@article { author = {Ghiasabadi Farahani, Maryam and Ghafari Ashtiani, Peyman and Rezaei, Alireza and Naghdi, Mehdi}, title = {Factors Influencing the Attitude of Environmentally Friendly Athletes Towards the Intention to Buy Green Transportation Among Athletes in Markazi province}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.320496.2009}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the factors affecting the attitude of environmentally friendly athletes towards the intention to purchase green transportation. The present study is applied in terms of purpose and causal in terms of method. In terms of time index, it is also considered cross-sectional. The statistical population of this study consists of all cyclists in Markazi province, so the statistical population is unlimited. The sample size for the unlimited community in Morgan's table is 384 people. The method of collecting field information and the data collection tool is a researcher-made questionnaire (26 questions). Expert opinions were used to determine the content validity and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability. Research data were analyzed using structural equation modeling and LISREL software. The results in the end indicate the positive effect of variables (environmental concern, functional value, green brand quality and social value) on the intention to buy green transport and also the negative effect of variables (environmental knowledge and conditional value) on the intention to buy green transport Is.}, keywords = {Green Transport,Environmental concern,environmental attitude,Conditional Value,Functional value}, title_fa = {عوامل موثر در نگرش ورزشکاران دوستدار محیط زیست نسبت به قصد خرید حمل و نقل سبز در بین ورزشکاران استان مرکزی}, abstract_fa = {هدف از اجرای این پژوهش بررسی عوامل موثر در نگرش ورزشکاران دوستدار محیط زیست نسبت به قصد خرید حمل و نقل سبز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش علّی می‌باشد. از نظر شاخص زمانی نیز مقطعی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دوچرخه‌سواران در استان مرکزی تشکیل می‌دهد بنابراین جامعه آماری از نوع نامحدود است. که حجم نمونه برای جامعه نامحدود در جدول مورگان 384 نفر است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته(26 سوال) است. برای تعیین روایی محتوایی از نظرات خبرگان و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است. داده‌های پژوهش با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل تحلیل شده است. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت متغیرهای (نگرانی زیست محیطی، ارزش عملکردی، کیفیت برند سبز و ارزش اجتماعی) بر قصد خرید حمل و نقل سبز و همچنین تاثیر منفی متغیرهای(دانش زیست محیطی و ارزش شرطی) بر قصد خرید حمل و نقل سبز می‌باشد.}, keywords_fa = {حمل و نقل سبز,نگرانی زیست محیطی,نگرش به محیط زیست,ارزش شرطی,ارزش عملکردی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_141962.html}, eprint = {} }