@article { author = {Bakhshi-sedapisheh, A}, title = {The Reviews Kfbnd Eliminated in the Consolidation of the Basic Structure of the NATM Excavation Method Using Data Analysis Instrumentation (Case Study: Subway Line A Qom)}, journal = {Road}, volume = {23}, number = {82}, pages = {13-22}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {In the non-mechanized Tunnel Drilling projects of or the same new method to NATM tunneling Austrian who is known one of the steps to consolidate the implementation temporary structures, construction and installation the tunnel is Kfbnd. In this paper, with a case study conducted in the areas of Qom subway tunnel and tunnel behavior in different time zones without installing instrumentation Kfbnd data has been analyzed And have reached to the conclusion that the tunnel without installing Kfbnd retained their stability and do not only makes the very much economic save in the project will be. But also caused enhances the speed in the tunnel is Level completed. Tunnel for drilling in projects are usually advance after certain amount of work to be done to stop lining operations. According to the survey conducted in this paper proposes to install temporary to consolidate in step Kfbnd been refused and speed dig up and sooner began lining operations. .        }, keywords = {Instrumentation,Artificial Tunnels,natm,Kfbnd,Ltys}, title_fa = {بررسی حذف کفبند در تحکیمات سازه‌ای اولیه تونل در روش حفاری NATM با استفاده از تحلیل داده‌های ابزاردقیق، مطالعه موردی پروژه خطA مترو قم}, abstract_fa = {در پروژه‌های حفاری تونل که به روش غیرمکانیزه یا همان روش جدید تونلزنی اتریشی که به NATM معروف است، یکی از مراحل اجرای تحکیمات سازه‌ای موقت، اجرا و نصب کفبند در تونل می‌باشد. در این مقاله که با مطالعه موردی مترو قم انجام شده در نقاطی از تونل و در محدوده‌های زمانی مختلف رفتار تونل بدون نصب کفبند با داده‌های ابزاردقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و به این نتیجه رسیده ایم که تونل بدون نصب کفبند هم پایداری خود را حفظ کرده و اینکار نه تنها باعث صرفه جویی اقتصادی بسیار زیادی در پروژه‌ها می‌گردد بلکه باعث بالارفتن سرعت پیشروی در تونل می‌شود. در پروژه‌های حفاری تونل معمولا بعد از پیشروی تا مقدار معینی کار متوقف و عملیات لاینینگ انجام می‌شود و با توجه به بررسی‌های انجام شده در این مقاله پیشنهاد می‌شود تا  از نصب کفبند در مرحله تحکیمات موقت خوداری شده و سرعت حفاری را بالا برده و زودتر عملیات لاینینگ را شروع کرده.    }, keywords_fa = {ابزاردقیق,تونل مصنوعی,natm,کفبند,لتیس}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48197.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48197_80dea1ee66367584356cf88c0e228af1.pdf} }