@article { author = {Mohammadi, Gholam Reza and Dabiri, Rouzbeh}, title = {Study on Clay Brick Aggregates Application in Improvement of Pavement Layers}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Soil stabilization is a useful method for improving materials in pavement construction layers. On the other side, the increasing volume of municipal waste and residues materials especially debris of building destruction and urban exhausted tissues have caused many problems in mega cities such as environmental issues due to incorrect disposal of waste material. Construction wastes in large urban cities show that brick and concrete are two main constituent materials. In this research, effects of clay brick aggregates on bearing capacity of clayey soils for application in pavement layers was studied. For this purpose, clay brick aggregates in 5, 10, 15 and 30 percentage mixed with clay. Also, for evaluating geotechnical behavior of mixture materials some tests were performed such as uniaxial strength, California bearing ratio (CBR), direct shear (in dry and saturate conditions) and falling head permeability. In saturate position, swelling potential of specimens was measured. Results of this study showed which add clay brick aggregates in clayey soil limited change in structure and texture of mixed specimens creates. So that, structure of aggregates mixture is inclined from fine to granular condition. Whereby, with adding 30% clay brick aggregates in clay, bearing capacity and permeability increased and swelling decreased. Also, with considering results possibility to use mixed materials in subgrade and subbase pavement layers have been prepared.}, keywords = {Clay,Brick aggregate,Pavement layers,California Bearing Ratio (CBR),Swelling}, title_fa = {مطالعه کاربرد سنگدانه های آجر رسی در بهسازی لایه های روسازی راه}, abstract_fa = {تثبیت خاک روشی است که در راهسازی به منظور بهبود توانایی باربری مصالح بکار می‌رود. از سوی دیگر، حجم روز افزون مواد و زباله های شهری به ویژه نخاله‌های حاصل از تخریب ساختمان ها و بافت‌های فرسوده شهری مشکلات فراوانی را در شهرهای بزرگ به وجود آورده‌اندهمچون مساله زیست محیطی که در اثر دفع غیر اصولی و غیر فنی این مصالح پدید آمده است. نخاله‌های ساختمانی شهرهای بزرگ نشان می‌دهد که آجر و بتن دو ماده اصلی تشکیل دهنده آنها هستند. در این تحقیق، تاثیر سنگدانه آجر رسی بر روی میزان توانایی باربری خاک رسی بمنظور کاربرد در لایه های روسازی بررسی گردید. بدین منظور، سنگدانه آجر رسی با درصد های (5، 10، 15 و 30) با خاک رس مخلوط شد. همچنین برای بررسی رفتاری ژئوتکنیکی مصالح مخلوط از آزمون های آزمایشگاهی تک محوری، نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) و برش مستقیم در دو حالت خشک و اشباع و نفوذپذیری در ارتفاع متغیر براساس استاندارد ASTM بهره گرفته شد. در حالت اشباع میزان درصد تورم در نمونه‌های مخلوط اندازه‌گیری شد. نتایج حاصل ازمطالعه نشان می-دهد که افزودن سنگدانه‌های آجر رسی به خاک رسی به طور محدود سبب تغییر ساختار و بافت نمونه ها از حالت ریزدانه به سمت درشت دانه شده است. به موجب آن، با حضور 30 درصد سنگدانه آجری در خاک رس، افزایش میزان توانایی باربری، کاهش میزان تورم و افزایش نفوذپذیری بوقوع پیوسته است. همچنین، با توجه به نتایج امکان کاربرد مصالح مخلوط در لایه های روسازی خاک بستر و زیراساس فراهم شده است.}, keywords_fa = {رس,سنگدانه آجر,لایه‌های روسازی راه,آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا (CBR),تورم}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_68003.html}, eprint = {} }