@article { author = {Moniri, A. and Gerami, M.}, title = {Evaluation of Delay Time of SPUI and Jug Handle Intersections}, journal = {Road}, volume = {26}, number = {96}, pages = {173-178}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {The intersection are of the most important elements are the urban transportation network. Selecting a proper type of intersection helps to reduce travel time, reduce fuel consumption and increases traffic safety. Saturated level crossing intersections will first organized by providing simple solutions and common practices are not adequate organization and if these solutions are not adequate, multi-level intersections will be an alternative. As Single-point urban intersections (SPUI) occupy less space than other Interchanges they are proper alternatives for high traffic intersections. Jug handle intersections are also proper and cost-effective options to organize initial intersections. This paper aims to study the performance of level crossing jug handle and SPUI intersection. To do so, a level crossing signalized intersection is selected in Isfahan and after collecting the traffic data, intersection is simulated in the Aimsun software and in the next step a jug handle and SPUI intersection are designed and simulated. The results show that the Jug handle and SPUI intersections reduce the time delay by 40% and 80%. The Jughandle intersections are safe, cost-effective alternative to organize the saturated intersections.    }, keywords = {Time Delay,Jughandle intersection,SPUI intersection,Level crossing primary intersection}, title_fa = {مقایسه زمان تأخیر در تقاطعات SPUI و Jug handle (مطالعه موردی: تقاطع تختی شهر اصفهان)}, abstract_fa = {تقاطعات از مهم­ترین عناصر شبکه حمل‌ونقل شهری محسوب می­شوند. انتخاب نوع تقاطع کمک شایانی به کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی می­کند. تقاطع‌های هم‌سطح اشباع در ابتدا سعی می‌شود با ارائه راهکارهای ساده و معمول ساماندهی شوند اما چنانچه این راهکارها کافی نباشند غیر­ هم‌سطح کردن تقاطع گزینه مناسبی می­باشد. تقاطع تک نقطه‌ای درون‌شهری (SPUI) به دلیل اشغال فضای کمتری از حریم راه نسبت به سایر تقاطعات غیر هم‌سطح در طراحی‌های درون‌شهری یکی از گزینه‌های مناسب برای تقاطعات با حجم ترافیک بالا می­باشد. تقاطعات دسته­پارچی (jughandle) نیز گزینه مناسبی برای روان کردن ترافیک مربوط به گردش‌به‌چپ در تقاطعات هم‌سطح می­باشند که ازنظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه هستند. در این مطالعه، بامطالعه موردی بر روی تقاطعی در شهر اصفهان و مدل­سازی این تقاطع در نرم­افزار Aimsun، به مقایسه عملکرد تقاطعات تک نقطه­ای درون‌شهری و تقاطع غیر هم‌سطح ساده و دسته­پارچی پرداخته‌شده است. نتایج حاکی از آن است که تقاطعات دسته پارچی و تک نقطه­ای درون‌شهری به ترتیب 40% و80% از زمان تأخیر مسافرین را کاهش می­دهند. هم‌چنین تقاطعات دسته پارچی گزینه­های اقتصادی و ایمنی برای بهبود وضعیت تقاطعات پر­ترافیک می­باشند.    }, keywords_fa = {زمان سفر,تقاطع دسته­پارچی,تقاطع تک نقطه­ای,تقاطع هم‌سطح اولیه}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_77067.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_77067_daead51af0ff4dacaf60ad095cf600b3.pdf} }