@article { author = {Chobdar, Hamin and Farajollahi, Amin and Ameli, Alireza}, title = {Experimental Evaluation of Rice Husk Ash and Fly Ash as Alternative Fillers in Hot-Mix Asphalt}, journal = {Road}, volume = {31}, number = {115}, pages = {323-335}, year = {2023}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2023.171471}, abstract = {Ever-growing concern to protect the environment concentrated the attention of the society on the possible re-use of different agricultural and industrial wastes in road construction. This research study depicts the effect of using wastes like rice husk ash (RHA) and fly ash (FA) as a replacement of conventionally used hydrated lime (HL) as fillers in hot-mix asphalt (HMA). Primarily, the dense graded bituminous macadam (DBM) mix specimens were made in the laboratory with varying proportions ranging from 2% to 8% of HL, RHA and FA by following design mixes according to the Marshall method and compared the results with control mix as prepared by utilizing 2% HL. The performances of the said mixes were studied through the Marshall Quotient, indirect tensile strength and tensile strength ratio. Results of investigation show better performance of HMA with the addition of RHA and FA and also proved to be economical as the optimum bitumen content is reduced by 7.5% from that of control mix when added at 4% filler ratio. Further, RHA shows a greater affinity to the bitumen attributing the highest stiffening effect of the bituminous mastic droplets compared to that of other used fillers with good compatibility at the micro level by satisfying the essential criterion.}, keywords = {Filler,Rice Husk Ash, Fly Ash, Marshall Mix Design, Tensile Strength Ratio, Optical Microscopy}, title_fa = {ارزیابی تجربی خاکستر پوسته برنج و خاکستر بادی به عنوان فیلرهای جایگزین در مخلوط آسفالت گرم}, abstract_fa = {توجه روزافزون به حفاظت از محیط زیست توجه جامعه را بر استفاده مجدد احتمالی از ضایعات مختلف کشاورزی و صنعتی در راهسازی متمرکز کرده است. این مطالعه تحقیقاتی اثر استفاده از ضایعات مانند خاکستر پوسته برنج (RHA۱) و خاکستر بادی (۲FA) را به عنوان جایگزین آهک هیدراته معمولی (۳HL) به عنوان فیلر در مخلوط آسفالت گرم (HMA۴) نشان می‌دهد. در ابتدا، نمونه‌های مخلوط قیری دانه بندی پیوسته (DBM۵) در آزمایشگاه با نسبت‌های متفاوت از 2% تا 8% HL، RHA و FA با روش طرح اختلاط مارشال ساخته شدند و نتایج با مخلوط کنترل تهیه شده با استفاده از 2٪ HL مقایسه شد. عملکرد مخلوط­های مذکور از طریق نسبت مارشال، مقاومت کششی غیرمستقیم و نسبت مقاومت کششی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی عملکرد بهتر HMA را با افزودن RHA و FA نشان می‌دهد و همچنین نشان داد که مقرون به صرفه است، زیرا درصد قیر بهینه به میزان 7.5 درصد نسبت به مخلوط کنترل کاهش می‌یابد که در نسبت فیلر 4 درصد می­باشد. علاوه بر این، RHA میل بیشتری به قیر نشان می­دهد که بیشترین اثر سفت کننده قطرات ماستیک قیر را نسبت به سایر فیلرهای استفاده شده با سازگاری خوب در سطح میکرو با برآورده کردن معیار ضروری نسبت می­دهد.}, keywords_fa = {فیلر,خاکستر پوسته برنج,خاکستر بادی,طراحی مخلوط مارشال,نسبت مقاومت کششی,میکروسکوپ نوری}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_171471.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_171471_ecaec42ddf098f627612870651fbb9d6.pdf} }