@article { author = {Tahmoursi, Ghasem and Fazlollahi, Mohammad Reza and Divandari, Hassan}, title = {Presenting a Pavement Performance Model Based on Pavement Condition Index Using Long-Term Pavement Performance Data}, journal = {Road}, volume = {31}, number = {114}, pages = {1-14}, year = {2023}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2022.326974.2028}, abstract = {The best method of efficient management in the field of transport infrastructure is to accurately predict the conditions and performance of pavement in the future. By reducing errors in estimating pavement failure, significant economic savings can be made by timely assessment and careful planning. The purpose of this research study is to develop a method for calculating the pavement status index (PCI) based on pavement failure data collected in the long-term pavement performance plan (LTPP) database. Prefabricated Excel software templates are used to transfer faulty data from databases and directly calculate PCIs for developed test units. The main pavement performance curve based on PCIs has also been analyzed and evaluated as part of this research. Analysis of LTPP data results for several case studies showed that the method of this research is reasonable and statistical parameters showed that the accuracy of this model is good to excellent. The above developed PCI models can be used in InfoPaveTM input data, so that users can calculate the PCIs of their desired road sections with the results of this research. PCI-based performance model development can also be added in future versions of InfoPaveTM. Although the present study has examined the sections related to asphalt pavement, but its method can be generalized to experimental sections with concrete pavement. The results showed that the developed model is closely related to the observed values and is suitable for the main performance curve, and it can be used to predict the performance of the pavement network.}, keywords = {Pavement Condition Index (PCI),LTPP data,Performance model,Pavement distress}, title_fa = {ارائه مدل عملکرد مبتنی بر شاخص وضعیت روسازی با استفاده از داده‌های عملکرد بلندمدت روسازی}, abstract_fa = {بهترین روش مدیریت کارآمددر حوزه زیرساخت های حمل و نقل ، پیش بینی دقیق شرایط و عملکرد روسازی در آینده است. با کاهش دادن خطاها در تخمین خرابی روسازی، می توان با ارزیابی به‌موقع و برنامه‌ریزی دقیق، به میزان چشمگیری از نظر اقتصادی صرفه‌جویی کرد. هدف این مطالعه تحقیقاتی، ایجاد و توسعه روش محاسبه شاخص وضعیت روسازی (PCI) بر اساس داده‌های خرابی روسازی گردآوری‌شده در پایگاه داده برنامه عملکرد بلندمدت روسازی (LTPP) است. قالب های پیش‌ساخته نرم‌افزار اکسل جهت انتقال داده‌های خرابی از پایگاه داده‌ها و محاسبه مستقیم PCI ها برای واحدهای آزمایشی توسعه یافت استفاده شده است. منحنی اصلی عملکرد روسازی بر اساس PCI ها نیز به‌عنوان بخشی از این اقدام تحقیقاتی آنالیز و ارزیابی شده است. تحلیل نتایج داده‌های LTPP برای چند مطالعه موردی نشان داد که روش این تحقیق منطقی است و پارامتر‌های آماری نشان داد که دقت این مدل در سطح خوب تا عالی است. از مدل های PCI توسعه ‌یافته فوق می‌توان در داده‌های ورودی InfoPaveTM استفاده کرد، بدین‌صورت که استفاده کنندگان می‌توانند با نتایج این پژوهش PCI های مقاطع جاده‌ای موردنظر‌شان را محاسبه نمایند. همچنین ، توسعه مدل عملکرد مبتنی بر PCI نیز می‌تواند در نسخه‌های آینده InfoPaveTM اضافه گردد. با اینکه پژوهش حاضرمقاطع مربوط به روسازی آسفالتی را بررسی کرده است، ولی روش آن را می‌توان به قطعه‌راه‌های آزمایشی با روسازی بتنی نیز تعمیم داد. نتایج نشان داد که مدل توسعه داده شده ارتباط نزدیکی با مقادیر مشاهده شده دارد و از آن می‌توان برای پیش‌بینی عملکرد شبکه روسازی استفاده نمود.}, keywords_fa = {شاخص وضعیت روسازی (PCI),داده LTPP,مدل عملکردی,خرابی روسازی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_151247.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_151247_bc0e41e3fb14a01638d6db354e5d9397.pdf} }