@article { author = {Ghafori fard, Zohreh and Sarfaraz, Sara and Khabiri, Mohammad Mehdi}, title = {Numerical analysis of the effect of cracking of sand beds on light and rural loading routes in the Yazd-Bafgh axis}, journal = {Road}, volume = {30}, number = {111}, pages = {11-26}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2022.316329.2004}, abstract = {One of the most important road management programs in the world today is access road development; because rural access roads establish social and demographic connections between villages and cities and are an important factor in the expansion of trade and commerce. Whereas a large part of the country is covered with sand; most access roads run on sandy soil and one of the most important problems of access roads created on the sand bed is local cracks. Therefore, this study was conducted to numerically analyze the effect of cracking of sand beds on light and rural loading routes in the Yazd-Bafgh axis. In this study, samples were taken from the sandy soil of the Yazd-Bafgh axis and a number of samples were stabilized. Then, the characteristics of stabilized and unstabilized soil samples were entered in Plexis software and examined in two cases of cracking. The results show that due to loading on a road with cracked sand bed soil, the pavement suffers a lot of subsidence (excessive allowance) but stabilization of sand bed soil significantly reduces subsidence; Thus, in a crack with a width of 2 and a depth of 10 mm (constant depth and width), the amount of settling after stabilization has decreased by 59% compared to before stabilization. The results also show that areas of low-traffic roads that have deeper cracks should be repaired with higher priority compared to areas with shallow cracks but more openness.}, keywords = {Numerical analysis,Cracking,Sandy bed soil,Rural routes,Light loaded routes}, title_fa = {تحـلیل عددی اثر ترک‌خوردگی بسـترهای ماسه‌ای در مسیرهای با بارگذاری سبک و روستایی محدوده‌ی محور یزد-بافق}, abstract_fa = {امروزه یکی از برنامه‌های مهم مدیریت راه در سراسر جهان توسعه راه‌های دسترسی است؛ چراکه راه‌های دسترسی روستایی برقرارکننده ارتباطات اجتماعی و جمعیتی بین روستاها و شهرها و عامل مهم در گسترش تجارت و بازرگانی است. ازآنجایی‌که بخشی وسیعی از سطح کشور را ماسه‌ها پوشانده است؛ اکثر راه‌های دسترسی بر روی خاک بستر ماسه‌ای اجرا می‌شوند و یکی از مهمترین مشکلهای راه‌های دسترسی ایجادشده بر روی بستر ماسه‌ای، ترک‌های موضعی است. ازاین‌رو این پژوهش به‌منظور تحـلیل عددی اثر ترک‌خوردگی بسـترهای ماسه‌ای در مسیرهای با بارگذاری سبک و روستایی در محدوده‌ی محور یزد-بافق انجام‌شده است. در این پژوهش نمونه‌های از خاک ماسه‌ای محدوده محور یزد- بافق برداشت شد و تعدادی از نمونه‌ها نیز تثبیت شد. سپس مشخصات نمونه‌های خاک تثبیت‌شده و تثبیت نشده در نرم‌افزار پلکسیس وارد و در دو حالت ترک موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد در اثر بارگذاری بر روی راهی با خاک بستر ماسه‌ای دارای ترک، روسازی دچار نشست زیادی (بیش‌ازحد مجاز) می‌شود اما تثبیت خاک بستر ماسه به‌صورت چشمگیری باعث کاهش نشست می‌شود؛ به‌طوری‌که در ترکی با عرض ۲ و عمق ۱۰ میلی‌متر (عمق و عرض ثابت) میزان نشست بعد از تثبیت ۵۹ درصد نسبت به قبل از تثبیت کاهش‌یافته است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که محل‌هایی از جاده‌های کم ترافیک که دارای ترک‌های عمیق‌تر هستند بایست در مقایسه با مناطق دارای ترک‌هایی با عمق کم ولی بازشدگی بیشتر، با اولویت بالاتری مرمت و بهسازی شوند.}, keywords_fa = {تحلیل عددی,ترک‌خوردگی,خاک بستر ماسه‌ای,مسیرهای روستایی,مسیرهای با بارگذاری سبک}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_147582.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_147582_fcca2d90526b239877ea668761e5301d.pdf} }