@article { author = {Bazdar Ardebil, P. and Pejmanzad, P.}, title = {Economic Growth, Energy Consumption, Environmental Pollution: Case study of Iran Rail Transportation}, journal = {Road}, volume = {26}, number = {96}, pages = {189-198}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Energy consumption, economic growth, and pollution are all three components of the economic system the relationship between the three of them those planners to provide appropriate solutions to achieve economic goals with conservation brings. The purpose of this paper is to investigate the short-run and long-term relationships between energy consumption, economic growth and environmental pollution in the rail transport sector. Therefore, using the approach to auto regressive distributed Lag and error correction model to study the relationship between these variables is investigated in time period 2004 – 2015. The results show that the elasticity of energy consumption in the railway transportation sector in the short and long-term is 27 and 43, respectively, relative to the environmental pollution of the railway transportation sector It indicates that with the increase in energy consumption, the index of environmental pollution in the rail transport sector of the country increases. Also, the elasticity of GDP in the transport sector in the short and long run is about 0.4 and 0.8, respectively, relative to environmental pollution, therefore, this indicates that with the increase of GDP in the rail transport sector of the country, environmental pollution will increase in this sector. Also, the error Coefficient correction symbol is negative, as expected. This shows that imbalances are adjusted in the short run to create a long-term equilibrium relationship. The value of this coefficient is -0.36, which means a 36 percent adjustment in each period to a long-term equilibrium.      }, keywords = {energy consumption,Environmental pollution,rail transportation,Auto Regressive Distributed Lag,Error Correction Model}, title_fa = {رشد اقتصادی، مصرف انرژی و آلودگی زیست‌محیطی )مطالعه موردی: بخش حمل‌ونقل ریلی کشور(}, abstract_fa = {مصرف انرژی، رشد اقتصادی و آلودگی هر سه اجزای نظام تولیدی اقتصاد هستند که بررسی ارتباط سه‌گانه‌ی آن‌ها برنامه‌ریزان را به ارائه راهکارهای مناسب برای نیل به اهداف اقتصادی همراه با حفظ محیط‌زیست رهنمون می‌کند. هدف  مقاله‌ی حاضر بررسی روابط کوتاه‌مدت و بلندمدت بین مصرف انرژی، رشد اقتصادی و آلودگی زیست‌محیطی در بخش  حمل‌ونقل ریلی است. ازاین‌رو با استفاده از رویکرد الگوی خود بازگشت با وقفه‌های توزیعی  و مدل تصحیح خطا به بررسی روابط بین این متغیرها در دوره 94-1383 پرداخته‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که کشش مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل ریلی نسبت به آلودگی زیست‌محیطی بخش حمل‌ونقل ریلی کشور در کوتاه‌مدت و بلندمدت به ترتیب 27و 43 می‌باشد و حاکی از آن است که با افزایش مصرف انرژی، شاخص آلودگی زیست محیطی در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور افزایش می‌یابد. همچنین کشش تولید ناخالص داخلی نسبت به آلودگی زیست‌محیطی در بخش حمل‌ونقل ریلی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به ترتیب 4/0و 08/0 می‌باشد که نشان می‌دهد با افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور، آلودگی زیست محیطی در این بخش افزایش می‌یابد. هم-چنین علامت ضریب جمله‌ی تصحیح خطا مطابق انتظار، منفی است، که نشان می‌دهد عدم تعادل‌ها در کوتاه‌مدت تعدیل می‌شوند تا رابطه‌ی تعادلی بلندمدت ایجاد شود. مقدار این ضریب 36/0- است که به معنی تعدیل36 درصدی در هر دوره تا برقراری تعادل بلندمدت است.    }, keywords_fa = {مصرف انرژی,آلودگی زیست‌محیطی,حمل‌ونقل ریلی,الگوی خود بازگشت با وقفه‌های توزیعی,مدل تصحیح خطا}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_77069.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_77069_d4532cb046e3111d02f6438aa9001f51.pdf} }