@article { author = {Esmaeili, Morteza and Zakeri, Jabbar Ali and Shahidi, Mahdi and Alaedini, Pooria}, title = {Study of Effect of Ballast Particles on Lateral Resistance of Railway Track Using Discrete Element Method}, journal = {Road}, volume = {30}, number = {111}, pages = {187-198}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2022.128944.1715}, abstract = {Regarding the increasing demand for axle-load and fleet operation speed in the railway lines under operation, provision of lateral-resistance of ballast tracks is raised among the owners of railway industries. So, different solutions are presented to increase lateral resistance of the track in technical literature. Several factors affect the track side resistance but the most important one is the interaction between ballast layer and sleeper. Literature review shows that the interaction between ballast particles and sleepers has not been definitely studied by consideration of particle behavior of ballast material in lateral resistance problem. Therefore a numerical model has been developed for a single sleeper by discrete element numerical software PFC 2D in this paper. The results have been compared with laboratory side resistance measurement results. Ballast grading used in this paper was according to the group 2 of Iran Code No. 301 and modeled sleeper was B70 concrete sleeper. To perform geometric modeling of the particles, clustering method was used as well as photography. Finally, regarding the results of the valid numerical model, sensitivity analysis has been performed on the parameters affecting the side resistance including initial upright load, ballast material properties, ballast layer thickness and ballast shoulder width.}, keywords = {"Lateral Resistance","Ballast","Discrete Element","PFC 2D","Sensitivity analysis"}, title_fa = {بررسی تاثیر مشخصات ذرات بالاست بر مقاومت جانبی خط راه‌آهن بروش عددی اجزا مجزا}, abstract_fa = {با توجه به تقاضای افزایش بار محوری و سرعت ناوگان عبوری در خطوط ریلی در حال بهره برداری ، تامین مقاومت جانبی خط بالاستی به عنوان چالشی اساسی، برای صاحبان صنایع ریلی مطرح می‌باشد و لذا در ادبیات فنی راهکارهای مختلفی برای افزایش مقاومت جانبی خط ارائه گردیده است . عوامل متعددی در پایداری جانبی خط اثر گذارند اما مهم ترین عامل را می توان اندرکنش لایه بالاست و تراورس بر شمرد. مرور ادبیات فنی نشان می‌دهد که در مطالعات عددی قبلی اندرکنش دانه‌های بالاست و تراورس بطور مشخص با لحاظ رفتار دانه‌ای مصالح بالاست در مساله مقاومت جانبی مورد بررسی قرار نگرفته است لذا در تحقیق حاضر به کمک نرم افزار عددی اجزا مجزا PFC 2D مدلی عددی جهت برتراورس منفرد توسعه داده شده است. نتایج آن با اندازه گیری‌های آزمایشگاهی مقاومت جانبی مقایسه گردیده است. دانه بندی بالاست مورد استفاده در تحلیل مطابق دانه بندی گروه 2 نشریه 301 ایران و تراورس مدلسازی شده تروارس بتنی B70 بوده است. به منظور مدلسازی هندسی ذرات ضمن عکسبرداری از آنها از تکنیک clustering استفاده شده است. در بخش انتهائی تحقیق با توجه به نتایج معتبر مدل عددی ، آنالیز حساسیت برای روی پارامترهایی موثر بر مقاومت جانبی همچون بار قائم اولیه، خصوصیات مصالح بالاست ،ضخامت لایه بالاست و عرض شانه بالاست صورت گرفته است.}, keywords_fa = {"مقاومت جانبی","بالاست","اجزاء مجزا","PFC 2D","آنالیز حساسیت "}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_155080.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_155080_ea780ed9a999ce93443a9d4778c8f992.pdf} }