@article { author = {Kpmaeizadeh, Y and Shabani, A and Soroshan, GH.R and Asadi, M}, title = {Evaluation of Transport and Communication Indicators in the Provinces of Iran}, journal = {Road}, volume = {23}, number = {84}, pages = {179-188}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Today transport is considered as one of the most important infrastructure development and because of the fundamental role a great effect on the economic growth of the country. Therefore, in this study were evaluated indicators of transport, warehousing and communications provinces. This research method is descriptive - analytical and data collection tools include documentary research. The Statistical population consisted of 31 provinces is based on political divisions in 1392. In order to analyze data has also been used factor analysis in the form of software SPSS. Required data includes indices transportation, warehousing and communications, collection and were formed the databases, then indicators are divided into two groups "Transport and warehousing" and "communication". Transport and warehousing group indicators have been reduced in seven factors and indices Communications group on four factors. Finally, using the value of the factors, the provinces were ranked in five categories Very Enjoys, Enjoys, Middle, Deprived and Highly Deprived. The results indicate that the transportation and warehousing are category of Tehran, Alborz, Isfahan, Fars, Khuzestan and Kermanshah Very Enjoys and Ardebil, Ilam, Bushehr, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Yazd, Qom, South Khorasan and Semnan Highly deprived. Receiving the communication Tehran, Alborz, Isfahan, Khuzestan, Sistan-Baluchestan and Gilan Very Enjoys and Ilam, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Qom and South Khorasan were in highly deprived.      }, keywords = {Transportation,Warehousing,Communications,Development,Factor analysis}, title_fa = {ارزیابی شاخص‌های حمل و نقل و ارتباطات استانهای ایران}, abstract_fa = {امروزه حمل و نقل به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه تلقی می­شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. از این رو، در این پژوهش شاخص‌های حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات استان‌های کشور مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات شامل مطالعات اسنادی است. جامعه آماری شامل 31 استان بر اساس تقسیمات سیاسی سال 1392 می­باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از روش تحلیل عاملی در قالب نرم افزار SPSS استفاده شده است. داده­های موردنیاز شامل شاخص­های حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات جمع‌آوری وپایگاه داده تشکیل شد، سپس شاخص‌ها در دو گروه "حمل و نقل و انبارداری" و "ارتباطات" تقسیم‌بندی شده­اند. شاخص‌های گروه حمل‌ونقل و انبارداری در هفت عامل و شاخص‌های گروه ارتباطات در چهار عامل تقلیل یافته‌اند. در نهایت با استفاده از امتیاز عاملی، استان‌ها در پنج دسته کاملاً برخوردار، برخوردار، متوسط، محروم و بسیار محروم رتبه‌بندی شده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در زمینه حمل‌ونقل و انبارداری استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، خوزستان و کرمانشاه کاملاً برخوردار و استان‌های اردبیل، ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان در رده بسیار محروم قرارگرفته‌اند. در زمینه برخورداری از ارتباطات نیز استان‌های تهران، البرز، اصفهان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گیلان کاملاً برخوردار و استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، قم و خراسان جنوبی در رده بسیار محروم قرارگرفته‌اند.  }, keywords_fa = {حمل و نقل,انبارداری,ارتباطات,توسعه,تحلیل عاملی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48208.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48208_6f6878061e89b432fe62ce6e3dfdefdb.pdf} }