@article { author = {Goharpoor, A. A. and Azmodeh, H.}, title = {Evaluation of Combined Transport Metro with Other Modes of Transport Using Analytic Hierarchy Process (AHP) (Case Study: Tehran Metro SADEGHIYEH Station)}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {86}, pages = {1-10}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Intermodal seamless transportation plays an essential and key role of subway systems (METRO).This study aims is to evaluate intermodal seamless transportation system in Tehran's subway (case study: SADEGHIYEH station) through prioritise existing transportation alternatives(feeder modes) and asses and compare the current situation is according to these priorities.therefore,two perspectives are exists. First, this study applied Analytic Hierarchy Process (AHP) based on relevant expert’s opinions to assessment and prioritization intermodal seamless transportation system from a policy planner’s perspective in order to find an improvement strategy. For this purposethe effective criteria through the literature review identified then main criteria have been revised. In addition, weights of criteria are calculated and then the piority of each alternatives is determined and the results have been analyzed.The results indicate that the bus has the highest priority among the alternatives being discussed and vans&taxis, bikes&walking are the next rank.The results of the sensivity analysis shows that change in weight of the three cases of the criteria can cause changes in prioritizing alternatives.As well as the results are sensitive to environmental issues than other criteria.Second, in regards to the passenger’s perspectives based on relevant passenger’s opinions, most passengers tend to use bus and vans&taxis, bikes&walkingwas found to be less preferable than other alternatives. Finally, comparing the results of two perspectives indicates performance of the system in current situation is good and appropriate.    }, keywords = {Intermodal system,transfer,Ranking,Analytic Hierarchy Process}, title_fa = {ارزیابی عملکرد سیستم حمل و نقل ترکیبی مترو با سایر شیوه‌های حمل و نقل به روش AHP (مطالعه موردی: ایستگاه صادقیه متروی تهران)}, abstract_fa = {هدف از این مقاله ارزیابی عملکرد سیستم حمل و نقل ترکیبی مترو با سایر شیوه­های حمل و نقل در ایستگاه صادقیه متروی تهران از طریق اولویت بندی گزینه های حمل و نقل موجود و بررسی و مقایسه وضعیت حاضر بر اساس این اولویت­ها است. به منظور انجام این تحقیق، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبیAHP که در آن یک مسئله تصمیم گیری به سطوح مختلف هدف­، معیارها، زیرمعیارها و گزینه­ها تقسیم می شود استفادهشده است. در ابتدا معیارهای موثر در اولویت بندی گزینه های حمل و نقل ترکیبی با مترو با بررسی ادبیات موضوع شناسایی شده، سپس با نظرسنجی از 60 تن از کارشناسان و خبرگان حوزه حمل و نقل،معیارهای اولیه بازنگری و اصلاح شده است .در ادامه، با دعوت از 40 تن از کارشناسان خبره جهت تکمیل پرسشنامه­های مقایسه زوجی و با بکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی وزن معیارها و زیرمعیارها مشخص  گردیده و گزینه های حمل و نقل موجود اولویت بندی و نتایج حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که گزینه"­اتوبوس"­ دارای بالاترین اولویت در بین گزینه­های مورد بررسی است و"ون و تاکسی" و" دوچرخه و پیاده روی" در رده های بعدی قرار می گیرند. نتایج مربوط به تحلیل حساسیت نیز نشان می­دهد که تغییر در وزن سه مورد از معیارها می تواند موجب تغییر در اولویت­بندی گزینه­ها شود. همچنین حساسیت نتایج به معیار مسایل زیست محیطی بیش از سایر معیارهاست. نظر سنجی از مسافر و مقایسه نتایج و وزن گزینه­ها حاصل از نظر سنجی در ایستگاه مورد مطالعه با نتایج و وزن تعیین شده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی­، بیانگر همخوانی و تطبیق وضعیت حاضر در ایستگاه صادقیه با وضعیت مطلوب بوده و عملکرد سیستم مناسب ارزیابی گردید.    }, keywords_fa = {حمل و نقل ترکیبی­,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی­,ارزیابی عملکرد,اولویت­بندی,AHP}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50914.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50914_27162c306e7fa098cc3ccc41e7ee863f.pdf} }