@article { author = {Amouzadeh Omrani, Mohsen and Hefzallah, Reza and Zeynalzadeh, Moslem}, title = {Study of the Application of Chip Seal and Fog Seal in Pavement Management and Practical Observations in Arterial Roads (Bushehr Province)}, journal = {Road}, volume = {30}, number = {110}, pages = {103-118}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.296075.1970}, abstract = {One of the biggest infrastructural assets of the country is the road. Due to the heavy costs of repair and improvement, preventive methods and increasing the life of the pavement can play a special role in reducing the costs of the pavement life cycle. At present, according to the goals set in the road pavement management system (PMS) special attention has been paid to the implementation of chip seal and fog seal protection asphalts. Accordingly, in this study, a review of research on chip seals and fog seals such as evaluation tests and proposed quality control methods, review and comparison of implementation methods, use of additives, and environmentally friendly materials has taken. Then, based on the values of the pavement management system indicators of the roads and the classification of methods for improving the pavement condition index (PCI), the international roughness index (IRI) of the roads in Bushehr province and predicting the estimated cost ratio of operations of each category, the performance of chip seal and fog seal have been studied in a number of major road in Bushehr province. the review a shows that, in order to improve the performance and reduce the executive problems, It is beneficial to use environmentally friendly additives and modifiers. Evaluation and quality control of materials and execution also play an important role in the final performance of chip seals and fog seals. Finally, the implementation of chip seal and fog seal protective layers is effective in reducing the cost of pavement life.}, keywords = {Chip Seal,Fog seal,Preventive Management,surface treatment,pavement management}, title_fa = {مطالعه کاربرد چیپ سیل و فوگ سیل در مدیریت روسازی راه‌ها و مشاهدات کاربردی در محورهای شریانی استان بوشهر}, abstract_fa = {یکی از بزرگترین سرمایه‌های زیر ساختی کشور، راه است. با توجه به هزینه های سنگین ترمیم و بهسازی، روشهای پیشگیرانه و افزایش طول عمر روسازی می‌تواند نقشی ویژه در کاهش هزینه‌های چرخه عمر روسازی ایفا نماید. در حال حاضر، با توجه به اهداف تعیین شده در سیستم مدیریت روسازی راه‌ها (PMS)، برنامه ریزی‌های مدیریتی و اقتصادی صورت گرفته است و در این رویکرد به اجرای آسفالت‌های حفاظتی چیپ سیل و فوگ سیل توجه ویژه شده است. در این پژوهش، مروری بر تحقیقات صورت گرفته در مورد چیپ سیل و فوگ سیل از قبیل آزمایش‌های ارزیابی و روش پیشنهادی کنترل کیفی، بررسی و مقایسه روش های اجرا، استفاده از افزودنی‌ها، و مصالح سازگار با محیط زیست صورت گرفته است. در ادامه، بر اساس مقادیر شاخص‌های سیستم مدیریت روسازی را‌ه‌ها و دسته بندی روش‌های ارتقای شاخص وضعیت روسازی، ناهمواری بین المللی را‌ه‌های استان بوشهر و پیش بینی برآورد نسبت هزینه عملیات هر دسته، عملکرد نمونه‌های اجراشده چیپ سیل و فوگ سیل در تعدادی از محورهای شریانی استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی پژوهش‌های صورت گرفته و نمونه‌های اجرا شده در این استان، نشان می‌دهد، به-منظور بهبود عملکرد و کاهش مشکلات اجرایی در زمان اجرا و عمل آوری لایه‌های حفاظتی، استفاده از افزودنی‌ها و اصلاح کننده‌های مناسب و سازگار با محیط زیست، سودمند است. ارزیابی و کنترل کیفی مصالح و اجرا نیز نقش بسزایی در عملکرد نهایی چیپ سیل و فوگ سیل دارد. در نهایت، اجرای لایه‌های حفاظتی چیپ سیل و فوگ سیل در کاهش هزینه‌ طول عمر روسازی موثر است.}, keywords_fa = {چیپ سیل,فوگ سیل,مدیریت پیشگیرانه,آسفالت حفاظتی,مدیریت روسازی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_139325.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_139325_66d3083dfb298dd0b494d761f71288a4.pdf} }