیب برای پیش بینی خسارات و مکان یابی صحیح برای انتخاب محل مناسب برای ساخت و ساز شبکه راه ها بهره گرفته شده است.همچنین ضرایب رگرسیونی روش های پیش بینی آماری به نحوی گویای این مسئله بوده اند که توجه نداشتن به عوامل محیطی و ژئومورفولوژی در زمان انتخاب و ساخت این بزرگراه ارتباطی، می تواند زمینه ایجاد درصد بالایی از احتمال رخداد مخاطرات محیطی را فراهم آورد. در این پژوهش میزان ریسک و خطر سنجیده و مشخص شد با توجه به پارامترهای تاثیر گذار، بخش شرقی در پهنه ای پر خطر قرار دارد و از لحاظ آمار انسانی به دست آمده میزان تلفات جانی آن از 19 به 509 نفر در سال رسیده که نمایانگر افزایش نرخ مخاطرات در دوره های آتی است.}, keywords_fa = {ریسک,مدیریت خطر,ژئومورفولوژی,مسیر بزرگراه خرازی,ریسک بزرگراه}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_132802.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_132802_1c092c28509b68334d83a084c64a4452.pdf} }