@article { author = {peykarjou, K. and Mohammadi, T. and Dehghan Afifi, Sh.}, title = {The Ranking of Factors Effective on the Demand for Air Travel from Iran Air in the Short‌ Run and Long Run (ARDL Approach)}, journal = {Road}, volume = {26}, number = {95}, pages = {133-150}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {In the present article, with respect to the ranking of factors affecting the demand for air travel from Iran Air, using Autoregressive Distributed Lag (ARDL), in the study of time series data and demand structure from Air Iran Air Company؛ Firstly, in relation to the price in the variety of domestic and international routes, secondly, considering Tehran as the initial point of travel and the Rial being the currency in the international estimation&  Thirdly, on the basis of gross domestic product (GDP) to the fixed amount of 1997 and the current rate of the dollar, the average price of domestic and international routes and population (Iran and the world) in expressing the independent variables of the two models and the existence of DU variables in both models (domestic and international) Which attempts to express the estimation of the dependent variable of the traveler (domestic and international) on the importance of income and population elasticity, respectively, in the average of flight seasons and economy flight class in the domestic model and economics and business in the international model and in line with the effects of exchange rate fluctuations in the dollar rate is inside the model and the competitive substitutes of the present industry (Iran Air Company)and Undoubtedly, attempts have been made to highlight the problems that have been identified in the Middle East and world regional economies in the studies of the IATA Aeronautics Society, with a distinctly different political and competitive atmosphere that has dominated the company's sanctions years in describing the decline in passenger demand and corporate income pressures.    }, keywords = {Autoregressive Distributed Lag (ARDL),Air Traffic (Seasonal),Short Run and Long Run elasticity,and Cost and Income Factors}, title_fa = {رتبه‌بندی عوامل موثر برتقاضای سفرهوایی از ایران ایر در کوتاه مدت و بلندمدت (رهیافت ARDL)}, abstract_fa = {ضمن آنکه در مقاله حاضر با موضوعیت رتبه بندی عوامل مؤثر بر تقاضای سفر هوایی از ایران ایر با استفاده از خود رگرسیون با وقفه های توزیع شده (ARDL ) در مطالعه داده های سری زمانی و ساختار تقاضا از شرکت هوایی ایران ایر ؛ اولاً نسبت به قیمت در تنوع مسیرهای داخلی و بین المللی ، ثانیاً با در نظر داشتن مبدأ تهران و مرجع ریال در برآورد بین المللی و ثالثاً بر مبنای تولید ناخالص داخلی به ثابت 1376 و دلار جاری ، متوسط قیمت مسیرهای داخلی و بین المللی و جمعیت (­ایران و جهان­) در بیان متغیرهای مستقل دو مدل و وجود متغیر دامی DU در هر دو مدل (داخلی و بین المللی ) که سعی در بیان تخمین متغیر وابسته مسافر (­داخلی و بین المللی­) در اهمیت کششهای قیمتی­، درآمدی و جمعیت به ترتیب در میانگین فصول پروازی و کلاس پروازی اکونومی در مدل داخلی و اکونومی و بیزنس در مدل بین المللی و در راستای تأثیرات نوسانات نرخ ارز مرجع دلاردر داخل مدل و جانشینهای رقابتی صنعت حاضر ( شرکت هوایی ایران ایر ) دارد والبته سعی در بیان مشکلاتی که در بخش اقتصاد منطقه ای خاورمیانه و جهان در مطالعات انجمن هوانوردی یاتا مشخص گردیده و فضای چشمگیر سیاسی و رقابتی متفاوت که در سالهای تحریم بر شرکت حاکم گشته رادر توصیف کاهش تقاضای مسافر و فشار درآمدی شرکت بیان دارد­.    }, keywords_fa = {مدلهای خود رگرسیونی با وقفه­های توزیع شده ARDL,ترافیک هوایی (­فصلی),کشش کوتاه مدت و بلند مدت و عوامل قیمتی و درآمدی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_65635.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_65635_468939270220a5e5cca70e0323894b35.pdf} }